Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad spiser jeres børn?

Side 3 ud af 6 (52 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 15. Feb 07
Indlæg ialt: 286
Fra  Webkontoret Skrevet kl. 02:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 08-06-2007 18:56:48 Forfatter: Torrild

"jeg vil godt høre lidt om hvad du ville betale pr. dag for at dit/dine børn kan få noget af overnstående...

Jeg skal jo vide hvor meget jeg kan flotte mig med hensyn til kød og kylling...."

Det er ret almindeligt på vores barns skole, at eleverne får 20 kr. med til mad - det får vores eget barn på 12 år også.
En ting min datter og mange af hendes kammerater kan lide, er ris med boller i karry med rosiner drysset over.
Hilsen Kitt

www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 07:30
Jeg synes det lyder som en meget spændende ide. Jeg sad også lige og tænket på, hvor meget jeg vil give for mad til mine børn. Lige nu har jeg 2 i skole, men snart 3, og den ene gang om ugen de køber mad på skolen, der får de 20 kr med. Men 300 kr. om ugen til skole mad (3 børn, 5 gange om ugen), det er lidt meget synes jeg umiddelbart. Og mon ikke der er andre end mig der vil tænke det samme, og prioritere anderledes.

En anden ting, jeg kan ikke forestille mig, at skolekøkkenet er lavet så det er egnet til at lave mad til at sælge fra. Der er meget skrappe krav på det område, så husk at undersøge det først.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 09:24
hmmm, spørgsmålet er i øvrigt om dem der skal drive det ikke skal have det der lovpligtige hygiejnekurus.
Fra Humlebæk
Tilmeldt 1. Jan 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:07
Dato: 10-06-2007 09:24:22 Forfatter: Thomas1974 hmmm, spørgsmålet er i øvrigt om dem der skal drive det ikke skal have det der lovpligtige hygiejnekurus.

Det tager jo ikke andet end en 3 dage at tage, så det skulle vel ikke være det store problem.

Tilmeldt 11. Jun 06
Skrevet kl. 12:22
Øh nu havde jeg egentlig antaget at det var Jakob og nogle af hans skolekammerater der stod for dette, men det kan du da godt have ret i, ved ikke om man skal være 18.
Fra Humlebæk
Tilmeldt 1. Jan 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 13:10
Hej Torrild.

Nu kan jeg ikke lige se hvor stort du tænker her, skal det være en fuldtidsbeskæftigelse en dag eller skal det bare være et fritidsjob.......

Hvis jeg skulle gå ind i et sådan projekt skulle det være mulighed for en indtjening på minimum 45k pr. md., så er der også lidt til varebil og revisor. Med et DB på, lad os sige 65% og et barn skulle betale 20 kr.(inkl. moms)  pr. måltid. Så skulle der sælges minimum 200 kuverter hver dag..... og her har vi ikke engang tænkt på udgifter til køkkendriften (maskiner, vand, el, forsikring og eventuelt personale). Så regn med at du skal lave mad til det dobbelte - hver dag - så skal det nok kunne hænge sammen :-) forestil dig så at halvdelen af børnene hopper på to gange om ugen, så skal du have ca. 2000 potentielle kunder/børn.

Men igen, kommer man med et godt koncept så tror jeg også at flere skoler vil være med. Du skal bare have dit eget køkken som jo kan stilles op i billige lejede lokaler. Så kan du til gengæld også lave mad til andre projekter samtidig.

Husk så også at al maden ikke behøver at blive lavet samme dag, det tror jeg vist ikke at der er mange der gør. Igen, hvis jeg skulle lave det, så ville alt blive tilberedt om eftermiddagen og først anrettet om morgenen hvor det skulle leveres, så undgås den såkaldte krydskonterminering samt at du sikre at varm mad bliver kølet ned som loven siger. Derved behøver du heller ikke så meget personale, det bliver så et fuldtidsjob for dig og en eller to køkkenmedhjælpere. Alternativt KAN man købe meget af maden fortilberedt, f.eks. stegt kyllingebryst - men så går al det sjove af synes jeg.

Til sidst spørgsmålet om hvad børn spiser er jo som nævnt et spørgsmål om tilvænning og måske opdragelse - faktisk er der en hel del børn i Indien der spiser indisk mad  - men som også nævnt er der også familier med eks. to børn hvor den ene spiser meget anderledes mad end den anden, så overnævnte regel om tilvænning og opdragelse holder ikke altid....... derfor må maden godt være anderledes og spændende, men det er altid en satsning. Her ville jeg alliere mig med en lokal flok børn som prøvespiste nogle nye vovede retter før de bliver lavet til stordrift.

