Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer MLM ud over MF-loven �6a?

Side 7 ud af 18 (173 indlæg)
Tilmeldt 19. May 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Krabsen - som både kalder sig uddannet jurist og dommer - skrev:

"Når man arbejder med NM, må man ikke annoncere eller reklame for produkter og/eller serviceydelser i de offentlige medier - det er ulovligt og udelukkelsesgrund i NM. "

Magen til vrøvl skal man da lede længe efter!!!!

At det skulle være "ulovligt" at sætte annoncer i avisen eller andre steder er noget VRØVL!

Intet mindre!

Hvor har du det sludder fra???

Måske har dit selskab (Amway/ACN??) en regel om, at du ikke må indrykke annoncer, der specifikt nævner dit firma/produkt ved navn, men det er IKKE det samme, som at det er ulovligt!

Hvis noget er ulovligt - og det burde du vide, HVIS du var jurist - så findes der en LOV, vedtaget af et flertal i Folketinget.

Vis mig den lov, hvori det står at annoncering er forbudt.
 Nævn venligst den fulde ordlyd af hensyn til andre ikke-"jurister".

Masser af MLM selskaber har en regel om, at annoncer skal godkendes af firmaet inden indrykning, men der findes MASSER af metoder til at omgå disse regler, herunder at undlade at nævne firma - og produktnavne, hvorved annoncen fremstår som neutral.

Men - på den anden side - HVIS man dummer sig og bliver "taget", så kan man muligvis blive frataget sit medlemskab af pågældende selskab, men så har man også selv været ude om det.

Distributor Rights Association i USA tager sig af den slags sager for distributører som uretsmæssigt har fået frataget sin forretning / downline. Se http://www.mlmwatchdog.com/Meeting_DRA.html som vist pt. er ved at blive flyttet til HTTP://WWW.MLM-DRA.COM
Venlig hilsen

Zoltan
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:27

> Hvis noget er ulovligt - og det burde du vide, HVIS du var jurist - så findes der en LOV, vedtaget af et flertal i Folketinget.

Jeg er heller ikke jurisk af uddannelse, men flere bekendte som er har fortalt mig at der til eksamen i kriminalret (mener jeg det var) stilles det ganske enkle spørgsmål: Hvad er ulovligt? Og svaret er ligeså enkelt: Det der står i loven man ikke må!

Så, når nogle siger noget er ulovligt er det meget rimeligt at bede dem om at fortælle hvor og i hvilken lov dette står.
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 12:29

Pyha  - Zoltan

Der reddede du min fredag, jeg var allerede blevet bekymret over om jeg overtræder markedsføringsloven
ved at markedsføre mig i medierne, for så stod jeg vist med det ene ben i fængslet og det andet i brun sæbe, og jeg ved jo ikke om min sag ville komme for retten i Krabsens retskreds

Spass bei seite - for ligesom lige at vende tilbage til emnet, så kunne det være interessant og høre lidt om de økonomiske muligheder i de forskellige MLM systemer,  kan man leve af det? ,
hvor stor en del af sælgerne lever udelukkende af det?
Tilmeldt 19. May 05
Skrevet kl. 12:32

Krabsen skrev:

"E-mail og dørsalg benyttes IKKE i NM - kun MUNDTLIGE henvendelser til folk, man kender, dvs. familie, venner, veninder, bekendte m.m"

Ja så?!    Nu vrøvler du igen!

Og du generaliserer, når du skriver NM.
Nævn dit firmas navn, for du kender jo ikke samtlige selskaber, gør du?

Jeg kan nævne adskillige firmaer/personer, som anvender email i NM!

Hvordan det? Jo, jeg driver et MLM nyhedsbrev, hvor en væsentlig del af aktiviteten er betalte annoncer som går ud via email.

At dør salg ikke benyttes er også noget sludder. At det så ikke er tilladt af visse selskaber og i visse lande er en anden sag, men det bliver så sandelig anvendt i stor stil.

Venlig hilsen

Zoltan
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 12:50

Kære Alle

Jeg tror de mange synspunkter er feset ind på lystavlen, skulle vi nu ikke se at komme videre i denne debat og lade Krabsen være i fred?

Med venlig hilsen

Lars C
Tilmeldt 19. May 05
Skrevet kl. 12:51

Krabsen skrev:

"Jeg er lægdommer dvs. domsmand i byretten og har en tillægsuddannelse i erhvervsjura - og jeg beklager, hvis du mener, at jeg således har omgået sandheden mere, end hvad godt er...!?  "

Ved du hvad?

