> Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom Det er såmænd meget enkelt :)
Hvis jeg kontakter dit firma og beder en af dine sælgere om at ringe til mig, så overholder du loven. Hvis din sælger derimod ringer til mig uden denne forudgående anmodning er det ulovligt. Og det er lige præcis dette forhold som ingen af de mange MLM''ere der har skrevet her og andre steder tilsyneladende forholder sig til - eller kommer med et klart svar på.
> Jeg har jo snakket med dem, om det er ok at jeg ringer til dem. Det er jo ren service fra min side.
Du må meget undskylde, men det synes jeg altså er noget vrøvl. Det er ikke "bare en service" fra din side - det er en kommerciel henvendelse der handler om at skabe bedre salg for dig og din virksomhed. Du ringer jo ikke for st spørge om i skal spille fodbold sammen, vel :)
> Synes du selv det er etisk forkert at kontakte ens bekendte om ens forretning. Jeg kunne os'' godt tænke mig at høre om din holdning til, "mund til mund" metoden?
Det er for mig to helt forskellige ting. I det første eksempel har du en direkte kommerciel interesse i at rette henvendelsen. I det sidste eksempel er det ikke tilfældet.
I det første tilfælde er min første bekymring om det overhovedet er lovligt. Sådan som jeg læser markedsføringsloven, og Forbrugerombudsmandens kommentarer til lignende forhold, er det ikke lovligt. Jeg savner gode, juridisk hålbare, argumenter for hvorfor Markedsføringloven ikke skulle gælde for MLM.
I det andet eksempel er der som sagt ingen erhvervsinteresser mellem dem der transporterer anbefalingen - mund til mund. Der er således ikke nødvendigvis tale om Markedsføring, i lovens forstand. Det kan dog også gå galt her, f.eks. hvis "Tip En Ven" funktioner misbruges eller overdrives (jvf. Forbrugerombudsmandens kommentarer til netop dette).
|
Hej Jones
Jeg kiggede lige lidt rundt i debatten og fandt den tråd du hentydede til.
Dato: 8/29/2005 8:40:06 PM Forfatter: Mikkel deMibJa, jeg synes at debatten her på Amino, som snart har været åben længe, med al tydelighed viser dette. F.eks. står spørgsmålet omkring overholdelse af Markedsføringsloven''s $6 (som diskuteret i en tidligere tråd) stadig ubesvaret hen.
Såvidt jeg kan se, er du i tvivl om hvordan man kan rette telefonisk henvendelse til en ven/bekendt eller rettere sagt en privat person, når det er en af de måder man arbejder med NM/MLM på.
Det er i og for sig også et godt spørgsmål og jeg håber at min besvarelse er tilfredsstillende.
Når man som networker ringer til f.eks. en ven, så snakker man faktisk ikke forretning med personen. Man ringer til personen med henblik på at få sat et møde i stand og det vil sige, at snakken ikke kommer ind på forretning overhovedet.
Når man er blevet enige om at mødes, så er det dér man formidler forretningen til sin ven.
Jeg føler desuden forr at nævne en anden ting, der ikke umiddelbart er i direkte relation til dette.
Men når der er tale om et homeparty f.eks., vil det typisk være ulovligt at foretage en handel hvis dette finder sted i en andens hjem.
Så når man sælger produkter til et sådan møde, skal man i virkeligheden gøre brug af nogle bestillingsformularer med kundens/kundernes underskrift og ordne denne handel efterfølgende.
Dette gjorde jeg aldrig selv brug af, da jeg slet ikke er homeparty typen.
Men dette var lidt af det jeg erfarrede i min meget korte periode som Amway IBO.
Jeg vil ikke kommentere det med så meget andet, end at selvom Amway kan tilbyde et utal af produkter, nogle ok indkomstmuligheder osv. Så er der visse aspekter jeg ikke brød mig specielt meget om og jeg gjorde det, at jeg fandt et andet firma som jeg følte passede bedre til mig.
Pointen er deri, at NM ikke nødvendigvis ER; homeparties, opbygning af lager, videre salg til alm. kunder/oparbejdning af omsætningsvolumen og hvad der end ellers kan sættes i reletion med NM/MLM. Dette er blot ting der kan indgå i de forskellige koncepter.
Et eksempel kunne være; at man hos Tupperware har meget fokus på homeparties. Men i det koncept jeg arbejder med indgår det slet ikke.
Den eneste fællesnævner er, at der er tale om forskellige firmaer med forskellige produkter, som har valgt samme type markedsføringsmetode. Der er belæg for at pointere, at de forskellige firmaer på trods af deres ligheder kan fungere på vidt forskellige måder og man har dermed rigeligt med muligheder for at finde noget man kan forholde sig til.
En anden ting er, at direkte salg og salg til kunderne aldrig har været humlen i NM og det er der mange der har svært ved at forholde sig til, da det er præcis dette aspekt de kan genkende fra traditionel handel og dermed det eneste de kan forholde sig til.
Når man bruger denne direkte handel til folk der ikke er enten forhandlere eller faste kunder, er det for at oparbejde en salgsvolumen.
I f.eks. Amway opfordres man til at oparbejde en månedlig volumen på 100 PV. Amway beregner ca. 9 kr. pr. PV, så man skal helst købe for 900 kr. Amway produkter om måneden, hvilket ikke gøres nemmere af at produkterne er drøje.
Desuden er der såvidt jeg ved og nogle specifikke salgmål der overstiger de 100 PV og i grunden er det jo lidt skidt, hvis man skal bruge for meget tid på at arbejde med det aspekt af NM der som sagt ikke er humlen i det.
Alt i al