Hej Allesammen
Jeg synes MLM er begyndt at fylde rigtigt meget på Amino, og har stillet mig selv og nu jer spørgsmålet om det er skadeligt for Amino.
Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke har noget klart svar! På den ene side, synes jeg ikke at egentligt at MLM i praksis oftest er usmageligt. Og jeg mener på ingen måde at man kan kalde MLM'er for iværksættere!
Faktisk kan jeg blive lidt skræmt for om nogle ellers lovende iværksættere skulle ryge med på MLM vognen.
Men det sker sikkert ikke, dem der har potentialet til at skabe virksomheder, er sikkert for kloge til at ryge på den vogn. Jeg kan jo også være ligeglad, jeg er plus medlem så hvis jeg er træt af MLM kan jeg bare slå den kategori fra så hører jeg ikke mere til det. Og hvorfor skulle MLM folkene ikke havde et sted hvor de kan dele deres erfaringer og viden.
Så ja, hvad synes du? er MLM en skadelig virus der sænker bundniveauet for iværksætteri, eller er det godt at der er plads til alle?
Interessant at dette indlæg rejses af en mand der misbrugte sine administrator-rettigheder og ændrede overskriften i et mlm-indlæg, hvori han fremstillede networkere som båtnakker. Jeg vil overlade til alle at drage konklusionen om trådstarters objektivitet og reelle motiv for dette indlæg.
Dernæst så gav idéoplægget til at forskelsbehandle og udelukke mennesker på Amino der har valgt en global og 100% legal forretningsform, mig netop de associationer som Allan så bramfrit luftede. Det stinker fælt, men det gør kloakker når låget tages af. På Amino har det være normen at skamsvine ethvert mlm-indlæg, og grænserne er flyttet gradvist for hvor respektløs modstandere af MLM kunne opføre sig overfor netværkere, desværre uden konsekvens (bortset mig bekendt fra episoden jeg i starten beskrev).
Mange indlæg er skrevet af netværkere for netværkere, og alligevel inficeres de konstant af usaglige, negative og nedladende personer som intet har med mlm at gøre, hvor det eneste formål synes at være sabotage af tråd og formål med indlæg.
Hvorfor er det så nødvendigt for folk der ingen positiv interesse har i MLM, konstant at tilkendegive deres meninger om dette? Hvordan bidrager det til sagligheden at modstandere konstant gylper deres galde ud, uden at have den mindste indsigt i selv basal mlm-dynamik?
Det er allerede sagt, MLM fylder meget på Amino, fordi hvert indlæg altid skal negativt kommenteres og diskuteres af mlm-modstandere. Der er meget få netværkere i aktiv debat på Amino, fordi de ikke orker hetzen, men vi er også nogle der er glade og stolte af vores forretningsform og som stædigt forsøger at få mlm-haderne til at indse deres fordomme, manglende kendskab til lovgivning på området og networking som forretningsform.
Som jeg andetsteds har skrevet udtalte Bill Clinton at networking og networkere i utrolig grad var et aktiv for USA. Han udtrykte respekt overfor mennesker der tog ansvar for deres liv og skabte sig et større eller mindre indtægtsgrundlag. I Danmark er networking blevet dæmoniseret i årtier og grotesk fremstillet som pyramidespil, og med påstande om at kun toppen tjener penge, at ingen tjener penge, at folk lokkes som viljeløse får, at det er uetisk at netværke med familie, venner og forretningskolleger i MLM, men ikke at tjene penge på samme målgrupper som håndværker, butiksindehaver eller forsikringsmand, at produkterne er elendige, for dyre osv. Networking stormer frem globalt, også i Danmark hvor interessen nu er større end nogensinde, velsagtens pga. krisen.
Hvem bestemmer definitionen på en iværksætter? Er en webshopejer iværksætter? Er dropshippingvirksomheder iværsætteri? Er iværksættere med omsætning under 50.000 kr om året iværksættere? Er alternative behandlere, clairvoyante, astrologer og børsmæglere iværksættere? Er franchisetagere iværksættere? Er SEO-eksperter iværksættere? Er rødhårede overhovedet iværksættere og hvad med kvinder?
Networkere betaler for opstart af deres virksomhed, de markedsfører den, de skaber omsætning, de ekspanderer den gennem tilknytning af nye kunder og distributører, de hæver løn og er skattepligtige.
Amino skulle være et fristed for ALLE typer af netværkere. Det skulle være et sted for positiv, konstruktiv og hjælpsom meningsudveksling. Der burde være en helt naturlig og grundlæggende respekt for alle, uanset valgt branche eller forretningsform.
Det burde være indlysende, at man holder sig væk fra MLM hvis ikke man har positiv interesse i at følge denne kategori - end of story.
MLM