Dermed mener du, at jeg bekræfter, at jeg ikke ville tillade, at du gør grin med holocaust? Under hvilket system er du opvokset? Lad mig fortælle dig, at i et system som det danske har jeg ingen hjemmel til at tillade dig eller forbyde dig at gøre grin med holocaust, for vi har
ytringsfrihed. Er jeg uenig med dig, kan vi debattere, diskutere og - i yderste konsekvens - kan jeg boykotte dine varer. Men true dig med død, afbrænde dine ambassade eller fortælle dig, at nu vil jeg slå din familie ihjel? Nej - aldrig! Og DER er den fundamentale forskel.
Du vil bemærke, at jeg flere gange har skrevet, at jeg ikke mener, JP burde have bragt tegningerne - for hvorfor fornærme nogen med tegninger, som ikke havde et vigtigt formål? Men JP har RET til at bringe dem - og uanset om jeg er enig i tegningerne eller ej, vil jeg forsvare den ret.
Det er nuancer i vores system i Danmark, som jeg er stolt af. At der er pressefrihed og ytringsfrihed. Når nogen ytrer sig uheldigt, har vi ret til at debattere mod dem. Og vi har ret til at boykotte dem. Men ingen - hverken indefra eller udefra - har ret til at knægte ytringsfriheden.
Det er legitimt, at muslimer bliver stødte over tegningerne. Jeg forstår ikke hvorfor - men jeg anerkender, at det er sådan, det er. Og jeg anerkender deres ret til at boykotte danske varer - ligesom jeg hævder min egen ret til at mene, det er en overreaktion.
Du må da også have det rart med, at du både kan og må kalde os for hyklere, rabiate og ekstremistiske? I mange andre lande kunne det have kostet dig dyrt. Jeg er glad for og stolt over, at du her i Danmark både kan og må!