[QUOTE]Dato: 2/2/2006 10:21:13 PM Forfatter: Rosenstand Vi fjerner os fra det, som det handler om. Uanset om det var tåbeligt eller ej af JP at bringe de tegninger, er der en ting, der står over: Den danske lov om pressefrihed og ytringsfrihed. Hvis vi skal ændre på den, skal det ske på baggrund af danske ønsker og en dansk debat - ikke på baggrund af trusler om mord og terror fra arabere.
- Jeg synes nu ikke vi bevæger os væk fra debatten. Vi prøver at se nogle muligheder i de erfaringer i den debat der forgår. Når mennekser er forskellige og holdningerne meget stærke, kan det være sundt at se tingene fra en alternativ vinkel. Ikke den modsatte holdning, men hvis der ikke kommer input der fremmer forståelsen for debatørernes argumenter, vil det ende i mundhuggeri og skældsord.
Jeg synes at flere debatører, med forskellige holdninger til sagen, argumenterer fornuftigt. Der er så også nogle som ikke gør, og pærer rundt i de samme argumenter som svr på et hvilket som helst spørgsmål.
Hvis muslimerne havde protesteret med saglige midler fremfor døsdtrusler, kunne vi sikkert have fundet hinanden et sted. Følger vi den skitserede tankegang og fremover undlader at sige, tegne og skrive noget, som nogle, der tænker anderledes end os selv kan blive stødte over - så kan vi lige så godt holde kæft. Det synes nemt at glemme, at over JP''s mindre heldige tegninger står det faktum, at en række diktaturer nu siger ligeud: Enten gør I som vi siger - eller også får i mord og terror.
- ja, det er skræmmende. Men muslimernes måde at reagerer på er meget anderledes end vesteuropærernes. De er ikke vant til en løsning via "normal" kommunikation. Undertrykkelse, giver ikke mulighed for at udtykke sig på den måde som er mest hensigtmæssig.
Der er jo også stor forskel på hvordan herboende muslimer og muslimer fra de arabiske lande reagerer på emnet. Der er forskel på måden de kommunikerer på.
Terrortruslen ligger og lurer, og det er sku svært at finde en løsning men en menneskegruppe, der har en helt anden opfattelse af hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.
Vi er mange der ikke fortår hvad fanden der er galt i at et par tegninger i en dansk avis. - Jeg er en af dem.
Muslimerne er mange, som ikke forstår hvad ytringsfrihed er. Det er fordi de sætter deres religion, højere end ytringsfriheden og der gælder det modsatte i Danmark. Vi sætter ytringsfrihed højere end religion.