Jeg har eksamen i arbejdsret (som del af en merkonom uddannelse), men gør dette mig til jurist?

NEJ!

Hvis du ikke er cand.jur. eller har en lignende fler-årig jura uddannelse, så er du ikke jurist.

Zoltan
Tilmeldt 19. May 05
Skrevet kl. 13:15

Hans skrev:

"Spass bei seite - for ligesom lige at vende tilbage til emnet, så kunne det være interessant og høre lidt om de økonomiske muligheder i de forskellige MLM systemer,  kan man leve af det? ,  hvor stor en del af sælgerne lever udelukkende af det?"

Det kommer så sandelig an på en hel del faktorer.

1) Selskabets kompensations plan er absolut afgørende, idet det er den, der fastlægger hvor meget (lidt) der skal tilbagebetales til distributørerne. Selskabet er jo interesseret i profit maksimering og vil derfor ikke gøre planen alt for god set fra forhandlernes synspunkt, men alligevel skal planen være attraktiv nok til at tiltrække og fastholde folk, som kan sælge og bygge organisationer. Det er en meget vigtigt balance. Planen skal også helst opfylde nogle krav til vækst muligheder etc.

2) Selskabets breakage - Breakage er et begreb, de færreste kender. Begrebet udgøres bl.a. af forskellen mellem den maksimale potentiale tilbagebetaling og den faktiske tilbagebetaling jf. selskabets offentliggjorte regnskaber. Den maksimale tilbagebetaling er ofte 10-30% højere end den faktiske tilbagebetaling. Dette kan dokumenteres ved at tage selskabets materialer, som omtaler tilbagebetaling og bonus plan og sammenligne med selskabets årsregnskab herunder omsætning. Tag derefter omsætningen i forhold til det faktiske beløb, som er udbetalt til distributørerne i procent og sammenlign med de tal man har fra selskabets salgsmateriale. Forskellen er slående!

3) Produktets/servicens salgbarhed

4) Forhandlernes evner til salg og organisationsopbygning, etc.

Mange andre faktorer kan opremses, men det vil jeg sparer jer for. Konstruktion af kompensations planer er faktisk meget kompliceret, (hvis I ikke tror på mig, da spørg Rod Cook http://www.mlmconsultants.com/)

Hvor stor en del af sælgerne, der lever udelukkende af det? Svært at sige. Men såvidt jeg ved er de fleste MLM''ere i Danmark er fritids- eller deltidsforhandlere. Jeg kender dog flere fuldtidsfolk.

Venlig hilsen

Zoltan 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38
Som jeg læser markedsføringsloven, er det forbudt at henvende sig fordi man vil sælge, men der står ikke noget om at det er forbudt at henvende sig med et tilbud om at komme til at tjene penge. Jeg må altså gerne kontakte privatpersoner med henblik på at tilbyde dem en forretningsmulighed.

Iseriøse NM forretninger er det muligt at komme i gang,blot ved at tilmelde sig. Så der er ingen købetvang eller andet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:48
Dato: 8/31/2005 5:38:05 PM Forfatter: Palle Toft
Som jeg læser markedsføringsloven, er det forbudt at henvende sig fordi man vil sælge, men der står ikke noget om at det er forbudt at henvende sig med et tilbud om at komme til at tjene penge. Jeg må altså gerne kontakte privatpersoner med henblik på at tilbyde dem en forretningsmulighed.

Jeg tror bestemt ikke der er juridisk hold i den fortolkning. Det ville i praksis betyde at meget store dele af erhvervslivet på den måde kunne slippe uden om de berørte lovgivninger og det tror jeg ikke på. Mange andre end lige MLM''ere tilbyder gode forretningsmuligheder men de er såvidt jeg ved (som det f.eks. er tilfældet med bankerne der jo netop ofte tilbyder den slags produkter - - f.eks. med en ny kontoform med bedre rente) alle dækket af Markedsføringsloven (og anden forbrugerlivgiving i øvrigt). 
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 18:25
Palle Toft 
iflg lov om forbrugeraftaler §6 , står der at man som erhvervsdrivende ikke må rette uopfordret henvendelse, for herved at indgå aftale,  om du så vil kalde det at tilbyde dem en forretningsmulighed eller salg tror jeg er underordnet i den sammenhæng, fritaget herfra er avissælgere, redningsabbonement, forsikringssalg
Side 7 ud af 18 (173 indlæg)