Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer MLM ud over MF-loven �6a?

Side 9 ud af 18 (173 indlæg)
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel

Det kan jo ved gud ikke undgås, at man som forhandler i både NM og på almindelig har et vis fokus på egen vinding.
Det er jo trods alt de færreste, der gider at gøre sig nogen anstrengelser for noget, hvis de ikke får noget ud af det.
Som jeg ser det, så ville dette umuliggøre enhver kontakt med almindelige mennesker, for dem der ønsker at formidle et koncept eller nogle produkter og selvom der skal værnes om privatlivet, så er dette jo ikke det samme som at de må og skal isoleres fra "tilbud" med mindre de selv udtrykkeligt har bedt om dette.

Jeg vil derudover mene, at der er en forskel fra at ville afsætte en vare, til at ville formidle et koncept.
Når man formidler et koncept er det jo ikke noget man sælger, det er en mulighed som personen kan tage del i og det koster dog som regel noget at komme i gang.
Hvis jeg nu hiver fat i en ven og siger; at jeg f.eks. vil starte min egen tøjforretning på internettet og jeg gerne vil høre om han eller hende måske er interesseret i at være med på denne ide. Hvordan skulle jeg så nogensinde kunne sætte gang i den dialog, hvis der er så mange restriktioner som I hævder der er og vil min henvendelse til denne person være baseret på min egen vinding eller vores fælles vinding?

Man henvender sig til en ven/bekendt fordi man vil i dialog omkring et muligt samarbejde imellem én selv og vedkommende. Jeg kan ikke helt se hvordan de nævnte paragraffer forhindrer mig i, at tage denne dialog op omkring et muligt samarbejde, med mindre jeg bare hiver uhæmmet fat i uvedkommende og tilfældige mennesker.

Det kan godt være at I mener, at det er forkert at man kan tage denne dialog op med venner og bekendte. Men det er da 10 gange mere forkert hvis jeg ikke kan gøre det og nu kommer jeg en lille smule ind på frihed vi alle gerne skulle have til at drøfte hvadend vi vil med de mennesker vi kender. - Det er da en ulogisk og helt igennem diktaturisk tanke, at jeg kan snakke med mine venner om alt - liiiige på nær den forretning jeg går og laver.
Hvis min ven eller bekendte så har fået forklaret omkring min forretning vil de typisk sige; det lyder spændende, jeg vil høre mere. Eller også har de ikke interesse i det, men så ved de da i hvert fald hvad man går og laver og siger de nej tak, så skal det selvfølgelig respekteres i hht. lovgivningen.

Jeg har endvidere ikke den store respekt til overs for; at hele min argumentation falder til jorden blot fordi jeg siger "Deres succes er min succes". - Det siger jeg fordi jeg dermed mener, at der lægges lidt for meget vægt på ordkløveri fremfor et forsøg på at fange den pointe jeg forsøger at komme med. - Jeg har tidligere sagt, at mit ordvalg måske ikke altid er så heldigt, så lad venligst være med at forsøge at kvæle mig i mine ord. Det er udfra min erfarring den slags der er med til at gøre en debat til mudderkast og lad os for guds skyld hæve os over det niveau.
Lad desuden venligst være med at insinuere, at jeg påstår at en forhandler er undtaget lovgivningen. Selvfølgelig gælder lovgivningen for alle - med undtagelse af de royale selvfølgelig. ;)

I hvert fald, så kan vi blive enige om at networkere er markedsføringen og at denne markedsføring finder sted i ens omgang og dialog med folk. Men det kan bare ikke helt sidestilles med en sælger der forsøger at afsætte varer, for NM er ikke kun formidlingen af varer - det er mere formidlingen af mulighederne der ligger i det givne konceptet.
Man ønsker jo dermed ikke at sælge dem noget. Man ønsker at indlede et samarbejde med vedkommende og når man ønsker at samarbejde med nogen, så forsøger man jo ikke at sælge dem noget der direkte gavner en selv. Man forsøger at formidle en forretning der kan gavne begge parter.

Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 01:37

Hej Magnus

Vil komme med et bud.

Markedsføringsloven §6 om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere.

Når en networker ønsker at indgå et samarbejde med et potentielt "emne", så forsøger networkeren ikke at afsætte en vare eller en service. Networkeren ønsker at formidle en forretningsmulighed med ønske om et muligt samarbejde.
Jeg vil også mene at det har relevans, at de to parter kender hinanden og dermed er indforstået med, at de har tilladelse til at kontakte hinanden. De har en relation der muliggører dette.

Hvis en networker eller en sælger for den sags skyld forsøger noget lignende med en fremmede; hvor der ingen relation er og ingen indforstået- eller direkte accept om at blive kontaktet af vedkommende er til stede, så er det en helt anden sag og det er vel i grunden det denne paragraf værner imod.

En fremmed person kan man have mødt på gaden og kommet i dialog med. Får man denne persons accept til at blive kontaktet, så er dette jo heller ikke ulovligt.

