Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad spiser jeres børn?

Side 2 ud af 6 (52 indlæg)
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak!

Det er hermed tilføjet

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 19:14
Hej,

På den lokale folkeskole her i Sdr. Omme, gør de det sådan, at hvert barn på skolen, får en madseddel hver 14. dag, med madprogrammet for de næste 14 dage - Så kan man så selv vælge hvilke dage man vil have mad, da det så er 5 forskellige retter hver uge. Så kan man selv vælge de dage hvor man har lyst til det mad den pågældende dag.

Hvis du benytter denne model, kan du også få forældrene til at forudbetale for maden 14 dage frem, det vil også gøre det lettere, istedet for hver eneste dag at skulle administrere betalinger...

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 19:22
Jeg regner med at sørge for betaling en gang i måneden, og jeg vil helst bare fastlægge en menu, for med 400 elever som alle har forskellige ting de vil have, er det alt for besværligt, i og med at det hele skal klares på 2 timer.... ideen er god, men jeg tror ikke det lader sig gøre... desværre...

Det største problem jeg har, er at jeg skal have fat i 60,000 kroner for at finansiere den mad som skal laves den første måned, med mindre at folk kan betale forud, eller leverandøren kan give kredit, den løsning er jeg dog ikke glad for....  jeg vil starte 100% op den 1. september, for det er den første fulde måned, og der er god tid til at informere folk osv. osv....

Så folk må betale forud, og hvis det ikke går, betaler jeg alt tilbage....

Med venlig hilsen

Jakob

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:47
Det er helt rigtigt at børn kan "tåle" meget. Spørger jeg min datter på 3 år hvad hun vil have til aftensmad, så er der 90 % chance for at hun siger "Sushi". Hun elsker rå fisk og hun spiser næsten som en voksen. Så børn kan sagtens lære at spise mere eksotiske ting.

Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:58
Helt enig, Martin. Min pointe er også, at hvis vi lader vores børn snuse til spændende mad, så vil de også naturligt opøve en større interesse for god smag og madvarer generelt. Og det tror jeg er en god og sund start. For hvis man interesserer sig for god mad, er det også meget naturligt at man efterhånden får sat sig lidt ind i hvad der så er sundt og mindre sundt. Og når der nu er så fantastisk mange sunde ting der smager forrygende, og som kan være både let og billigt at lave, så kan jeg slet ikke se nogen grund til at lade være :)
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 21:15
Hej!

Ja jeg er 100% enig, hvis man ikke prøver noget nyt, så er det et kæmpe kulinarisk tab for én selv

Men gad vide hvad der ville ske, hvis jeg mixede kaviar, spinat, gule ærter, og måske lidt tabasco sauce sammen, og serverede det....

Spøg til side, min pointe er, at det nok ikke er i frikvarteret at jeg skal lære børnene at spise anderledes mad, det er op til forældrene at opdrage dem, efter hvordan de syntes man skal gøre tingene. Det jeg helst vil lave er noget mad, som alle kan lide og syntes smager godt, og så må de udvide madhorisonten derhjemme. Men jeg sender alligevel en opfordring til alle forældre rundt, hvor de evt. kan komme med deres forslag til hvordan madpakken skal se ud, og hvis der er en ting som ofte optræder, tager jeg selvfølgelig det med....

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 22:41
Hej Jakob,

Jeg har to spm. Det er ikke for at nedgøre dit projekt, men mere for at høre om du har tænkt over det.

1. Er det realistisk at alle 400 hopper på et sådant projekt? Er ret sikker på at mange forældre hellere vil gøre det på deres måde.

2. Har du overvejet at starte med at tilbyde mad 1-2 dage om ugen. Eksempelvis hver mandag og/eller fredag. Det kunne gøre projektet lettere at løfte, både administrativt og økonomisk og måske endda øge antallet af kunder.

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 22:57
Dato: 08-06-2007 20:47:25 Forfatter: Martin Thorborg Spørger jeg min datter på 3 år hvad hun vil have til aftensmad, så er der 90 % chance for at hun siger ''Sushi''.

Hmmm... Spørger jeg en af mine døtre på 2 eller 4 år, vil de med 90% sandsynligvis svare ''pizza''. Det kan godt være jeg skal lære lidt af Mikkels madvaner

Iøvrigt er jeg enig i, at børn sagtens kan lære at spise meget varieret og også "fremmed" mad. Eksempelvis er min yngste datter vild med den hvidløgs/chili-smør jeg laver til flütes når vi griller, og mine kraftigt marinerede kyllinger glider også lige ned hos hende, mens den ældste og moderen ikke er vild med for krydret mad.

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 23:16
Jeg tror ikke at alle kommer med, men jeg tror at hvis det er noget som skolen "holder med" og anbefaler, så tror jeg at der ville være mange med. Grunden til at jeg sagde 400 var, at hvis alle skulle melde sig til, at jeg så har kapaciteterne til det. Jeg regner med at sende et skema ud til alle, og så kan de krydse af de dage de vil være med. Jeg tilbyder det alle dage, men folk kan så selv bestemme det. Jeg tror ikke at der vil være flere problemer ved at have det alle ugens dage, for når det først er oppe at køre, så er arbejdet ikke så indviklet, når først man har kunder og leverandører.

Jeg vil bede forældrene om at betale forud den første måned, da jeg ikke lige har 40-60000 kroner til at starte op med, og hvis et eller andet går galt, så får alle kunder alle pengene tilbage.

tak for dine input...

Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 18:09
Et par retter vi har meget succes med (også til vores datter på et år):
Risret - vi bruger en af de færdigblandede risblandinger med ris, ærter, majs med videre - og hælder noget æg og serverer det til valgfrit kød/tofu (konen er vegetar). I panden/wokken med skidtet og så varme til æggene er færdige.

Diverse wokretter - nudler, æg, diverse frosne grøntsager (typisk også en af de færdigblandede), tofu (kan erstattes med valgfrit kød), lidt kokosmælk og sursød sovs. Igen i wokken/på panden med skidtet - husk at putte nudlerne i til allersidst.

Diverse supper er også et hit - især tomatsuppe med små nudler med flûtes til.

Bagte rodfrugter - strimlede pastinakker, rødbeder, gulerødder, yams, kartofler - alt kan bruges og smager super med lidt krydderier og balsamico.

Kendetegnende er at alle retter erne superhurtige at lave, kan laves rigtig fedt-fattige og ikke koster mange basse-ører og de kan varieres i det uendelige, så man ikke bliver træt af dem. Det med at de skal kunne serveres kolde holder for alt andet end supper - de skal laves lidt specielt for at holde til det uden at skille - tomatsuppen vil jeg tro kan gøre det. Det med de færdigblandede ris/wok-blandinger er mest fordi vi ikke rigtig har tid til at rense så mange forskellige grøntsager... og fordi vi er dovne...
Side 2 ud af 6 (52 indlæg)