Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad spiser jeres børn?

Side 1 ud af 6 (52 indlæg)
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej aminoer!

Jeg skal have fundet 10 madretter, som henvender sig til børn i alderen 6-14 år.

Madretterne skal være sunde, nemme at tilberede, ikke alt for dyre (men stadig med gode råvarer), de skal kunne spises kolde, og de skal stadig være lækre efter 2-4 timer i køleskab....

Ved godt det er en svær opgave, men ville lige høre om I har nogle ideer...

Hvis der er nogen som selv har børn, vil jeg meget gerne høre ind til hvad de spiser og hvad de kan lide....

Med venlig hilsen

Jakob

PS. Jeg ved ikke om denne tråd er i den rigtige kategori, men kunne ikke lige finde på andet....

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 11:54
Hej,

Prøv at kigge ind på eddythemadchef.dk, en masse lækre madopskrifter, og helt sikkert også noget du kan bruge. Flere af tingene er meget lette at gå til. Se fx han kategori madpakker eller lette retter, nu når du vil lave børnemad.

// Jesper Skov

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 12:01
Pastasalat lyder da i hvert fald som et oplagt bud ud fra det du skriver :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:31
Jeg synes at man ofte undervurderer børns kulinariske trang. Jeg oplever i hvert fald at mine, og andre af vores venners børn, er meget modtagelige overfor spændende mad, og også mad der somme tider smager lidt specielt eller stærkt. Det stærke er naturligvis et spørgsmål om tilvending, det ved jeg godt.

Nogle af de sunde ting, som mine unger godt kan lide, og som jeg synes opfylder dine krav er:

Homus
Hvis du selv opbløder kikærterne, eller køber dåser hos de billigste invandre-butikker, så koster det næsten ingenting at lave, kan varieres i det uendelige, og ungerne elsker det med et stykke brød til.

Aubergine/Tahina dip og andre dips ...
Jeg elsker selv denne arabiske dip baseret på bagt auberginemos blandet med en god portion tahina og en blanding af mordet lime, hvidløg og salt - evt. med et drys stødt spidskommen (den arabiske!). Der findes masser af andre sunde typer dips - de fleste er hurtige at lave. Araberne har f.eks. meget af den slags. Det er også let at justere dem, så de er mere eller mindre stærke.  Glem heller ikke Tzatziki.

Salater
Der findes en milliard slags gode salater, som egner sig godt til at gemme. Hos os kan vi virkelig godt lide bl.a. en Amerikansk bønne/majs salat fra Texas, som vi tit laver. Den skal helst laves med friske majskolber, som grilles til de er godt stegt. Så pilles de af og blandes med bønner (pintobønner, røde bønner eller black eyed peas er glimrende) opblødet i lidt salt, lime og chili (hvis man er til det lidt stærke). Der skal også bruge lidt grillet rød peper, der skæres ud i små tern. Det bliver så super sødt og godt når det bliver grillet og det blander himmelsk med de grillede majs. Det hele blandes med lidt finthakkede læg, salt og peper, lidt olivenolie og lidt mere lime hvis den mangler surhed. Det smager fortryllende, og holder sig fint 1-3 dage i køleskabet.

Pizza
Hvis du sørger for en rigtig god dej, og holder dig til rene velsmagende råvarer kan næsten alting bruges og da der ikke nødvendigvis skal så meget fyld på en god Pizza (se f.eks. de rigtige Italienske) så behøver de ikke koste meget at lave. Et godt tip er, at lave din egen tomatsovs - og bruge den tid det tager! En god tomatsovs skal koges igennem over flere timer, men det kan du gøre dagen før - den bliver ikke mindre god af et døgn i køleskabet, og et friskt opkog næste dag. Tværtimod! Så, spar ikke på dejen, tomatsovsen og osten. Sammen med børn synes jeg det kan være en god ide at lave lidt mindre pizza'er - så kan de få den de selv har lavet, og det er lettere for dem at håndtere. Nogle pizzaer egner sig bedre end andre til en tur i køleskabet.

