Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan TV2 være skurken??

Side 5 ud af 9 (89 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

> Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom

Det er såmænd meget enkelt :)
Hvis jeg kontakter dit firma og beder en af dine sælgere om at ringe til mig, så overholder du loven. Hvis din sælger derimod ringer til mig uden denne forudgående anmodning er det ulovligt. Og det er lige præcis dette forhold som ingen af de mange MLM''ere der har skrevet her og andre steder tilsyneladende forholder sig til - eller kommer med et klart svar på.
 
> Jeg har jo snakket med dem, om det er ok at jeg ringer til dem. Det er jo ren service fra min side.
Du må meget undskylde, men det synes jeg altså er noget vrøvl. Det er ikke "bare en service" fra din side - det er en kommerciel henvendelse der handler om at skabe bedre salg for dig og din virksomhed. Du ringer jo ikke for st spørge om i skal spille fodbold sammen, vel :)
 
> Synes du selv det er etisk forkert at kontakte ens bekendte om ens forretning.  Jeg kunne os'' godt tænke mig at høre om din holdning til, "mund til mund" metoden?
 
Det er for mig to helt forskellige ting. I det første eksempel har du en direkte kommerciel interesse i at rette henvendelsen. I det sidste eksempel er det ikke tilfældet.
 
I det første tilfælde er min første bekymring om det overhovedet er lovligt. Sådan som jeg læser markedsføringsloven, og Forbrugerombudsmandens kommentarer til lignende forhold, er det ikke lovligt. Jeg savner gode, juridisk hålbare, argumenter for hvorfor Markedsføringloven ikke skulle gælde for MLM.
 
I det andet eksempel er der som sagt ingen erhvervsinteresser mellem dem der transporterer anbefalingen - mund til mund. Der er således ikke nødvendigvis tale om Markedsføring, i lovens forstand. Det kan dog også gå galt her, f.eks. hvis "Tip En Ven" funktioner misbruges eller overdrives (jvf. Forbrugerombudsmandens kommentarer til netop dette).
 
 
 
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jones
 
Jeg kiggede lige lidt rundt i debatten og fandt den tråd du hentydede til.
 
Dato: 8/29/2005 8:40:06 PM Forfatter: Mikkel deMib
Ja, jeg synes at debatten her på Amino, som snart har været åben længe, med al tydelighed viser dette. F.eks. står spørgsmålet omkring overholdelse af Markedsføringsloven''s $6 (som diskuteret i en tidligere tråd) stadig ubesvaret hen.
 
Såvidt jeg kan se, er du i tvivl om hvordan man kan rette telefonisk henvendelse til en ven/bekendt eller rettere sagt en privat person, når det er en af de måder man arbejder med NM/MLM på.
 
Det er i og for sig også et godt spørgsmål og jeg håber at min besvarelse er tilfredsstillende.
 
Når man som networker ringer til f.eks. en ven, så snakker man faktisk ikke forretning med personen. Man ringer til personen  med henblik på at få sat et møde i stand og det vil sige, at snakken ikke kommer ind på forretning overhovedet.
Når man er blevet enige om at mødes, så er det dér man formidler forretningen til sin ven.
 
Jeg føler desuden forr at nævne en anden ting, der ikke umiddelbart er i direkte relation til dette.
Men når der er tale om et homeparty f.eks., vil det typisk være ulovligt at foretage en handel hvis dette finder sted i en andens hjem.
Så når man sælger produkter til et sådan møde, skal man i virkeligheden gøre brug af nogle bestillingsformularer med kundens/kundernes underskrift og ordne denne handel efterfølgende.
Dette gjorde jeg aldrig selv brug af, da jeg slet ikke er homeparty typen.
 
Men dette var lidt af det jeg erfarrede i min meget korte periode som Amway IBO.
 
Jeg vil ikke kommentere det med så meget andet, end at selvom Amway kan tilbyde et utal af produkter, nogle ok indkomstmuligheder osv. Så er der visse aspekter jeg ikke brød mig specielt meget om og jeg gjorde det, at jeg fandt et andet firma som jeg følte passede bedre til mig.
 
