Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Og jeg er TRÆT af Jyllands Posten

Side 8 ud af 22 (220 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville have skrevet en længere svada her om hvor latterlig alle former for religion er, men siden 82% af alle danskere stadig er medlem af Folkekirken lader jeg være. Istedet vil jeg blot som sædvanligt foreslå at sende kirkeskatten ud på et girokort istedet for at trække den over skatten, det ville være ret interessant at se hvor mange, eller få, der så stadig var medlemmer

Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 18:08
I TV2 nyhederne her kl. 18 var der en del nyt om situationen - og bl.a. fortalte en Saudi Arabisk forretningsmand, at han krævede, at HVER ENSTE danske virksomhed i området personligt skulle undskylde til alle muslimer - men han tvivlede på, det ville hjælpe. Hvad er det mon Arla, Novo m.fl. har gjort muslimerne??

Vi har at gøre med så syg og depraveret en religion og syn på verden, at denne diskussion her pludselig forekommer alt for teretisk og ret formålsløs. Der er et gammelt ordsprog, der siger: "Mod dumhed kæmper selv Guderne forgæves". Den dybere mening af det kan vist godt bruges i denne situation, hvor de involverde lande har demonstreret, at det handler om meget mere end 12 tossede tegninger.
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 18:37
Dato: 1/29/2006 5:28:37 PM Forfatter: Mikkel deMib
Jeg mener det er dybt naivt at forestille sig at store virksomheder, generelt, putter moral og etik højere på agenda''en end indtjening.

Det tror jeg faktisk hellere ikke der er nogen der tror i det her forum, jeg tror langt de fleste danskere har svært at forstå at Arla m.v. skal straffes for noget et andet firma har gjort! Heldigvis forstår så de samme danskere at vi aldrig skal give køb på vores frihed og specielt ikke vores ytringsfrihed, for sidst vI gjorde det, gik det galt alligevel

Frihed er noget man må kæmpe for at få! men vi skal ikke glemme at det er noget vi skal kæmpe for at bevare

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 19:13
Hm.

Nu har diskussionen ænderet retning i en sådan grad (handler mere om boykot nu), at jeg lige må give mit besyv med, selvom jeg på en måde havde meldt mig selv ud af debatten.

Jeg mener IKKE at en muslimsk boykot er den rette reaktion på JP´s fadæse. Bestemt ikke. De burde have taget andre diplomatiske midler i brug for at tilkendegive deres foragelse og frustration, ingen tvivl om det. Men det er nu engang vejen de har valgt, og det står jo dem frit for at vælge metode. Ærgeligt for Arla, Novo og andre danske virksomheder, som har et marked i Mellemøsten, hvor de nu uforskyldt mister omsætning og får medarbejdere banket.

Som en sidebemærkning vil jeg da lige viderebringe, at 62% af danskerne i følge Epinoin undersøgelsen, mener at JP bør give en undskyldning for at have bragt tegningerne. Altså et klart flertal. Som tidligere nævnt mener flertallet at regeringen ikke skal give en undskyldning. Deri er jeg enig da det ikke var dem der søsatte hele balladen. De kunne dog have tacklet situationen bedre!

Endnu mindre synes jeg at de danske virksomheder i området kan drages til ansvar, og mener derfor heller ikke at disse kan eller skal give en undskyldning. Det er kun JP, som kan give en undskyldning for det skete !!!

Hvordan nogen ser det som et knæfald for muslimerne, at JP eventuelt skulle give en undskyldning er mig en gåde. Det er før set at folk har givet en undskyldning når de har, lad os bare sige "båret sig uhensigtsmæssigt eller uheldigt ad". Også selv om denne "uhensigtsmæssige handling" ikke har været ulovlig på nogen måde.

Oveni købet kan det læses i Politiken, at JP rådførte sig med religionsforskere inden publiceringen, og de var blevet advaret om at dette kunne få meget store konsekvenser. De har dermed beviseligt været klar over hvor krænkende disse tegninger kunne opfattes af visse dele af den muslimske verden.

mvh
Kim N
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:18

At træde på andre befolkningsgrupper følelser på en så ekstremistisk og ensidig måde som det sker i Danmark - både med tegningerne og i almindelighed, har sgu ikke noget med frihed at gøre. Man kan sagtens have respekt for folk man ikke er enige med. Det sker hele tiden. Vi har altid handlet med lande som vi ikke er enige med, men at bruge vores "hellige" ytringsfrihed til at træde på dem vi gerne vil handle med er simpelt hen dumt.

