|
Jeg kan slet ikke forstå, hvordan det kan være useriøst og ikke relevant, at diskutere det grundlag som den lov vi snakker om her er skrevet på - det moralske og praktiske grundlag. Og at føre rimelige sammenligninger i den forbindelse er da helt naturligt. Men jeg kan da godt forstå at de mest ivrige rygelovs-tilfængere krampagtigt forsøger på alle mulige måder at undgå den del af debatten, for som sagt har jeg meget svært ved at se, hvilke ordentlige argumenter de kan føre mod den åbenlyse urimelighed der ligger i, at DU gerne må genere mig med din hund, men at JEG ikke må genere dig med mine cigaretter - sådan skåret lidt ud i pap. Jeg synes så blot det er barnligt, at dem der ikke gider debattere grundlaget for loven, og de logiske sammenligninger der er bare lader være, i stedet for at spolere debatten for alle andre. For er det virkelig den måde vi generelt skal gribe debatter an på her? Hvis der føres argumenter frem, som ikke lige passer ind i vores egen agenda - skal vi så alle sammen smide en masse indlæg der gentager dette eller bare sabortere debatten? Det synes jeg ikke lige er vejen frem...
|
Mikkel deMib Svendsen:De ikke-rygere der her argumenterer for rygeloven, og ikke mener at sammenligningerne der er bragt her - f.eks. biler og hunde, ikke er relevante, eller som ligefrem mener debatten er useriøs, må jeg blot se som et udtryk for, at de ganske enkelt ikke har valide argumenter, der kan forsvare, at vi skal have en så stram rygelov som vi har nu, men ikke tilsvarende skal stramme op på de nævnte, og andre, områder efter samme logik.
Hej Mikkel (og Peter
Kan i svare mig på følgende:
1) Mener i at det er et udtryk for dobbeltmoral at vi i dag har en lov mod skydevåben, men ingen lov mod hunde?
2) Hvis ja, mener i at man bør annulere loven mod skydevåben indtil man har en konsistent lovgivning der inkluderer forbud mod hunde?
3) Hvis nej, hvorfor mener i så at det er hyklerisk/dobbeltmoralsk at man har indført en rygerlov, selvom der pt. ikke findes en lov mod hunde?
Vores love bliver vedtaget af folkevalgte politikere der afspejler befolkningens holdninger, og man kan til enhver tid søge indflydelse ved at stemme på det parti man mener bedst representerer ens holdninger. At der ikke er en lov mod hunde skyldes formentlingt at der endnu ikke har været er flertal for det. Hvis dette er populisme er det fordi demokrati i hele sin natur er populistisk. Ingen kommer til magten uden at tækkes vælgerne, hvilket er populisme.
/Jesper
Bliv gratis medlem