Pointen er deri, at NM ikke nødvendigvis ER; homeparties, opbygning af lager, videre salg til alm. kunder/oparbejdning af omsætningsvolumen og hvad der end ellers kan sættes i reletion med NM/MLM. Dette er blot ting der kan indgå i de forskellige koncepter.
Et eksempel kunne være; at man hos Tupperware har meget fokus på homeparties. Men i det koncept jeg arbejder med indgår det slet ikke.
 
Den eneste fællesnævner er, at der er tale om forskellige firmaer med forskellige produkter, som har valgt samme type markedsføringsmetode. Der er belæg for at pointere, at de forskellige firmaer på trods af deres ligheder kan fungere på vidt forskellige måder og man har dermed rigeligt med muligheder for at finde noget man kan forholde sig til.
 
En anden ting er, at direkte salg og salg til kunderne aldrig har været humlen i NM og det er der mange der har svært ved at forholde sig til, da det er præcis dette aspekt de kan genkende fra traditionel handel og dermed det eneste de kan forholde sig til.
 
Når man bruger denne direkte handel til folk der ikke er enten forhandlere eller faste kunder, er det for at oparbejde en salgsvolumen.
I f.eks. Amway opfordres man til at oparbejde en månedlig volumen på 100 PV. Amway beregner ca. 9 kr. pr. PV, så man skal helst købe for 900 kr. Amway produkter om måneden, hvilket ikke gøres nemmere af at produkterne er drøje.
Desuden er der såvidt jeg ved og nogle specifikke salgmål der overstiger de 100 PV og i grunden er det jo lidt skidt, hvis man skal bruge for meget tid på at arbejde med det aspekt af NM der som sagt ikke er humlen i det.
 
Alt i al
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Når man som networker ringer til f.eks. en ven, så snakker man faktisk ikke forretning med personen. Man ringer til personen  med henblik på at få sat et møde i stand og det vil sige, at snakken ikke kommer ind på forretning overhovedet.
 
Tak for svaret. Jeg mener dog at dette er en enddog MEGET kreativ fortolkning af Markedsføringloven (og "dørsalgsloven"), som jeg ikke tror på holder vand. Det ville svare til at min bank gerne må ringe til mig og invitere ned til et møde - hvis bare de ikke sælger direkte over telefonen. Det har bankerne i hvert fald vurderet at de IKKE må (sandsynligvis efter omhyggelig juridisk rådgivning, hvis jeg kender dem ret). Så jeg tvivler på at det forholder sig anderledes med MLM.
 
Med andre ord har du fuldstændig ret i, at de forskellige networkere og visse forgangspersoner selv er skyld i noget af den kritik der er rettet imod dem. Problemet er bare, at denne kritik også rammer en uvedkommende person som mig; som gør nogle anstrengelser for at lave en positiv og produktiv forretning i henhold til loven og hvad der end måtte være af reglementer; og det er bestemt muligt.
 
Ja, det er problemet ved at være en del af en branche - en hvilken som helst branche.
For at tage et "lidt" ekstremt eksempel kender jeg flere hash-handlere som jeg personligt vil betegne som yderst etiske i forhold til deres "forretning", men det ændrer bare ikke på at de fleste folk har et helt andet syn på det erhverv Lidt mindre ekstreme eksempler inkluderer brugtbilsforhandlere, forsikringssælgere og advokater som sælger anpartsprojekter. I alle tilfælde har en (alt for stor) del af folk i disse brancher gennem deres uetiske (og muligvis ulovlige) virke påvirket almindelige menneskers opfattelse.
 
Det er blandt andet derfor mange brancher opretter brancheforeninger. Såvidt jeg forstår eksisterer de en dansk brancheforening for MLM, men jeg kender ikke til deres opbakning og i alle tilfælde er det ikke lykkedes dem at ændre på min og mange andres opfattelse af denne branche. Så den del af arbejdet har de i hvert fald ikke gjort så godt.
 
 
 
 
 
 
 
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Først ros til din behagelige tone, James - det gør det langt lettere at være sagligt uenig med dig.

