I bund og grund handler det vel om, at hovedparten af muslimer i verden lever under middelalderlige regimer, hvor staten har al magt, og hvor ytringsfrihed er en by i Rusland. Som følge heraf tror muslimer, at en statsmagt (Danmark) kan og vil irettesætte en avis som JP.
Da diktaturers og fundamentalistiske muslimske staters eksistensgrundlag er undertrykkelse, censur og forvanskning af sandheden, er der pisket en stemning op, som fejlagtigt er rettet mod landet Danmark - den burde være rettet mod JP. Jeg skal understrege, at jeg er ateist, og at jeg hylder ytringsfriheden - og dermed også JP''s ret til at bringe tegningerne af Muhammed.
Vi (Danmark og danskerne) skal ikke underkaste os muslimernes middelalderlige retningslinier, og DI skal ikke igen forsøge at knægte ytringsfriheden, som de gjorde det, da DR ville sende dokumentarprogrammet "En prinsesses død" om en offentlig henrettelse i Saudi Arabien.
I Danmark kaster vi ikke med sten efter dem, der er vantro iflg. vores religion (f.eks. muslimer), vi stener ikke utro kvinder, og vi har - i store træk - lighed for kønnene. Vi har også vores ret til at ytre os, og den er ubeskriveligt dyrebar. JP har måske ikke været 100% elegant, men de har fulgt dansk lov til punkt og prikke.
Ingen udefra kommende bør have lov til at sætte dagsordenen i et frit land som Danmark. Hvis muslimerne vil boykotte - og respekteres for deres boykot - må de boykotte JP. Det er ikke hverken Arlas eller Grundfoss skyld, at en dansk avis på lovlig vis har fornærmet muslimsk tro. Problemet er blot, at netop Islam umuliggør reel og sober oplysning til masserne.
Jeg er enig med de andre indlæg, der betragter hele historien som "en god anledning" til at "lave ballade". Og jeg er oprigtigt bekymret for den indflydelse - direkte og især indirekte - som muslimer har på stort og småt i Danmark og i mange andre vestlige lande. Ikke fordi flertallet af muslimer har en anden hudfarve, for jeg er ikke racist. Men fordi deres grundlæggende syn på mennesker, rettigheder og lighed er så fuldstændigt forskelligt fra de værdier, vi har i Danmark.
- bare mine 25 øre :-)