Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er Soulaima Gourani single?

Side 7 ud af 10 (94 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 03:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

iVinkel:

Og nej ... jeg undervurderer ikke asiaters intelligens (i venstre hjernehalvdel) og deres evne til at videreudvikle på det de har kopieret i vesten, men hvornår har de senest skabt noget nyt?

De har raffineret vore teknologier, ja, men var det dem der oprindeligt opfandt vindmøllerne, mobiltelefonen, avanceret affaldsbehandling, radiatortermostaten, lego-klodsen, solpanelet, den klassiske musik, demokratiet, velfærden, plejehjemmene, det moderne landbrug og følgeindustrier, internettet o.s.v.? Nej, det var det ikke.

De er, med andre ord, aldrig nået længere end til at kopiere vores kreative ideer og produkter og de er teknologisk dygtige til at masseproducere dem til lave priser, men selv bidrage til nyskabelser, det kan de stadigvæk ikke.

Dette er jo netop dén fejl, som både du, og mange andre gør, når de skal planlægge fremad. De kigger bagud, og antager, at alt kommer til at blive som det altid har været.

Hvad er det der for dig til at tro, at al vores kreativitet og innovation pludselig er gået helt i stå. Hvorfor er det at du er villig til at kapitulere betingelsesløst over for nogen, der kun kan klare sig ved at arbejde 16 timer i døgnet til 40 kr. i timen? Kom tilbage i kampen, Martin.
Martin E. Jensen:
Hvad sker der med Vestas? De bliver presset vildt på prisen fra udlandet, herunder især en del kinesiske firmaer. Vestas lukker i stor stil arbejdspladser i DK, og flytter dem til udlandet.
Uden at vide det, trykkede du på udløseren! Jeg har faktisk arbejdet på Vestas i Viborg i frem år. D.v.s. arbejdet og arbejdet? Bob, bob, bob.

Når man blev ansat på Vestas var det første der skete, at man kom med ned i "buret" og fik et par sikkerhedssko OG et kaffekrus udleveret. bagefter var der så rundvisning o.s.v. Jeg vil anslå, at vi 450 mand i produktionen tilbragte 1/4 af tiden med at drikke kaffe. Fordi vi var dovne? Nej fordi "takten" i produktionsflowet var sat for lavt og/eller ikke var optimeret. Det blev så angiveligt forsøgt gjort ved forskellige LEAN-processer, men desværre havde ledelsen specificeret resultatet på forhånd, så det gav lissom ikke rigtig noget.

Vi hylede og skreg og forsøgte at råbe ledelse op, men de lyttede ikke. For at lukke munden på os, blev der etableret nogle bootcamps, hvor vi kunne fremkomme ved vore ideer og forslag og engagementet var stort, for nu havde vi jo chancen for at vinde ledelsens respekt ved at medvirke til en kraftig produktivitetsfremgang, men hvad skete? Ingenting. Der blev sat skilte op overalt, hvor der stod "Work smarter, not harder", men resten blev syltet.

Summa summarum: De naceller vi byggede, kunne kineserne bygge til den halve pris. Det er jo bedrøvelig logik for perlehøns. Underskudsgivende og gumpetunge virksomheder må, for mig, hellere end gerne flytte til udlandet; det kan kun gå for langsomt, så vi kan komme i gang med at bruge lokalerne til noget andet (og det er ikke minigolf eller folkedans jeg mener).

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 04:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er en meget intereessant tråd tiltrods for den lidt skæve titel.

iVinkel:

De har raffineret vore teknologier, ja, men var det dem der oprindeligt opfandt vindmøllerne, mobiltelefonen, avanceret affaldsbehandling, radiatortermostaten, lego-klodsen, solpanelet, den klassiske musik, demokratiet, velfærden, plejehjemmene, det moderne landbrug og følgeindustrier, internettet o.s.v.? Nej, det var det ikke.

De er, med andre ord, aldrig nået længere end til at kopiere vores kreative ideer og produkter og de er teknologisk dygtige til at masseproducere dem til lave priser, men selv bidrage til nyskabelser, det kan de stadigvæk ikke.