Dato: 8/30/2005 5:31:13 PM Forfatter: James

Når man som networker ringer til f.eks. en ven, så snakker man faktisk ikke forretning med personen. Man ringer til personen  med henblik på at få sat et møde i stand og det vil sige, at snakken ikke kommer ind på forretning overhovedet.
 
For mig at se svarer det til, hvis min lokale købmand ringede til mig, for at aftale et møde henne i hendes butik. Det, at hun ringer om en aftale skulle så gøre det lovligt?
Eller gardinmanden ringer til mig for at aftale et møde - gerne hjemme hos mig. På mødet kunne han så evaluere min gardinophængning....... ???
 
Desuden beskriver Jonas jo netop det modsatte: Han ringer rundt for at høre "om der er nogen, der skal have noget med".
Hvis Bilka ringer til mig og hører, om jeg skal have noget med fra grossisten - vil det da være lovligt?
 
Dato: 8/30/2005 5:31:13 PM Forfatter: James
 
En anden ting er, at direkte salg og salg til kunderne aldrig har været humlen i NM og det er der mange der har svært ved at forholde sig til, da det er præcis dette aspekt de kan genkende fra traditionel handel og dermed det eneste de kan forholde sig til.
 
Når direkte salg ikke er humlen - så må humlen vel være den anden del af MLM, nemlig opbygning af netværket. Hvis hovedparten af ens indtægt opstår ved at opbygge netværket, så er vi meget tæt på pyramidespil. Hvis et MLM-koncept skal være lovligt, må direkte salg NETOP være humlen - for mig at se.
 
Well - som jeg tidligere har nævnt (i andre tråde) har jeg ikke en mission om at bekæmpe en bestemt salgsmetode. Men hvis jeg selv skal indgå i et koncept, skal jeg være sikker på at metoden er lovlig og at konceptet giver mig overskud.
 
mvh Hans
 
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

> Hvis et MLM-koncept skal være lovligt, må direkte salg NETOP være humlen - for mig at se.

Det er også sådan Forbrugerombudsmanden udtaler sig. Og det er her jeg synes det konflikter med Dørsalgs- og Markedsføringsloven. Så, enten er det "pyramidespil" fordi der ikke er fokus på produktet - men på "pyramiden", eller også er det ikke pyramidespil og så er det i konflikt med ovenstående lovgivning. Eller har jeg overset noget?
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jeg har tydeligvis slet ikke styr på hvordan jeg laver citaterne ordentligt endnu. (Skal lige sætte mig ind i det på et tidspunkt). I første omgang vil jeg forsøge at sparre dig lidt i vores debat. :)
 
Jeg mener selvfølgelig ikke, at mit bud er en kreativ fortolkning. Jeg skal selvfølgelig forsøge at uddybe det og jeg beklager på allerede nu hvis, hvis mit ordvalg ikke altid optimalt går ind og afdækker mine holdninger, meninger, argumuntationer og hvad der end måtte være. Så er det på plads. :)
 
Hvis vi tager fat på dørsalgsloven og fokuserer på forstyrrelsen af privatlivets fred.
I bund og grund vil det sige, at jeg for det første ikke kan tage telefonbogen og ringe fra A-Z med henblik på at lave forretning med dem. Det er selvfølgelig for at beskytte privatlivets fred og det skal der selvfølgelig værnes om.
Det samme kan jeg selvfølgelig heller ikke gøre ved at gå fra dør til dør med samme henblik.
 
Men kan du komme med noget som helst der forhindrer mig i at ringe til en ven eller en bekendt og sige f.eks.: "Hej skal vi mødes?" - Hvad vi så snakker om når vi mødes er jo en helt anden sag, men i telefonen har jeg jo hverken forsøgt at sælge personen noget, eller i det hele taget lave nogen som helst form for forretning med vedkommende. Snakken vil selvfølgelig for mit vedkommende komme ind omkring min forretning i vores dialog med hinanden - det kræver hverken mapper eller materiale at tale frit fra leveren og enten vækker man en interesse, eller også gør man ikke. Men hvis man vækker interessen i personen, så vil de også selv aktivt gøre en indsats for at få mere information og som regel vil de da også have en vis form for tryghed i at vide, at firmaet har sit på det rene. Ergo de tager med til et møde og får en mere professionel hånd på den forretning man har snakket om.
 
