Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer MLM ud over MF-loven �6a?

Side 8 ud af 18 (173 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 8/31/2005 6:24:34 PM Forfatter: Hans
Palle Toft 
iflg lov om forbrugeraftaler §6 , står der at man som erhvervsdrivende ikke må rette uopfordret henvendelse, for herved at indgå aftale,  om du så vil kalde det at tilbyde dem en forretningsmulighed eller salg tror jeg er underordnet i den sammenhæng, fritaget herfra er avissælgere, redningsabbonement, forsikringssalg

Jeg kan godt se pointen...;o)) Hvornår er man erhvervsdrivende og hvornår er man privatperson? Hvis man nu begynder en samtale - helt uden bagtanker - om både dette og hint og så i samtalens forløb opdager at samtalepartneren muligvis kunne være interesseret i noget du beskæftiger dig med erhvervsmæssigt, er det efter min bedste opfattelse ikke i strid med Markedsføringsloven, at henlede opmærksomheden på, at man muligvis har noget vedkommende kunne være interesseret i.

En bankmand, der som privatmand i privatregi, laver en aftale om en senere kontakt, overtræder efter min mening heller ikke Markedsføringsloven.

Eller mener du, at fordi man beskæftiger sig med noget professionelt, helt er udelukket fra at tale om det som privatmenneske?

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 21:53

der hvor jeg mener grænsen går, er om henvendelsen er uopfordret eller ej,

Render bankmanden rundt som privatperson lørdag eftermiddag mens sønnen spiller lilleputkamp og
prøver at komme i snak med de øvrige forældre og herefter dreje snakken ind på et møde i banken,
så mener jeg han er på kanten til noget snavs,
kommer en anden forælder til ham og spørger ham om et møde, så er den god nok.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20

Ja, den er god. Er det hensigten eller er det noget der kommer spontant...;o)) Virkeligheden er mange gange ikke sådan at få styr på rent juridisk.

Lad os tage de 10 bud eller bare et af dem: Du må ikke begære din næstes hustru etc...

Betyder det at du ikke må gå i seng med hende, selv om hun gerne vil eller betyder det at du SLET IKKE må have grissefy tanker om hende?

Romerloven sagde os at man ikke må lovgive om noget, som er umuligt, så den der med om der er en hensiogt er vikelig i gråzonen...;o))

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 22:40
Palle Toft

Jeg erindrer ikke hvornår der sidst er dømt en person efter de 10 bud,eller Romerloven.

Med hensyn til naboens kone, så er der ikke stor sansynlighed for at der sker noget,
MEN Render du rundt med snablen til alle nabokoner,genbokoner, og hele nabokvarteret så
er der altså overhængende fare for at der lige pludselig er en der råber VOLDTÆGT,
og så hjælper det ikke at man i retten siger at det var for at være flink
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47

Hej Hans,

Nu forstår jeg dig ikke

Er det selve handlingen eller antallet, der gør handlingen ulovlig. Min pointe i mit indlæg er, at det er utroligt svært, at afdække en underlæggende hensigt og at vi naturligvis ikke kan vide og derfor heller ikke kan lovgive specifikt om hensigter.

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 23:02

Palle Toft

Det er klart handlingen det afhænger af, men jeg tror ikke på den med at man henvender sig
til folk for at oplyse dem om en mulighed for at tjene nogle penge,
der ligger i mit univers klart en hensigt om at hverve dem med egen vinding for øje.

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 23:59
Jeg tror det er på sin plads lige at runde grunden til §6a:

For at forbrugeren selv skal bestemme hvornår han står i en købs-/forretningssituation. Dvs. for at beskytte forbrugeren fra salgssnak i en situation hvor han er i hans privat-sfære. De fleste ved at man er mere ''sårbar'' (læs: nemmere at overbevise), når man slapper af i ens privatliv - man er så at sige ikke ''på vagt'', som man ville være det hvis man ser en reklameavis eller står i en butik. Derfor har man valgt i Danmark at beskytte det via lov.

At I kan komme på 104 forskellige måder, hvor man kan få det listet ind i en samtale, gør det ikke lovligt ejheller etisk forsvarligt i forhold til loven. Derfor er markedsføring overfor forbrugere en kunstart, hvor man temmelig hurtig får slag over snudeskaftet, hvis man er lidt for smart.