Det er jo et spørgsmål om personen har en indforstået accept eller en direkte accept til at kontakte den anden part.

Derefter er et afslag et afslag, ligesom den anden part kan frabede sig denne samtale hvis han/hun ønsker det.

Mvh.

James
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 01:44
Velkommen til hvorfor markedsføring er svært overfor private forbrugere, og hvorfor mange af de største firmaer bruger så mange penge på branding og markedsføring generelt.

I står jo med nøjagtig de samme udfordringer, en lokal købmand står med at gøre folk opmærksomme på et givent produkt. Han skal have 'lokket' forbrugerne ned i hans butik. Om det produkt er et koncept, en anden serviceydelse eller en vare er totalt ligegyldigt. Det offentlige rum er så fyldt med reklameslogans at mange er blevet 'immune' over for dem... når de figurerer i det offentlige rum, hvor de efter min bedste overbevisning hører hjemme.

I eksemplet, hvor du er på tærsklen til at starte et tøjfirma, er der ikke noget til hinder for det, da du på det tidspunkt ikke er erhvervsdrivende og du er dermed ikke omfattet af markedsføringsloven.

Love er pr. definition firkantede. Er det bøvlet for den ervervsdrivende - ja, for hulen, men frihed under ansvar virkede ikke ret godt...

EDIT: For lige at gøre det klart - det her er skrevet sideløbende med dit sidste indlæg James :).
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 02:09

Hej Magnus

Jeg havde godt gættet, at du skrev det med mig i tankerne. Hehe.

Ok godt så. Hvis vi nu hiver fat i den med tøjforretningen på nettet. Ville du så mene at jeg må ringe en fremmed person op (som privat person) og spørge om ikke han eller hun har lyst til at høre om min forretningside med henblik på et muligt samarbejde? - Må jeg gøre det overfor en ven?

Kan vi blive enige om, at selvom jeg på det tidspunkt ikke er erhvervsdrivende, så forstyrrer jeg privatlivets fred for den person jeg slet ikke har relation til?

Jeg vil for det første mene at et har stor relevans, om der er tale om direkte produktsalg eller en formidling af en forretningsmulighed med henblik på et samarbejde.
For det andet er det igen relationen og accepten af at blive kontaktet, der gør udfaldet for om jeg forstyrrer og trænger mig ind på privatlivets fred eller ej.

*Det ville da også være forkert, hvis jeg INDEN jeg tog del i en NM forretning frit kunne ringe til fra A-Z i telefonbogen af den simple årsag, at jeg ikke er erhvervsdrivende (endnu).*

Men nu da jeg har fået personens telefonnummer, så er det i sig selv en anmodning om at jeg må kontakte vedkommende.
Hvis denne person ikke ønsker at høre eller tage del i forretningsmuligheden, kan dette frabedes. Men i og med de jo har udleveret deres telefonnummer og givet tilladelse til at blive kontaktet, så vil jeg mene at de direkte skal frabede sig denne mulighed, hvilket selvfølgelig skal respekteres.

Desuden ville paragraffen omkring vennehverving ikke være speciel relevant, hvis §6a også forhindrede en networker i at kontakte venner og bekendte med dertil hørende relation og accept.

Mvh.

James
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 02:42
Hey..

Måske I skulle finde på noget, som kunne afslutte debatten på en konstruktiv måde?

Jeg skal ikke ligge skjul på, at I faktisk taler forbi hinanden - eller i bedste fald bare sludrer for en sladder...

Der findes faktisk folk der mere eller mindre følger med i jeres debat, som håber på et facit - mig implicit. Så tag jer lige sammen, s'il te plais. En god diskussion skal stoppe på et godt tidspunkt.. Finí. Find en afsluttende bemærkning, vil jeg bare anlede til noget (men resten kan jeg jo ikke gøre for).

mvh David

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 09:22
Dato: 9/1/2005 2:08:59 AM Forfatter: James
Kan vi blive enige om, at selvom jeg på det tidspunkt ikke er erhvervsdrivende, så forstyrrer jeg privatlivets fred for den person jeg slet ikke har relation til?
Jeg vil for det første mene at et har stor relevans, om der er tale om direkte produktsalg eller en formidling af en forretningsmulighed med henblik på et samarbejde. For det andet er det igen relationen og accepten af at blive kontaktet, der gør udfaldet for om jeg forstyrrer og trænger mig ind på privatlivets fred eller ej.
*Det ville da også være forkert, hvis jeg INDEN jeg tog del i en NM forretning frit kunne ringe til fra A-Z i telefonbogen af den simple årsag, at jeg ikke er erhvervsdrivende (endnu).*
Men nu da jeg har fået personens telefonnummer, så er det i sig selv en anmodning om at jeg må kontakte vedkommende.
...
Desuden ville paragraffen omkring vennehverving ikke være speciel relevant, hvis §6a også forhindrede en networker i at kontakte venner og bekendte med dertil hørende relation og accept.