Hvad folks holdninger er til dette, eller hvor deres personlige grænser går har jo i øvrigt heller ikke den store relevans. Uanset hvad og i alle mulige henseender, så vil der altid være tilhængere og modstander. Men det er ikke modstandernes grænser og etiske holdninger der sætter standarden for hvad andre må og ikke må, ligesom det samme er tilfældet for tilhængerne. I sidste ende er det et spørgsmål om det juridisk kan forsvares.
Uanset om mit eller andres svar omkring denne detalje ved NM og marketing møder jeres tilfredsstillelse, så kan i ikke se bort fra, at de fremgangsmåder der er blevet udarbejdet til de forskellige koncepter i de forskellige lande faktisk kan forsvares juridisk. At vi sidder som helt almindelige mennesker og diskuterer en fremgangsmåde der benyttes i praksis verden over er i sig selv en indikation om, at den relevante lovgivning tillader dette - men naturligvis med visse forbehold og det virkelige spørgsmål (som du selv kommer ind på) er; om de enkelte networkere overholder dette og svaret er både ja og nej.
 
Mht. hashhandlerne kan jeg i samme forbindelse sige, at selvom mange mennesker ikke ser det moralsk forkerte i at sælge hash, så er det ikke deres mening der gør det store udfald rent juridisk. - Med mindre deres samlede mening selvfølgelig får ændret på loven omkring det, men det er jo først i det instans at deres mening får betydning - men nok kun i nogen grad.
 
Selvfølgelig er der nogen der finder NM anstødende og selvfølgelig er NM ikke en branche alle kan bruge til noget.
Men som sagt, så vil der altid være tilhængere og modstandere. Jeg vil vove at påstå, at man aldrig vil kunne ændre dette fakta.
Men folks begrænsninger ligger ofte i dem selv og det er dem der sætter standarden for, om du kan klare dig i NM branchen eller ej. Begrænsninger kan selvfølgelig være gode og dårlige. Men jeg snakker om
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Hvis vi endelig skal være uenige, så synes jeg det er godt vi er sagligt uenige. :)
 
Jeg mener selvfølgelig ikke, at det er det samme som hvis købmanden ringede dig op.
 
Lad os først og fremmest blive enige om, at man som networker ikke er ansat med fast løn. Pengene man tjener er baseret på resultater. Man arbejder som selvstændig og spørgsmålet er, om man er på arbejde når man ringer til en ven/bekendt og aftaler at mødes? Hvis det er ulovligt at gøre dette i det der er ens egen fritid, så er danskerne langt mere kriminelle end jeg umiddelbart antog.
 
En anden ting er, at man som networker kun er fokuseret på salg i forbindelse med direkte handel til ikke faste kunder.
En networker kan man betegne som en forhandler der primært fungerer i rollen formidler af et givent koncept og/eller produkt.
Der er jo ikke tale om en egentlig handel imellem en formidler og en potentiel formidler/fast kunde. Den eneste handel der i grunden sker i denne forbindelse er handlen mellem firmaet og de enkelte forhandlere/faste kunder og det er der vi kommer ind på humlen i network marketing og din fejlfortolkning af mine ord. (Hvilket jeg muligvis selv er skyld i ;))
 
Man bygger et netværk af kunder og forhandlere. Men det er jo i sig selv ikke dette man tjener penge på.
Når man siger, at den primære indtægt ikke må ske ved at bygge netværk, så er det jo i den henseende; at det startindskud der muligvis fordeles videre ud i systemet ikke er der skaber den primære indtægt.
Det primære cashflow sker ved at de enkelte forhandlere/faste kunder via deres direkte handel med firmaet skaber denne primære indtægt og det er dermed produktomsætningen der gør at det hele kan løbe rundt, hvor et pyramidespil af samme årsag naturligvis ikke kan gøre det.
Disse penge distribueres fra firmaet ud til de relevante forhandlere, der har optjent en bonus via det netværk af forhandlere/ faste kunder de har sat gang i. Dermed er der ved den strukturmæssige opbygning i sig selv ikke tale om noget reelt belæg for, om der er tale om et pyramidespil og da man i NM også opbygger en struktur og dette ligeledes ikke noget der er specielt definerbart.