Det jeg ikke forstår, er at man vælger at basere sin forretning på en markedsføringsform, hvor man fra starten af er på kant med MF-loven. Jeg er fuldstændig klar over, at det i en retssal ville være tæt på umuligt at finde ud af om ens bedste ven nu egentlig var kommet med en halv hentydning til at han gerne ville høre om det. Det er bare ikke mit spørgsmål. Spørgsmålet var: Hvordan I kommer ud over loven? Det nærmeste jeg er kommet er, at man måske kan bruge internettet (som i mine øjne var en oplagt mulighed), men at det ikke er den metode, der er lagt op til - og som det endda ikke tillades at bruge i nogle MLM-selskaber (som jeg forstår det).
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 00:13

Hej folkens

Jeg tror egentlig ikke at vi behøver at diskuterer omkring, hvorvidt en forhandler i sit ønske om at finde nye forhandlere/kunder har egen vinding for øje i større eller mindre grad. I og med man har forståelse for, hvordan der tjenes penge i NM er man jo bekendt med det fakta; at man tjener penge på at etablere et forhandler/kunde netværk, hvor man tjener penge på den produktomsætning der finder sted i denne.

Men nu er man tilfældigvis ikke KUN fokuseret på egen vinding.
Hvis de mennesker man sætter i gang ikke også får succes med forretningen, så får man heller ikke selv succes med sin egen forretning. Så når man finder en ny forhandler, så er det med henblik på at hjælpe denne person med at skabe en succesfuld forretning og denne smitter af på ens egen forretning.

Så det der kan defineres som egen vinding, er en hensigt om at hjælpe folk i gang med at gøre præcis hvad man selv gør og med præcis samme muligheder som man selv har.

Så man henvender sig rent faktisk til folk, med henblik på at lære dem hvordan de også kan komme til at tjene penge.
Deres succes er tilfældigvis din succes og dermed kan man rigtig sige, at man henvender sig til folk for egen vindings skyld. Hvis man gør dette udelukkende for egen vinding og "afskriver" personen efter de har valgt at arbejde sammen med én; så er det for det første oftest i direkte modstrid med firmaets retningslinier for hvordan man laver forretning med NM. Men derudover vil man også kunne se hele ens struktur smuldre under sig, efterhånden som folk falder fra og dette må siges at være velfortjent i et sådan tilfælde - men naturligvis helt igennem ufortjent for de mennesker der rent ud sagt er blevet efterladt alene uden hjælp, støtte og værktøjer til at klare sig.

For mit eget vedkommende henvender jeg mig til folk, fordi jeg er parat til at oplære dem i at lave forretning. Jeg er villig til at bruge min tid og mine benzinpenge, så de kan kan lave en succesfuld forretning sammen med mig.
Jeg vil ikke mene, at jeg henvender mig til folk med egen vinding for øje og jeg vil se det som et stort nederlag hvis jeg ikke formår at hjælpe folk til den succes de selv ønsker. Deres succes er jo min succes.

Mvh.

James
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 00:18
James:

Kan vi blive enige om, at det du gør overfor din ven er markedsføring? Og at du er erhvervsdrivende og din ven er privat forbruger?

Hvis vi kan nå så langt, tror jeg også vi kan blive enige om at markedsføringsloven regulerer dit virke over for vennerne...
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:31

James, jeg synes hele din argumentation falder til jorden med din sidste bemærkning "Deres succes er jo min succes." - det er jo netop det der er pointen. Som Magnus netop underunderstreger er det i laver dybest set markedsføring (og salg)  - og al ære og respekt for det, men det fritager jer altså ikke fra Markedsføringsloven (og al den anden forbrugerlovgivning).

Jeg synes i øvrigt dine argumenter ovenfor, James, er så brede at det i givet fald ville dække mange virksomheder, som det bestemt ikke var lovgivernes hensigt - f.eks. min egen. Meget af det markedsføring jeg sælger er på "affiliate" niveau og således tjener jeg kun penge hvis mine kunder gør det. Men det betyder altså ikke at jeg er fritaget de bestemmelser vi snakker om i lovgivningen. Nu sælger jeg så stort set ikke til private, og derfor er problematikken i praksis ikke så aktuel for mig (da viksomheder ikke er beskyttet af den del af lovgivningen der retter sig mod private forbrugere).

Side 8 ud af 18 (173 indlæg)