Frikadeller
Vi laver som regel en arabisk variant af frikadellerne. Enten laver vi dem på lam eller okse. Farsen blandes op med lidt salt, finthakket løg og lidt blandede krydderier - som regel stødt spidskommen, kanel, stødte koriander, chili (en smagssag) og godt med hvidløg. Nogle gange putter vi også oliven i, skåret i små skiver. Det skal helst være faste oliven - og det er lettest at bruge dem uden sten. Det smager også virkelig godt at blande lidt fetaost i den færdige fars. Men det skal gøres helt til sidst, man skal vælge en fast feta med god kraftig smag (ellers forsvinder den helt) og så vende det forsigtigt i. Smages til med peper og steges ligesom almindelige frikadeller. De smager fantastisk - varme som kolde. Almindelige, traditionelle danske, frikadeller er naturligvis også et hit hos de fleste børn, men som sagt oplever jeg ofte, at børn faktisk vælger de kulinarisk lidt mere spændende eller udfordrene retter, når bare de får muligheden for at smage det.

Jeg kunne hurtigt komme med 20 retter mere :)

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 13:54
Hej Mikkel og jer andre!

Tak for svarene!

Jeg vil lige sørge for at kigge nærmere på den hjemmeside..... Tak for det!

Mikkel:

Det er fedt du skriver så meget!

Jeg må hellere lige forklare lidt om hvad min idé er:

Ideen går ud på, at jeg kort sagt laver en madordning på min skole, hvor der går ca. 400 elever i alderen 6-14 år.

Jeg så fornylig i en udsendelse, at forældre ret generelt er interesseret i en madordning, hvor børnene kan få god, sund mad hver dag. Jeg vil så kl. 6-8 om morgenen sammen med en 6-8 mennesker som jeg har ansat, lave maden. Jeg vil så få tilladelse fra skolen til at have den ordning, og her er det netop vigtigt at jeg for skolebestyrelsen kan præsentere nogle madretter, som er så sunde at de næsten ikke kan andet end acceptere det, og så vil jeg sælge maden for en pris, hvor jeg får en avance på en 2-3 kroner. maden må netop ikke være for dyr, da det kan få forældrene til at springe fra, og så skal den kunne laves hurtigt og nemt, så det kan nås at lave 400 madpakker. Maden vil jeg lave i skolekøkkenet, og det er en af de ting som jeg skal lokke bestyrelsen med på

Maden skal samtidig være god, for min konkurrent er skolen selv, som kan vælge at starte op selv, og så kan de sælge den til indkøbspris af maden.

Jeg vil også finde en ordning med det lokale supermarked, for jeg ved at de bringer mad ud, og så få det leveret til skolekøkkenet. maden bliver så sendt ud i køleskabene, hvor eleverne kan spise af deres madpakke når de vil.

Det var vist langt og godt hvad det går ud på

Så Mikkel, jeg er superglad for dit indlæg, men maden tror jeg desværre er lidt for indviklet....

Med venlig hilsen

Jakob

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:22
Ahh, ok - jeg troede det var noget mad du skulle lave sammen med børn :)

Nogle af mine forslag kan godt være lidt for omstændige for dig at lave, men f.eks. humus og andre dips er bestemt ikke et problem at nå. Det er virkelig hurtigt, og man kan let lave store portioner.

Pointen er dog, uanset hvad du vælger, at jeg tror du ikke alene skal satse på at det er sundt, men i høj grad også at det har et højt kulinarisk niveau. Hvis forældrene skal være villige til at betale en lildt højere pris skal de også føle at deres børn får en bedre madoplevelse.

Jeg synes også det er fint at vise ungerne, hvordan sund mad i praksis kan være lige så lækkert som slik eller kage. Mange af de gode dips er f.eks. ren slik - men virkelig sundt og nærende. Jeg tror, at de madvaner vi får som små hænger længe ved, så der er virkelig perspektiv i at venne vores ungerne til en sund og varieret kost.
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 15:44
Hej!

Beklager det var uforståeligt... men håbede bare tråden kunne kaste så mange ideer af sig som muligt

Her har jeg 3 forslag til hvad det kunne være:

1. Mexicansk pandekage med salat, tomat, agurk, kylling i mexicansk stil med sauce (ved ikke hvad det hedder). Evt. 1 taco med fyld

2.  Burger, grahamsbrød med salat, agurk, tomat, ketchup (evt. i en lille beholder), og stegt bøf.

3.  Flüte med smeltet ost, kylling, salat, tomat, agurk, dressing

4. Frikadeller med kartofler og brun sovs

5. rugbrød med fiskefilet og remoulade

resten måtte gerne fortsætte i samme stil, overvejende sunde ting, men det bedste ville være hvis det blev holdt i burgerstilen, hvor man kan lave noget børnene godt kunne lide, men bare i en sundere udgave.

