Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fuck rygeloven?

Side 22 ud af 30 (298 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan slet ikke forstå, hvordan det kan være useriøst og ikke relevant, at diskutere det grundlag som den lov vi snakker om her er skrevet på - det moralske og praktiske grundlag. Og at føre rimelige sammenligninger i den forbindelse er da helt naturligt. Men jeg kan da godt forstå at de mest ivrige rygelovs-tilfængere krampagtigt forsøger på alle mulige måder at undgå den del af debatten, for som sagt har jeg meget svært ved at se, hvilke ordentlige argumenter de kan føre mod den åbenlyse urimelighed der ligger i, at DU gerne må genere mig med din hund, men at JEG ikke må genere dig med mine cigaretter - sådan skåret lidt ud i pap.

Jeg synes så blot det er barnligt, at dem der ikke gider debattere grundlaget for loven, og de logiske sammenligninger der er bare lader være, i stedet for at spolere debatten for alle andre. For er det virkelig den måde vi generelt skal gribe debatter an på her? Hvis der føres argumenter frem, som ikke lige passer ind i vores egen agenda - skal vi så alle sammen smide en masse indlæg der gentager dette eller bare sabortere debatten? Det synes jeg ikke lige er vejen frem...

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 17:24

Mikkel deMib Svendsen:
De ikke-rygere der her argumenterer for rygeloven, og ikke mener at sammenligningerne der er bragt her - f.eks. biler og hunde, ikke er relevante, eller som ligefrem mener debatten er useriøs, må jeg blot se som et udtryk for, at de ganske enkelt ikke har valide argumenter, der kan forsvare, at vi skal have en så stram rygelov som vi har nu, men ikke tilsvarende skal stramme op på de nævnte, og andre, områder efter samme logik.

Hej Mikkel (og Peter

Kan i svare mig på følgende:

1) Mener i at det er et udtryk for dobbeltmoral at vi i dag har en lov mod skydevåben, men ingen lov mod hunde?

2) Hvis ja, mener i at man bør annulere loven mod skydevåben indtil man har en konsistent lovgivning der inkluderer forbud mod hunde?

3) Hvis nej, hvorfor mener i så at det er hyklerisk/dobbeltmoralsk at man har indført en rygerlov, selvom der pt. ikke findes en lov mod hunde?

Vores love bliver vedtaget af folkevalgte politikere der afspejler befolkningens holdninger, og man kan til enhver tid søge indflydelse ved at stemme på det parti man mener bedst representerer ens holdninger. At der ikke er en lov mod hunde skyldes formentlingt at der endnu ikke har været er flertal for det. Hvis dette er populisme er det fordi demokrati i hele sin natur er populistisk. Ingen kommer til magten uden at tækkes vælgerne, hvilket er populisme.

/Jesper 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 17:29

Hej Mikkel og andre..

Nu er loven vedtaget og der kommer flere stramninger og det må rygerne så lære at leve med og indordne sig efter, når et demokratisk flertal nu har godkendt loven.

Længere er den ikke og ikke rygere kan så glæde sig over, at nu er det deres tur til at have røgfrie rettigheder og ren luft de fleste steder indendørs.

Bedst af alt er tilgode, for at de stakkels uskyldige småbørn kan og skal beskyttes endnu mere mod rygende forældre og andre rygere i børnenes omgivelser, fordi de ikke kan forsvare sig mod rygernes generende og skadelige osepinde...

Geeked

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:36

1) Ja

2) Nej, men man bør arbejde på at stramme mere om op de farligste hunde, synes jeg

3) Fordi at alle dem jeg hører der taler for rygeloven, taler imod at der tilsvarende og med samme argumenter, skal strammes op imod hunde. Hvis de derimod sagde, ja, rygeloven er blot første skridt - næste logiske skridt er meget strammere begrænsninger for biler, hunde osv, ja så ville jeg synes det var logisk. Det hykleriske er, at det der tilsyneladende kun er plads til at beskytte en slags her - ikke rygerne, hvorimod os der angribes af hiunde bare må leve med det. Personligt mener jeg så ikke at man burde have den nuværende rygelov, på samme måde som, at jeg ikke synes man skal lave ekstremistisk lovgivning om hunde eller biler.

Demokrati handler om meget mere end blot flertal. Det handler ogsåp om at varetage mindretals interesser. Hvis ikke det gjorde det, så var der der ingen grund til f.eks. at spilde en krone på døve - der er kun ca. 5.000 rigtige døve i Danmark, så de har da i hvert fald intet flertal. Men det gør vi alligevel, fordi vi i almindelighed opfatter netop beskyttelsen af mindretal som en del af demokratiet.

Jeg kan huske da der skulle indføres demokrati i Sydafrika. Der var der nogle spændende udsendelser dernede fra, hvor en masse folk rejste rundt og fortalte om hvad det der demokrati nu var. Jeg husker specielt en af stammehøvdingene (var han vist nok) som spurgte: Hvis VI nu vinder valget, må vi så slå de andre - taberne, ihjel? Svaret var: Ja, i princippet - hvis I har flertal kan I jo vedtage en lov, der tager livet af de andre - men det er bare ike særlig klogt. Demokrati er ikke en krig - dem mod os, men et fællesskab.

