- Jeg er så tilgengæld stolt af at være dansker, også selvom der sker nogle handlinger i vores land som jeg ikke er enige i. Sådan er det bare. Det ændrer ikke ved min holdning til at jeg synes Danmark er et prgtfuldt land at bo i.
|
Dato: 1/28/2006 1:15:57 AM Forfatter: RosenstandI bund og grund handler det vel om, at hovedparten af muslimer i verden lever under middelalderlige regimer, hvor staten har al magt, og hvor ytringsfrihed er en by i Rusland. Som følge heraf tror muslimer, at en statsmagt (Danmark) kan og vil irettesætte en avis som JP. Da diktaturers og fundamentalistiske muslimske staters eksistensgrundlag er undertrykkelse, censur og forvanskning af sandheden, er der pisket en stemning op, som fejlagtigt er rettet mod landet Danmark - den burde være rettet mod JP. Jeg skal understrege, at jeg er ateist, og at jeg hylder ytringsfriheden - og dermed også JP''s ret til at bringe tegningerne af Muhammed.Hej RosenstandJP´s RET har aldrig været til diskussion. Men med enhver ret følger et ansvar. Og er man en landsdækkende avis, så følger et tilsvarende stort ansvar. Desværre kan JP ikke finde ud af at forvalte dette ansvar. Ærgeligt.Men jeg vil medgive, at der ikke er en naturlig retfærdighed i at en boykot nu går ud over andre danske virksomheder, som ikke kan drages til ansvar for JP´s tåbeligheder. Desværre har det nok ikke den store effekt at alle muslimer boykotter JP. Men at JP nu fralægger sig ethvert ansvar for de følger, der kommer efter deres egen handling, det er ikke bare tåbeligt, men direkte forkasteligt. De vasker deres hænder, og gentager sammen med Anders Fogh, det evige mantra: Ytringsfrihed, ytringsfrihed, ytringsfedhed.Jeg synes heller ikke at regeringen kan drages til ansvar for JP´s handling, men de har tacklet situationen på umanerlig dårlig vis, da de ikke engang ville mødes med modparten. Den norske regering har haft anstændigheden til at melde fornuftigt ud, og de er ligeså glade for ytringsfriheden, som os andre. Selvfølgelig skal regeringen ikke irettesætte eller på anden måde sanktionere overfor JP, men en stillingtagen og imødekommende attitude ville pynte gevaldigt på deres i forvejen blakkede ry.Jeg vil give Mikkel ret i at isolationspolitik ikke fører noget som heslt godt med sig. Og den kommentar (kan ikke lige huske fra hvem) om "ikke at give en skid for hvad der står i nogle gamle islamiske tekster, når man bor i Danmark". Hvad forestiller man sig så lige at en muslim i mellemøsten giver for nogle love og regler i et lille land langt mod nord? Hvis ikke folk snart fatter, at verden er blevet mindre, og vi skal kunne leve med respekt for hinandens kulturer og religioner, så går det først for alvor galt.mvhKim N