Helt sikkert et projekt Torrild som jeg personligt finder spændende.... så held og lykke med det.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 13:35
Damn, Torrild, du er sej! Der skal sq nok blive en god iværksætter ud af dig!

Anyway, når man kigger på De Danske Vægtkonsulenter, og hvad de anbefaler af mad, så er her faktisk en hel del sund og nærende kost, som ikke er alt for besværlig at lave i større portioner. Det er vigtigt ikke kun at fokusere på at der skal være grøntsager med i madpakken, men at der skal være en varieret blanding af næring, kulhydrater, proteiner og fedt. Kroppen har nemlig brug for fedt, og mange misforstår netop dette ved at undlade at bruge olie og fedtstoffer generelt.

Et par del-retter, som er nemme at lave:

Ovnbagte krydrede grøntsager: Køb frosne grøntsager i Netto (Blomkålsblanding/Grøntsagsblanding/andre spændende blandinger) og hæld dem på en bradepande. Overdrys med krydderier (oregano/timian/andet) og smør lidt olie over. Efter en halv time i ovnen er det klar.

Tunsalat: Dåsetun er ikke dyrt. Bland salaten (salathoved, tomater, agurker, ærter, lidt majs, ananas, eller hvad du nu finder lækkert) og tilføj tun. Lækkert og sundt! Lav eventuelt en dressing af aubergine og krydderier.

Ris, æg, grøntsager og oksekød: Undgå hakket kød, men køb noget oksekød i strimler, eksempelvis til wok. Fedtprocent så lav som mulig. max 1 æg og 75 gram ris pr. protion.

Desserter:
Frosne jordbær med fedtfattig yoghurt. Jordbær tøes naturligvis op først.

Sorbet-is (købes simpelthen færdiglavet...)

Læg eventuelt en frugt ved i alle madpakker.

Håber, at det var lidt inspiration for dig :-)

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 17:53
Hej!

Tak for alle svarene!

Jeg har ikke lige haft tid til at svare, men det kommer nu...

Jeg kan ikke tage 20 kr for det, det tror jeg ikke folk syntes er en god pris, jeg vil prøve at presse det ned på 12-15 kroner, da jeg føler det lidt som røveri hvis jeg tager 5-6 kroner i avance på hver kunde.... 2-3 kroner er fint.... ihvertfald så længe alternativet er at være avisbud! Tanken er at jeg vil arbejde med det her projekt, få det op og køre, og så kontrollere det i 4-5 måneder, og så bevæger jeg mig videre til andre skoler....

Jeg har selvfølgelig bug for at ansætte nogle mennesker til at lave maden, men når jeg gør det, er der så nogle regler med momsregistrering osv. osv. osv..... Jeg er jo kun 13, så jeg kan jo ikke starte en virksomhed op (tror jeg?). Hvilke regler er der i forhold til det? hvornår er sådan et projekt som jeg er ved at sætte igang en virksomhed?  Og jeg vil godt høre lidt mere ind til det med at gå på kursus i forhold til at have kontakt med mad....

Med venlig hilsen

Jakob

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:35
Hvis du beslutter dig til at dække både de små klasser og de store, vil jeg (belært af erfaringer med min nu 14-årige) servere nogenlunde det samme for begge hold men med en ekstra grovbolle til de store eller som tilvalg, der går uendelige mængder mad til, hvis ellers det er børn, som bruger deres krop.

Jeg synes, at 15 kr. er en rimelig pris, som jeg godt vil betale men ikke mere, idet mine har lært at lave deres egne madpakker, det var mens de var små, jeg ville have elsket en sådan ordning.

Tilmeldt 11. Jun 06
Skrevet kl. 20:02
Nu er det ikke for at være sortseer, men jeg kunne godt være lidt bekymret for om det er muligt at få økonomi i et projekt som dette. Hvis det ender i en pris på 12-15 kr./stk og der skal afregnes moms, være positiv likviditet i hele projektet, sende personalet på hygiejnekursus etc. etc. tror jeg man kommer til at få en masse besvær og en meget marginal indtjening (om nogen), hvorved man skal op i uhyre store mængder (economies of scale) for at det giver mening.

Jeg ved godt at planen er at rulle det ud til flere skoler, men er det realistisk på det foreliggende grundlag.

Jakob, jeg ved du er ganske idérig, men må også sige at jeg synes at nogle af de andre idéer du har haft oppe herinde er langt nemmere at gå til og langt mere realistiske. Keep up the good work, en del af at være iværksætter er også at vælge mellem de mange muligheder.

Side 3 ud af 6 (52 indlæg)