Jamen jeg mener selv godt, at det er præcis denne forskel jeg kan skeldne. Jeg er jo netop ikke på arbejde i og med jeg ringer og aftaler at mødes med ham eller hende. Der foregår ingen handel via telefonen ligesom hverken konceptet eller produkterne præsenteres. - Uanset hvad mine intentioner af i forbindelse med dette møde, er der jo ingen lovgivning der kan forhindre mig i at gøre det. Jeg forstyrrer jo ikke privatlivets fred mere end jeg ellers gør det.
Jeg vil også pointere, at jeg blot formidler en mulighed. Jeg er ikke interesseret i at sælge ham eller hende noget, men jeg håber selvfølgelig at de selv kan se ideen og vælger at deltage. Accepterer de forretningsmuligheden er det fordi de i dialogen har fået vækket interessen og hvis ikke, så har de i hvert fald fået muligheden.
Et eller andet sted er det jo også fint nok, at der ikke er nogen restriktioner for hvad man må snakke med folk om (med visse undtagelser som f.eks. at sige bombe på et fly og lign.).
Købmanden er i grunden heller ikke nogen formidler. Han er en person der via traditionel handel tjener sine penge og det indebærer bl.a. den direkte handel mellem købmand og kunde.
Når der er tale om at formidle et koncept, så er der ikke tale om samme måde at handle på - med mindre vi kommer ind på homeparties og lign. - At formidle en forretningsmulighed er jo i grunden ikke mere ulovligt, end hvis man ellers ville fortælle om en god ide eller en fed fidus.
Det er jo i grunden ikke mere, end en simpel formidlingen af en god mulighed de kan benytte sig af eller ej.
At en networker sidestilles med påtrængende sælgere er en stereotype, som er skabt udfra networkere og ikke-networkeres misopfattelse af deres egentlig rolle som formidlere. - Kald det en omvandrende reklamesøjle der tænder i tide og utide hvis du vil. Men som networker er man jo formidler af kontakten mellem kunde og firma. Med andre ord ligger en networkers fokus ikke rigtigt på salg, men snarrere køb.
Men selvfølgelig skal man som networker overholde loven, ligesom det er tilfældet for købmanden og sælgeren.
Man vil som networker oftest oven i købet arbejde med lidt flere restriktioner end bare lovgivningen og det er selvfølgelig den individuelle politik de forskellige firmaer har.
Hmmm jeg er ikke sikker på om jeg for formuleret dette så heldigt, så bær over med mig hvis det går helt galt.
Men købmanden kan selvfølgelig ikke ringe rundt til folk og sige, at de burde handle hos ham, fordi det er billigere og bedre eller whatever. Men der er ingen der forhindrer Fru. Jensen i at ringe til Fru. Hansen og rose købmanden til skyerne og sige, at der burde hun altså
|
> Men der er ingen der forhindrer Fru. Jensen i at ringe til Fru. Hansen og rose købmanden til skyerne og sige, at der burde hun altså også handle.
Jo, hvis Fru Jensen efterfølgende får en kompensation fra Købenden for henvisningen så er det NETOP det som lovgivningen (bl.a.) dækker. Som sagt kan jeg ikke finde nogen steder i den gældende lovgivn ing der undtager "forhandlere" fra regler som "producenter" eller "sælgere" er underlagt.
Det kan godt være det er mig der er tungnem, men hvor i lovgivningen eller i Forbrugerombudsmandens kommentarer finder du belæg for at forhandlere er undtaget af loven?