Hvis det er ok at skade andre for at nye tilværelsen er det vel ok... Det er vel også en måde at se det på.
Desuden har Junkien selv truffet et aktiv valg som Ikke-rygeren ikke har fået.
Problemet er jo, at skadevirkningerne ved passiv ligger mellem "kan ikke videnskabeligt dokumenteres" og "meget små". Folk der har set politikere udtale sig om emnet i tv og hørt på Kræftens Bekæmpelse tror naturligvis noget andet, men hvis nogen (der er uenige) selv vil finde den videnskabelige dokumentation skal jeg gerne påpege hvori problemerne består. (Eksempeler: a) Ikke-rygere der dør af ryge-relaterede sygdomme tilskrives passiv rygning, b) Man har forsøgt at finde folk der *aldrig* i deres liv har været udsat for passiv rygning for at finde et samligningsgrundlag )
Lad mig formulere det på en anden måde: Det er skadeligt at drikke clor, men i små doser som i svømmehallen, er det ikke sundhedsskadeligt.
Du påpeger selv skadevirkningerne ved bilos. Disse skadevirkninger er fuld ud målbare i forhold til passiv rygning.
Argumentet om at "rygere skader ikke-rygere" er anvendes konstant. Hvis jeg nu - bare for at komme i møde - medgiver at der er skadevirkninger, så er de relativt små. De er indirekte, forstået således at de ikke er målrettet individet men ikke-rygere som gruppe. Hvis dette superargument-der-slår-alt kan stå alene, kan det så bruges i disse absurde forslag?
- Forbud mod biltraffik i byen.
- Forbud mod unge mænd (især etniske minoriteter) i weekendernes natteliv.
- Forbud mod fede
- Forbud mod "ingen uddannelse"
Det er ikke særlig svært at argumentere statistisk/videnskabeligt for at disse grupper skader andre grupper, men sagen er naturligvis at vi alle må acceptere adfærd fra vores omgivelser som vi er utilfredsse med.
Mens jeg har skrevet dette indlæg har du lavet flere i one-liner stil. Nu, hvor vi er igang med at rense alle dårligdomme ud, så vil jeg gerne vide hvor dit profilbillede er taget? Det ligner du flyver privatfly, men er det motordrevet er det vel ikke helt foreneligt med de holdninger du giver udtryk for.