Jeg synes at rygeloven mindrer alt for meget om logikken bag stammehøvdingens spørgsmål ...

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 17:41

MetteSkagen:

Mikkel deMib Svendsen:

Når hensynsfulde rygere ikke accepteres i rygediskusionen, hvorfor skal hensynfulde hundeejere så indgå i debatten om hunde?

Jeg fristes til at sige: Hvad hulen skal hundeejere overhovedet i en diskussion om rygning? Lad os diskutere en ting ad gangen - og holde biler, hunde, fed mad, regnskov og alt det andet til en anden diskussion!

Mette

Jeg må sige at jeg ikke er helt enig i din påstand om at det ikke skulle være relevant at drage paraleller til andre områder.

En lovgivning bliver nød til at være konsistent, hvis vi har et validt argument i en sammenhæng og en anden sammenhæng som er direkte sammenlignelig, må samme argument vel også være validt der (tænker specielt på biler/forurening).

Hvis vi ender i en situation hvor der ikke er "krav" om konsistens i lovgivningen, vil vi kunne risikere en masse særlove som specielt er rettet mod små befolkningsgrupper som det store fleretal har set sig sure på.

/Peder 

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 17:46

Keld Lanther:

Hej Mikkel og andre..

Nu er loven vedtaget og der kommer flere stramninger og det må rygerne så lære at leve med og indordne sig efter, når et demokratisk flertal nu har godkendt loven.

Længere er den ikke og ikke rygere kan så glæde sig over, at nu er det deres tur til at have røgfrie rettigheder og ren luft de fleste steder indendørs.

Bedst af alt er tilgode, for at de stakkels uskyldige småbørn kan og skal beskyttes endnu mere mod rygende forældre og andre rygere i børnenes omgivelser, fordi de ikke kan forsvare sig mod rygernes generende og skadelige osepinde...

Geeked

Bare fordi der er et politisk fleretal for en lov behøver jo ikke at sætte loven uden for kritik. Så ville vi jo aldrig se en lovændring nogensinde, mener du f.eks. at sådan noget som skattetrykket eller asyllovgivning er stillet over en hver kritik?

Din indragelse af børn i debatten er naturligvis vigtig, men jeg vil i den forbindelse påstå at der befinder sig væsentlig flere børn i midtbyerne (som bliver ramt af forureningen) end der gør rundt omkring på de danske barer/restauranter.

/Peder 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 17:52

Jesper-> jeg har allerede svaret på dine spørgsmål. Læs her  (fra side 7 eller 8... er ikke helt glad for quote-funktionen her på forummet...)

Jeg giver Mikkel 100% ret i, at rygeloven er populistisk politik af værste skuffe. MEN JEG SIGER IKKE, AT DEN IKKE SKAL EKSISTERE! Jeg er bare undrende over, hvorfor den får så meget fokus, når der er så ufatteligt mange andre lignende problemer i verden, der går fri.

Ligesom Mikkel, er mit udgangspunkt ikke at fjerne rygeloven. Jeg undres blot over, hvorfor den får så meget fokus, når andre hverdagsproblemer blot ligger fri for diskussion... Jeg er tilhænger af en rygelov. Jeg er ikke tilhænger af den måde rygeloven er formuleret på d.d. Men..

1. Ja

2. Nej

3. Fordi rygeloven er helt ude i hampen. Fordi jeg ser et ramaskrig, hvis der indførtes lige så restriktive regler for hundeejere. Fordi det er tilladt (og endda velset) i samfundet at kvinder ammer deres spædbørn på den restaurant, jeg færdes på (man kan også dø af at blive kvalt i sit eget bræk). Fordi argumenterne for rygeloven i højere grad baseres på indædt had end på fornuft. Og fordi den ikke er differentieret.

Vh

Peter

PS: Martin, mit tidligere indlæg skulle kun ses som en undskyldning, hvis du argumenterede for, at dit indlæg ikke var nedladende. Det så jeg ikke, at du gjorde. 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 17:53

Mon ikke i skulle lave en ny tråd om hunde???

Denne tråd omhandler rygning!!

Desuden bør det nok være mere saglig kritik af rygeloven og ikke tilfældig enkeltes individer der kun kan se sine egne problemer, når der skal ryges..

Selvfølgelig er det da forfærdeligt at man ikke kan ose maden til ved bordene, men hundene skal heller ikke have lov til at lægge en bæ under stolene.. 

Tak

Geeked

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 17:55

Hej Mikkel

du skriver

Demokrati handler om meget mere end blot flertal. Det handler også om at varetage mindretals interesser.

Det er vel også derfor rygning ikke er totalt forbudt??

Geeked

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 17:57

Keld-> du har ikke forstået endnu, at tråden stadigvæk handler om rygning? Hvorfor afviser du, at sammenligninger til andre sammenhæng er relevante? Jeg forstår det ikke.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 22 ud af 30 (298 indlæg)