Hvad er der galt med Samsung, Huyndai, Lenovo eller Gree?  Intet, det er ganske udmærkede produkter som er fuldt ud på høje med - hvis ikke bedre end - "vores" produkter. 

Jeg tror dog ikke at det er så vigtigt om ting produceres det ene eller andet sted. 3D printer og robotter kommer til at lave det hele og vi har hurtigt en situation hvor 1 man laver det samme om 200. Hvorvidt det sker i Shanghai eller AAlborg er nok ikke så vigtigt. 

Fokus bør i stedet være på udvikling og nytænkning, dem som sidder med teknologien kommer til at bestemme. Forstil dig at eje den teknologi som kan styre 200 robotter således en virksomhed kan have 200 færre medarbejder. Det er spændende, meget spændende. 

Når det er sagt så skal denne teknologi udvikles og her tror jeg det er meget vigtigt at man udvikler den et sted hvor det er i orden at arbejde 10 - 12 timer om dagen 250 dage om året fordi man derved bliver hurtigere færdig og så kan kommer først til markedet med et ny spændende produkt. For at få folk til at arbejde meget skal de have en god løn hvor skatten ikke tager det hele. For at sænke skatten skal man (et land, f.eks Danmark) bruge færre penge og så har vi balladen.

My 2 cents :-)

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 05:43

Peter Skouhus:

iVinkel:
De har raffineret vore teknologier, ja, men ...
[klip]

Hvad er der galt med Samsung, Huyndai, Lenovo eller Gree?  Intet, det er ganske udmærkede produkter som er fuldt ud på høje med - hvis ikke bedre end - "vores" produkter.

Der er intet i vejen med de nævnte virksomheder og jeg skrev jo også, at de er blevet dygtige til, ikke bare at kopiere, men også at forbedre kopiprodukterne, men prøv at nævne nogle nyskabelser fra disse firmaer.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 05:44

iVinkel:
Summa summarum: De naceller vi byggede, kunne kineserne bygge til den halve pris. Det er jo bedrøvelig logik for perlehøns. Underskudsgivende og gumpetunge virksomheder må, for mig, hellere end gerne flytte til udlandet; det kan kun gå for langsomt, så vi kan komme i gang med at bruge lokalerne til noget andet (og det er ikke minigolf eller folkedans jeg mener).

Wink Er det ikke en lidt defensiv strategi ?

Vil en sådan ikke medføre forringelser for både medarbejder og virksomheder ?

Pres på både omkostninger (lønninger m.m.) - salgspriser - faldende indtjening.

- vil du som medarbejder så hellere arbejde i de "gamle" lokaler i Danmark for en udenlandsk virksomhed ?

- eller vil du hellere arbejde for en dansk virksomhed i udlandet ?

- eller vælger du en udenlandsk virksomhed i udlandet ?

- eller har du andre strategier ?

Ja vi ser udflytning af danske arbejdspladser til udlandet p.t. men vi ser også det modsatte, nemlig tilbageflytning (Danisk Crown m.m.).

Disse virksomheder som også tog konsekvensen for en "kort" bemærkning at flytte til udlandet, har alligevel set noget andet ? og genvundet konkurrencekraften i "gamle Danmark".

Hvad er det disse virksomheder, sammen med medarbejderne kan som andre tilsyneladende har svært ved Wink

Og det som din "gamle" arbejdsplads Vestas ikke kunne ?

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 05:53

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Wink Er det ikke en lidt defensiv strategi ?

Vil en sådan ikke medføre forringelser for både medarbejder og virksomheder ?

Der er mikro og makro. På mikroplanet vil nogle danske arbejdere miste deres job. Det oplevede jeg jo selv på Vestas og det er sgu ikke sjovt. På makroplanet kan Vestas for min skyld flytte hvorhen de vil. Med alle de statstilskud vindmølleindustrien har fået, tror jeg ikke fædrelandet har tjent en krone på Vestas, men selvfølgelig: en masse mennesker har haft deres arbejde der og betalt skat - fuldstændig som gadefejerne i østeuropa i sin tid.

