For nu at komme en lille smule tilbage til topic:
I min bog er dette injurier:
..Så jeg giver ikke en skid for det i laver, for det er fup og svindel,
.. så spis mig ikke af med alt jeres indstuderede mund bræk,
...Det kan være lige meget hvor meget vi prøver at gøre jer til hæderlige mennesker
... i har hjernevasket hinanden til at tro at jeres tv-shop produkter
....med jeres uhæderlige salgsmetoder
Jeg kan finde hundredevis af andre eksempler - nu tog jeg bare lige dem vi fik serveret i denne tråd.
Ud af alle disse angreb, bliver der ALDRIG argumenteret for, HVORFOR forretningsmetoden skulle være fup og svindel eller uhæderlig eller underlødig.
Der henvises blot til gamle slidte floskler som "det er kun toppen der tjener penge" og "det handler kun om at pushe produkter til venner og familie" og andet mund bræk, for nu at bruge Hennings fine udtryk. Og der bliver heller ikke nævnt firmaer - der tales bare om hele branchen som en samlet homogen masse.
Det er også toppen i Danske Bank der tjener flest penge - eller toppen i DSB - oven i købet på trods af kæmpe underskud, eller toppen i Kræftens Bekæmpelse. Det kan vi da godt sidde og brække os over alle sammen - men til hvad nytte?
De fleste forretningsdrivende jeg kender, sælger til venner og familie, hvad enten det er tøj, maling, biler, forsikringer, hårklipning - you name it.
Hvorfor er det så pludselig uetisk bare fordi det hedder MLM???
Som jeg ser det, er MLM fuldt ud lige så berettiget som alle andre brancher - men branchen er udsat for had, beskyldninger og spydige bemærkninger, hvilket gør, at trådene oftest flyder over med angreb på både personer, forretningsmetoder mv.
Men det er jo netop ikke MLM's skyld - at folk ikke kan finde ud af opføre sig ordentligt, og tjekke fakta INDEN de kaster om sig med injurier.
Derfor mener jeg ikke det er MLM der er problemet - eller virussen om man vil. Problemet er snarere, at folk f.eks. kan finde på at smide latterlige kommentarer blot for at få en halv times underholdning, eller komme med fuldstændig uhørte anklager - for så bare at skride fra tråden igen.