Med den holdning der tilsyneladende er udbredt i Danmark synes jeg da at vi skal tage konsekvensen og trække os helt ud af alle de "umoralske" lande der findes rundt omkring - der er nok at tage af. Faktisk er der ikke så mange andre end de Skandinaviske lande der har lige præcis vores opfattelse af ytringsfrihed - det meste af verden har langt mere cencur.

Jeg bryder mig personligt heller ikke om censur - men det er lige meget om den foregår i mellemøsten, USA eller Afrika. Det betyder dog ikke, at jeg ikke vil handle med disse lande og vil jeg det bliver jeg nødt til at accepotere at de har andre syn på mange ting. I virkelighede synes jeg det er ekstremt snoppet, når så mange Danskere mener at vi er de eneste i verden der ved hvad der er rigtigt og forkert.

USA er et meget godt eksempel. Deres regering er noget af det værste jeg kender til, og de har i DEN GRAD cencur på en masse områder. Det betyder dog ikke at jeg synes man skal forhåne og nedgøre alle amerikanere i samme stil som det sker i forhold til muslimer i Danmark. Jeg har oplevet masser af Danskere i USA, som bruger det meste af deres energi, når de møder folk, på at fortælle hvor fordærdeligt et land det er de har, at de ikke kan forsørge deres egne, at de har så mange fattige osv. Kritikken er såmænd rimelig nok, men hvis det er det eneste der hele tiden er i fokus kommer man ikke langt med forretningerne.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 20:01
I mine øjne er JP fuldstændig forkert på den, og også mange af debattørene herinde! Selvfølgelig er JP ikke underlagt nogen form for restriktion af ytringsfriheden. Men de burde aldrig have bragt de tegninger! Når danskerne siger JP havde ret til at bringe de tegninger er de samtidig dybt dobbeltmoralske.

Her i landet er det nemlig ikke i orden at gøre grin med handicappede, eller bringe historier om Stig Tøftings fortid. Det er heller ikke i orden når en Imam kalder os "vantro hunde" og det er heller ikke OK når Se & Hør træder på de kendte. Det vil vi ikke have og smagsdommere/politikere står i kø for at fordømme visse af den slags ytringer. Men når en dansk avis vælger, at pisse på noget af det mest hellige i masser af vores landsmænds religion, er det helt i orden.

Hvordan hænger det sammen?

Redaktionen på Jyllands Posten, kunne aldrig nogensiden finde på at lave karikaturtegninger af handicappede mennesker i dette land. Hvorfor mon?

Den danske regering skal ikke på nogen måde undskylde JP''s handlinger, men derimod blive ved med, at præcisere det ikke er det danske samfunds generelle holdning JP udtrykker.

I mine øjne skal JP se og få fingeren ud og undskylde de tegninger, og det kan ikke gå stærkt nok. De har sat en masse danske arbejdspladser og liv på spil i mellemøsten (selvom det ikke var tilsigtet), og må nu udvise nosser nok til at indrømme de har taget fejl!

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 20:02
Kim N: Hvad er det dog, du skriver??? Det er 62% af de adspurgte, der mener, at JP IKKE ikke skal give en undskyldning! Hvorfor citerer du det modsat?

I dag har muslimer brændt Dannebrog af - og det er nøjagtig lige så slemt for en dansker, som en tegning af Muhammed er for en muslim. Så nu bør vi så boykotte alle muslimer i verden?

En debat som denne lider under, at visse deltagere ikke forstår essensen. Det handler ikke om, hvorvidt det var smart af JP eller ej (jeg synes ikke, det var smart) - det her handler om, at vi har en grundlov i Danmark, som er fulgt. Vi er et demokrati, som store dele af verden misunder os. Nu vil muslimer i en del lande have, at vi skal undskylde vores demokrati og træde det under fode. Det er alvorligt nok. Men det er endnu mere alvorligt, når opfordringerne kommer fra regimer, der er så modbydelige, som de dikatoriske og fundamentalistiske islamiske regimer er det.

Kim N: JP HAR beklaget evt. fornærmelser. Nu må jeg så spørge dig ligeud: Skal JP og Danmark som nation undskylde, at vi ytringsfrihed? Det må kunne besvares enkelt med et "ja" eller et "nej".

En gammel talemåde siger, at man ikke skal kaste med sten, når man bor i et glashus. I islam omtales kristne generelt som "vantro barbarer". Hvorfor er det OK, når det ikke er OK at "træde på andre befolkningsgrupper følelser på en så ekstremistisk og ensidig måde som det sker i Danmark"? Og de millioner og atter af millioner af kroner, som Danmark poster i muslimske lande i udviklingsstøtte - eller bruger på muslimske flygtninge i Danmark - er det også at "træde andre befolkningsgrupper følelser på en så ekstremistisk og ensidig måde som det sker i Danmark"?