@ iVinkel  - vil du som medarbejder så hellere arbejde i de "gamle" lokaler i Danmark for en udenlandsk virksomhed ?

- eller vil du hellere arbejde for en dansk virksomhed i udlandet ?

- eller vælger du en udenlandsk virksomhed i udlandet ?

- eller har du andre strategier ?

Er det for at drille (du ér jo lidt af en skjælm) at du ikke giver mig muligheden for at arbejde for et dansk firma i Danmark? Det vil jeg da foretrække.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 06:03

iVinkel:
/quote]Er det for at drille (du ér jo lidt af en skjælm) at du ikke giver mig muligheden for at arbejde for et dansk firma i Danmark? Det vil jeg da foretrække.
Yes

Det troede jeg du havde opgivet eller Vestas "epoken" ?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 06:16

Ligesom Soulaima Gourani ikke var single.

Kan samfundet ikke klare sig alene med virksomheder - medarbejder - politiker m.m. der kører et sololøb.

"Vi" må alle løfte i fællesskab !!!

Endsidige løsninger bør være  foragt for den enkelte aktør.

Nu vil jeg om lidt ud og gøre min "borgerpligt" med pensel og rulle.

Med tanke på det økonomiske kredsløb m.m.

Om der er under eller overskud på betalingsbalancen ?. I øvrigt underligt - troede altid balance var noget der balancerede Wink

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 06:22

iVinkel:
/quote]Er det for at drille (du ér jo lidt af en skjælm) at du ikke giver mig muligheden for at arbejde for et dansk firma i Danmark? Det vil jeg da foretrække.
Yes

Det troede jeg du havde opgivet eller Vestas "epoken" ?

Nej da. Hvis du har fulgt mine pointer i tråden vil du vide, at jeg netop mener at vi stadig kan være med og være førende. Som verden har udviklet sig, har markedet sørget for, at sværindustri og samlebåndsarbejde er overtaget af lande, hvor man gerne arbejder 16/7 til sulteløn. Sideløbende med denne forskydning, har vi udviklet og innoveret og hvis ellers der var optimale vilkår, kunne vi sagtens skabe nye, store virksomheder inden for miljø og energi for eksempel.

Hylekoret, der er så begejstrede for den asiatiske kultur og tilsvarende er ved at brække sig over den danske, mener - som Soulaima - at vi skal sultes og piskes til at forsørge os selv gennem et usselt lønmodtagerjob og/eller at iværksætteri skal drives af samme desperation. Det er jeg bare ikke enig i og derfor deltager jeg i debatten med de evner jeg nu engang har til at argumentere på det plan. Det er vel stadig tilladt, eller ...?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 06:48

iVinkel:

Nej da. Hvis du har fulgt mine pointer i tråden vil du vide, at jeg netop mener at vi stadig kan være med og være førende. Som verden har udviklet sig, har markedet sørget for, at sværindustri og samlebåndsarbejde er overtaget af lande, hvor man gerne arbejder 16/7 til sulteløn. Sideløbende med denne forskydning, har vi udviklet og innoveret og hvis ellers der var optimale vilkår, kunne vi sagtens skabe nye, store virksomheder inden for miljø og energi for eksempel.

Hylekoret, der er så begejstrede for den asiatiske kultur og tilsvarende er ved at brække sig over den danske, mener - som Soulaima - at vi skal sultes og piskes til at forsørge os selv gennem et usselt lønmodtagerjob og/eller at iværksætteri skal drives af samme desperation. Det er jeg bare ikke enig i og derfor deltager jeg i debatten med de evner jeg nu engang har til at argumentere på det plan. Det er vel stadig tilladt, eller ...?

Yes

Der kommer nok stjerner ind på min konto senere, så jeg i dette tilfælde kan "berige" dig med 5 af slagsens.

God dag i det danske samfund.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 06:54

Der kommer nok stjerner ind på min konto senere, så jeg i dette tilfælde kan "berige" dig med 5 af slagsens.
Med denne profil (jeg har også en Plus) kan jeg åbenbart ikke uddele (sherif)stjerner, så du må nøjes med en smiley Wink

Side 7 ud af 10 (94 indlæg)