De store virksomheder behøver heller ikke bekymre sig om det på det plan, for det er jo ikke dem, der skal bøje sig. Kravet fra lande som Saudi Arabien og Kuwait er jo, at den danske regering skal undskylde. Det gør den forhåbentlig ikke!
Hvis det ikke var så alvorligt, ville det nærmest være grinagtigt, at der henvises til "folkelige protester" i Saudi Arabien, Kuwait m.fl. Enhver, der har rejst i disse lande eller har kendskab til dem, ved, at begrebet "folkelige protester" ikke eksisterer i de lande. Der foregår INTET, der ikke er initieret og/eller sanktioneret af diktaturet.
Jeg er overbevist om, at var det ikke de 12 tegninger (som altså blev bragt for 4 måneder siden, men først fører til boykot nu), ville det bare være noget andet. Jeg håber af hele mit hjerte, at hverken regering eller JP bøjer sig og undskylder. Vi kan ikke sælge ud af de grundlæggende rettigheder, der gør denne debat mulig.
Tabet af arbejdspladser og omsætning er en ufatteligt lille pris at betale i forhold til den pris, som frihedskæmpere i totalitære systemer over hele verden må betale for at få ytringsfrihed.
Hvordan Google havner i denne diskussion fatter jeg ikke. Google er en virksomhed og ikke et land. Arla kan skrive præcist, hvad de vil i deres mission statement - det er ikke Arla, der er blevet bedt om noget. De er ramte af boykotten ligesom en del andre danske virksomheder. De er nødt til at leve med det, for de kan ikke ændre det. Bare så det er på plads for alle. Jeg kan ikke lige finde nogen indlæg i denne tråd, hvor nogen tror, at danske virksomheder sætter moral over indtjening. Det er i alle fald tydeligt, at DI ikke gør det. Men heldigvis kan de ikke gøre noget som helst ved det.
Det er mig aldeles ubegribeligt, at nogen danskere - og især ekstremt aktive debattører - kan få sig selv til at falde på næsen overfor den slags pression, som Danmark er udsat for lige nu og være villige til at fravige ytringsfriheden. Uden den ville det ikke være muligt at kalde mennesker for racister og fjolser, virksomheder for løgnere osv.
|