I min opfattelse er der her tale om en opvisning af, hvor middelalderligt og fuldstændigt ekstremt de fundamentalistiske regimer opfører sig. Konfrontationen måtte komme - og at der stilles krav om undskyldninger fra Arla m.fl. (som er komplet uskyldige) viser med al ønskelig tydelighed, hvilket niveau vi er på.

Når der er så stor skepsis overfor fremmede med muslimsk tilhørsforhold i Danmark, kan det hænge sammen med de gerninger, der udføres i Islams navn af både herboende muslimer og muslimer globalt. Det er da påfaldende, at der aldrig nogensinde er ytringer mod f.eks. de maneg Buddhister i Danmark. Mon ikke det skyldes, at der ikke findes legaliseret slaveri, piskning, undertrykkelse etc. i Buddhas navn? 
Tilmeldt 20. Nov 05
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 20:17
Mikkel:
Det er jo ikke helt sort/hvidt det her.
Kan man for pokker ikke være et ganske almindeligt normalt menneske med stor tolerance, uden at der kommer undertoner af racisme ind over det? Træder vi danskere virkelig sådan på andre befolkningsgrupper i Danmark? Jeg kan ikke genkende mig selv i den beskrivelse og jeg oplever Danmark som utrolig tolerant!

Indrømmet... Jeg vil have lov til at sige min mening og tage konsekvensen. Jeg forlanger at vores aviser kan få lov til at udtrykke præcis hvad de måtte mene... og tage konsekvensen.

De religiøse organisationer, der boykotter vores virksomheder og produkter manglede en undskyldning for at kunne bevise, at vesten træder deres værdier under fode. Hvis ikke det var tegningerne så var det såmænd noget andet.
De lande som vælger boykotvejen må så igennem diplomatiet.

Ingen tvivl om at hele sagen er kedelig - men ytringsfriheden skal vi ikke handle med.

Er der nogen der kunne prøve at komme med bud på hvad der nu vil ske? Hvor stor kan det blive? Jeg har ikke set noget eskalere så hurtigt.

Mvh
Carsten O.
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 20:35
Dato: 1/29/2006 8:02:22 PM Forfatter: Rosenstand
Kim N: Hvad er det dog, du skriver??? Det er 62% af de adspurgte, der mener, at JP IKKE ikke skal give en undskyldning! Hvorfor citerer du det modsat? 

Kim N: JP HAR beklaget evt. fornærmelser. Nu må jeg så spørge dig ligeud: Skal JP og Danmark som nation undskylde, at vi ytringsfrihed? Det må kunne besvares enkelt med et ''ja'' eller et ''nej''.

1) Du har ret! Politiken har desværre en trykfejl/mistolkning i dagens avis. Der står: "Knap 80 procent af danskerne mener ikke, at  statsminister Anders Fogh skal undskylde...osv.....tegninger.....osv......62 procent mener, at Jyllands Posten bør give en undskyldning for at bringe dem." Jeg har set på DR´s Epinion undersøgelse, og kan godt se at Politiken har vendt det om. Min fejl at citere dette. Ja, tør jeg næsten sige det: undskyld ......
Jeg havde hørt resultaterne i radioen igår, og det har nok været ønsketænkning, når jeg ikke satte spørgsmålstegn ved Politikens udsagn idag. Sådan kan det gå. Så altså: jeg er fortsat uening med flertallet af danskerne. Hallelujah!

2) Nej. Ingen skal undskylde AT vi har ytringsfrihed; det har jeg ALDRIG påstået! JP bør undskylde for at have misforvaltet denne ret på en uansvarlig og barnagtig facon. De kan stadig nå at bevise, at de har lidt format i behold. 

mvh
Kim N
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:37
Uanset om man er for eller imod JP, Arla eller Fru Kjærsgaard kunne det måske været lidt smart, at denne debat foregik et andet sted end på Amino, for jeg kan faktisk ikke rigtigt se, hvad debatten om JP´s Muhammed tegninger har med vores udmærkede iværksætter forum at gøre.

Jeg ved godt, at Amino et åbent forum, hvor der ikke er regler for, hvad vi kan og må diskutere, men der findes en lang række udmærkede offentlige fora rundt omkring på nettet, hvor diskutionen omkring denne problemstilling er langt mere passende.

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Side 8 ud af 22 (220 indlæg)