Der er i alt sin enkelthed tale om en marketingform hvor man gør brug af nogle andre fremgangsmetoder end det man ellers kender. Men i sidste ende går det ud på præcis samme ting - nemlig at få et produkt fra A til B.
Man har lavet NM og med NM giver man almindelige mennesker mulighed for at sætte gang i en forretning og tjene penge ved at formidle koncept og nogle produkter.
Der er selvfølgelig altid nogen der ikke kan få succes med dette og nogle kan ikke forstå hvorfor de ikke tjener kassen til at købe det hus og den bil de troede de kunne.
Det trænger egentlig bare til at blive sagt, at der altså stadig er tale om forretning. Godt nok er det forretning på et plan hvor enhver i grunden kan følge med, men trods alt stadig forretning.
Jeg tror folk har en tendens til at glemme dette, selvom vi jo alle godt ved det.
 
Hovedsagen er; at det er en forretning der er eksisterende og det er en mulighed der er åben til dem der ønsker.
 
Jeg ved ikke hvordan I har det herinde på siden, men personligt kan jeg godt lide at have et utal af muligheder. Også selvom jeg ikke kan bruge de fleste til noget. :)
 
I øvrigt synes jeg det er fornuftigt, at du gør dig nogle seriøse overvejelser inden du kaster dig ud i noget.
 
Mvh.
 
James
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 8/30/2005 7:08:33 PM Forfatter: Mikkel deMib

> Hvis et MLM-koncept skal være lovligt, må direkte salg NETOP være humlen - for mig at se.

 
Der er også tale om direkte salg - men rettere sagt handel.
Pointen er at denne finder sted mellem forhandler/kunde og firmaet (direkte). Og derimod ikke mellem forhandler og forhandler/kunde.
 
Mvh.
 
James
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 8/30/2005 7:58:51 PM Forfatter: James
 Man arbejder som selvstændig og spørgsmålet er, om man er på arbejde når man ringer til en ven/bekendt og aftaler at mødes?
 
Det er for mig at se ganske simpelt:
Hvis du ringer for at forsøge at afsætte produkter eller få ham med i dit netværk - så er du på arbejde.
Hvis du ringer for at dele en pæl brændevin med ham - så er det fritid.
 
Hvis du ikke kan adskille de to ting, vil du have svært ved at få mig som ven, fordi jeg altid vil være på vagt overfor dig på samme måde som jeg er det, når en annoncesælger ringer til mig.
 
- i øvrigt er købmanden heller ikke lønmodtager, men netop selvstændig (efter præcis samme lovgivning som MLM-fyren), hvilket netop er det der sidestiller de to i forhold til at tage kontakt til privatpersoner.
 
Hans
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er også tale om direkte salg - men rettere sagt handel.
Pointen er at denne finder sted mellem forhandler/kunde og firmaet (direkte). Og derimod ikke mellem forhandler og forhandler/kunde.
 
Jeg forstår godt din pointe, men jeg kan bare ikke se at der nogle stede i de berørte lovgivninger skelnes mellem om man er forhandler eller leverandør. Der er mange andre end MLM''ere som er farhandlere af et produkt som andre i praksis leverer. En af mine kunder formidler f.eks. udlejning af sommerhuse på vegne af nogle af de store bureauer. En anden kunde sælger flybilletter fra de store selskaber. Ingen af dem leverer selv varen, men er såvidt jeg forstår (naturligvis) underlagt de omtalte lvgivninger. Sådan opfatter de det i hvert fald selv og jeg kan som sagt heller ikke se hvorfor de ikke skulle være det. På samme måde som med MLM''ere.
 
Hvis forhandlere ikke var underlagt relevant forbrugerlovgivning ville det også hurtigt åbne op for et kæmpe hul. Hvad ville forhindre et (stort set hvilket som helst) firma i at ændre deres salgstruktur, så den gik gennem "forhandlere" - andre selvstændige selskaber (som så tilfældigvis er ejet af samme gruppe af holdingselskaber)?
Side 5 ud af 9 (89 indlæg)