Det skal selvfølgelig smage så godt, at børnene vil spise det, det er det vigtigste overhovedet....

Med venlig hilsen

Jakob 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 18:02
Rigtig god ide med en madordning, så ungerne kan få noget ordenligt og lækker mad... Vi har selv i vores børnehave en madordning, hvor der laves god, sund og økologisk mad.. Og som Mikkel siger så elsker børn at prøve noget nyt og mange kan faktisk godt li at det smager af noget.. Jeg kan blive så sur, når vi er på restaurant og man prøver at spise børnene af med en menu hvor alt er "pap" og puttet i friture med pommes til.. Det er da SÅÅÅÅ kedeligt !!! Og når man nu kan lave så meget spændende mad, som børn faktisk elsker..

èn ting, som jeg syntes hører ethvert måltid til er brød. Lav noget godt brød, som smager og dufter. Det behøver ikke at tage lang tid at lave, hvis bare forberedelserne er i orden (dejen lavet dagen før og langtidshævet). Og husk også rugbrødet.. F.eks. smager rugbrødsstænger rigtigt godt, specielt hvis det lige er grillet lidt. Her kan jo komme lidt pesto på eller ost eller....

En variation af frikadellen er også at putte den på spyd sammen med forskellige grøntsager. Sammen med en god salat og brød er det et super måltid, som er let at spise.

Ligeledes er kylling, som jo kan laves på 1000 måder og severes med lige så meget slags tilbehør.

Jeg håber at det lykkes for dig/jer at få madordningen på benene.. Held og lykke herfra.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 18:57
Hej Majbrit!

Tak for svaret! Det er fedt med nogle gode input!

Kom endelig med mere, hvis du kommer i tanke om noget

Måske din version med frikadeller på spyd er en god idé, det er nok lidt mere spændende end bare frikadeller med kartofler....

Jeg tænker specielt i ting som gulerods og agurkestænger, samt andet grønt som er godt, og er ting som børn smager godt....

Måske jeg skulle sænke min målgruppe lidt, det var måske 1. - 5. klasse jeg skulle have fat i, for de "store" er måske mere interesseret i pizza og toast... de skal selvfølgeligt have tilbuddet, men tror det er fra de mindste klasser at der er flest interesserede....

Din ide med brød er god, men der skal dælme meget brød til hvis 300-400 børn skal have et pænt stykke hver.... Men det bliver overvejet!

Med hensyn til det sunde, så kan majs og ærter også være noget, for det er min opfattelse at børn godt kan lide grønsager, det skal bare ikke være "kedeligt" som for eksempel broccoli eller spinat... Jeg kender en landmand som har en kæmpe mark med majskolber, jeg kunne garanteret købe noget der, og det ville være lækkert med helt friske kolber.... Jeg vil også køre noget med æbler, blommer eller sådan noget... det må bare ikke være alt for skrøbeligt, for det skal jo trods alt ligge i en lille beholder, så der er fare for at det kan blive lidt rystet....

Min mor bager selv rugbrød, det kunne også være at jeg kunne sende hende lidt på overarbejde og lave en 4-5 ekstra rugbrød, når hun nu alligevel er igang Det kunne ellers være lækkert....

Nu er det min opfattelse at du selv er mor, jeg vil godt høre lidt om hvad du ville betale pr. dag for at dit/dine børn kan få noget af overnstående...

Jeg skal jo vide hvor meget jeg kan flotte mig med hensyn til kød og kylling....

Jeg er lige kommet med en ekstra ret:

Kylling med pasta og salat + ketchup/dressing

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:05
PITA!

Et pitabrød med salat og eks. skinke er altid lækkert. Og så er det nemt at pakke ind i folie så det kan ligge i køleskabet. Det er også ret ukompliceret at lave, og det koster ikke alverden.

Jeg brugte det faktisk selv engang som madpakke, så jeg taler (skriver) af erfaring

mvh Carsten
Side 1 ud af 6 (52 indlæg)