Vi er helt enige om at lige meget om du er erhvervsdrivende eller privat krænker det privatlivets fred - det er bare forskellige paragraffer der gælder. Det jeg skulle have skrevet var, at der ikke var nogen problemer i forhold til Markedsføringsloven - jeg ved ikke hvilken lov, der gælder når det er C2C-markedet vi snakker om.

Vennehvervning er en paragraf der er lavet for at undgå, at firmaer omgår præcis dette forhold. Dvs. at for at firmaer ikke kan ''udnytte'' at deres kunder ikke er omfattet af markedsføringsloven.

Markedsføringsloven skelner ikke om du kender eller ikke kender personen du henvender dig til. Dvs. at han/hun skal give en anmodning før du må kontakte ham/hende. I forbrugersammenhæng er der ikke noget der hedder en implicit accept. Enten har han anmodet om det i skrift eller tale - eller også har han ikke. Dvs. at det ikke er dig, der tager første skridt til et samarbejde - det er ham.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33

Hej alle markedsføringsdebatører,

Der var et indlæg om at stoppe debatten. Jeg er helt enig. Jeg kan se at vi er 2 uforlignelige grupper, som ikke rykker sig.

Det der kan undre mig er at den gruppe som mener NM ikke overholder markedsføringsloven, argumenterer som jurister og er utroligt firekantet.

Muligheden for at Markedføringsloven er mangelfuld og meget dårligt kan bruges på NM er efter min mening en mulighed. Og lad nu være med at fare i blækhuset. Det jeg mener er at NM som forretningsform ikke var noget man vidste noget som helst om da Markedsføringsloven blev strikket sammen.

Nu er der som bekendt aldrig kommet noget godt og fremadskridende ud af udelukkende at se på en sag fra den juridiske vinkel, så jeg vil anbefale at, hvis vi altså er IVÆRKSÆTTERE, kommer tilbage på pladserne og får realiseret det vi nu en gang har valgt at beskæftige os med.

Ja, jeg laver NM og er glad for det...;o))

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:56

...... og således fik Palle det sidste ord i den sag.

Der var ingen, der efterfølgende fór i blækhuset og konstaterede, at der er to slags forretningdrivende:
1. De, der erkender, at lovene eksisterer, og derfor retter sig efter dem og
2. De, der muligvis erkender, at lovene eksisterer, men kun retter sig efter dem, hvis det passer dem.

Hvis nogen havde skrevet det, ville det sikkert have medført, at NM''erne ville have gentaget, at det ikke er dem, men loven, der er noget galt med - eller at de ikke kan se, at de bryder loven, selvom det fremstår klokkeklart, at de gør det. Når nu ingen har skrevet ovenstående, behøver NM''erne imidlertid ikke reagere - og derfor kan debatten ufortrødent slutte med Palles indlæg.

Vi, der hører til gruppe 1 (som ingen jo har nævnt), kan så koncentrere os om at drive vores lovlige forretning, mens de der hører til (den lige så unævnte) gruppe 2, kan fortsætte med at drive deres lovlige forretning med delvist ulovlige metoder.

Alle kan være glade og ingen behøver skyde hinanden noget i skoene.

Desværre har ingen tilsyneladende lært noget af vores ellers ihærdige indsats for at få viden ud af hinanden.

.... og dog: Jeg tror faktisk, jeg selv har fået nuanceret mit syn på MLM en smule. Mon også MLM-folkene har det?
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:18
utroligt som MLM''er kan debater, kigger man i den kategori er der gennemsnitligt over 20 indlæg pr tråd.

Så hvem er firkantet? ;)

og for guds skyld lad os håbe begge parter har lært af det her, og ikke starter en ny tråd for slutningen nærmest bliver intetsigende og kun går ud på at forsvare sig og prøve at krybe om hjørner med lovgivningen.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33

Tja, grøfter bliver nogle gange dybere end godt er. Muligvis fordi anti NMerne er så skråsikre på deres udlægning af lovteksten og at NMerne (mig selv inkl.) selvfølgelig ikke mener vi overtræder loven, hvis visse forudsætninger selvfølgelig er iagtaget. Kig lidt nermere på de meget fyldige indlæg af en anden NMer...;o))

Jeg er fuldkommen sikker på at NOGLE NMere overtræder Markedsføringslovens prg. 6a, ligesom jeg er fuldkommen sikker på at andre mere traditionelle næringsdrivende gør det.

Hvis Markedsføringens prg. 6a gjorde NM ulovligt, ville der ikke kunne drives NM i Danmark og det gør der. Se bare på direkte salgsforeningens hjemmeside: www.disafo.dk.

Er der nogen herinde, der kender til NM mennesker, som har fået dom på at have overtrådt Markedsføringslovens prg. 6a?
Side 9 ud af 18 (173 indlæg)