''Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er det i strid med god markedsføringsskik at multi level firmaerne opfordrer kommende forhandlere til at hverve venner eller familie – eller til at sælge til dem.''
Der står at det er i strid med god markedsføringsskik at opfordrer kommende forhandler til at hverve venner og familie! Der står ikke at det er ulovligt, at forhandlerne hverver eller sælger deres prdukter til venner og familie. Altså er det ikke ulovligt at sælge eller hverve blandt venner og familie. Det er dårlig markedsføringsskik at opfordre til det.
Det er en god artikel, for alt er jo ikke lutter lagkage, men lad være med at læse noget der ikke står
Her kan man læse forskellen på lovlig MLM og pyramide
Jo, du kan såmænd godt blive dømt for brud på god markedsføringsskik. Det er såvidt jeg husker dækket i detaljer via Markedsføringsloven. Så, hvis vi lige igen skal forholde os til udtalelsen igen er det absolut ulovlt at drive MLM - med mindre altså, at du kan gøre det uden at kontakte venner og familie. Men igen, hvem holder sig indenfor denne grænse? Foreløbigt har jeg ikke set nogle af dem - i stedet for bliver vi spist af med en forklaring om "varme" og "kolde" kontakter - begræber som lovgivningen overhovedet ikke forholder sig til.
Så, omend man godt kan argumentere for at MLM ikke i sig selv er ulovligt, så har jeg bare ikke set eksempler endnu på MLM koncepter som ikke netop bygger på den venne- og familiekontakt som Forbrugerombudsmanden siger strider mod god markedsføringsskik.
Du har ret,..... du er god til at læse, og flytte rundt på tingene :)
Det stå ikke på skrift noget som helst steder, at MLM er ulovligt. Jeg har også MLM, hvis jeg vil.... jeg har allerede 3 trin ! Bliver aldrig til flere... Hvorfor? -- Jeg synes det er utopi.
Det er rent forretningsmoral, og det er noget du selv bestemmer, hvordan fører du din marketing. Selvfølgelig GOD marketing, betyder GOD indkomst , men er motivet grådighed, mister man respekt ,lige meget hvor godt den drives.
Det er ikke fra horoskopet når jeg siger, at Pyramide koncept + varer bliver ulovligt, den sag bliver taget op... ligesom denne gang når pyramidekonceptet og dør til dør marketing også var lovlige.... Det var en gang ... og mange blev rige.
> Det er rent forretningsmoral, og det er noget du selv bestemmer, hvordan fører du din marketing.
Nej, i Danmark er der endog meget stramme regler for hverdan man må markedsføre og sælge produkter. Det er et yderst komplekst lovsæt der ligger til grund for dette. I Danmark er der politisk og juridisk tradition for at beskytte prvatpersoner meget mere end man gør i de fleste andre lande.
Spørgsmålet kan så, nogle gange, være hvordan den konkrete lovgivning fortolkes - eller endda, hvilken lovgivning en given handling falder ind under.
Jo, du kan såmænd godt blive dømt for brud på god markedsføringsskik. Det er såvidt jeg husker dækket i detaljer via Markedsføringsloven. Så, hvis vi lige igen skal forholde os til udtalelsen igen er det absolut ulovlt at drive MLM - med mindre altså, at du kan gøre det uden at kontakte venner og familie. Men igen, hvem holder sig indenfor denne grænse? Foreløbigt har jeg ikke set nogle af dem - i stedet for bliver vi spist af med en forklaring om ''varme'' og ''kolde'' kontakter - begræber som lovgivningen overhovedet ikke forholder sig til.
Så, omend man godt kan argumentere for at MLM i sig selv er ulovligt, så har jeg bare ikke set eksempler endnu på MLM koncepter som ikke netop bygger på den venne- og familiekontakt som Forbrugerombudsmanden siger strider mod god markedsføringsskik.
Nu står der: "Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er det i strid med god markedsføringsskik......." At det er hans opfattelse!!!! Det vil sige, at det skal afprøves ved en domstol før man kan sige om det er rigtigt - så derfor kan det ikke konkluderes at det er ulovligt. Forbrugerombudsmanden er ikke en dømmene magt. Men du har helt ret i at god markedsføringsskik er dækket af loven. Og så er det igen muligvis mod god markedsføringsskik at for MLM-firmaer, at opfordre til at hverve eller sælge til familie og venner.
Hvis man så ikke holder sig inden for lovens rammer, så skal det selvfølgelig prøves ved en domstol, som ethvert andet firma. Så vi kan som debatører ikke konkludere at det er ulovligt.
Jeg er overbevist om at Forburgerombudsmanden har en langt bedre track-record end både du og jeg, når det handler om juridiske vurderinger af forbrugerforhold. Men som Forbrugerombudsmanden også siger, vil sager mod netop venner og familie sjældent blive anmeldt og vil derudover være svækket af dårligt bevismateriale. Når mange MLM-folk så siger at MLM er lovligt baserer det sig altså på at deres juridiske vurdering af forbrugerlovgivningen er bedre end Forbrugerombudsmandens. Den køber jeg bare ikke. Jeg vælger at tro på Forbrugerombudsmandens vurdering i denne sag og så må vi jo bare håbe på at der er nogle der har mod og lyst til at afprøve en sag i praksis - mod en af deres venner eller familiemedlemmer. Og så er vi i virkeligheden tilbage ved udgangspunktet for Extasias indlæg - nemlig ønsket om at anmelde en veninde der øjensynligt forbryder sig mog både Markedsføringsloven og Dørsalgsloven.
Hvis vi kan være enige om, at der skal en dom til for at drage 100% endelige konlusioner på en "uafprøvet" handling så må det da være i alles interesse at denne sag afprøves ved netop en domstol.
Anyway, indtil der foreligger en sådan dom vil jeg tillade mig at stole mere på Forbrugerombudsmandens juridiske vurdering i forbrugersager end de fleste andre amino-debatøre''s - med al respekt
Helt enig - forbrugerombudsmanden er nok bedre end os til at vurdere det. Men jeg undre mig over at han endnu ikke har afprøvet den ved domstolen (jeg kan ikke finde noget om det), taget i betragtning af at forbrugerombudsmanden til en hver tid kan tage en sag op. Og den artikel er skrevet tilbage i begyndelsen af 2004.
Men jeg har ikke noget i klemme i forhold til MLM. Som du kan læse i mit tidligere indlæg, så gik jeg ind i den her debat, for netop at slå fast, at så længe der ikke er noget konkret og entydigt i lovgivningen, så kan man aldrig blive enige om hvor vidt det er lovligt eller ej. Og jeg synes ofte at debatter omkring MLM bliver meget personangreb og mudderkastning.
Jeg mente i MLM. ... Som jeg sagte, jeg kan lige så godt sige , at jeg har et MLM virksomhed, ... og i loven findes altid nogle *smutte huller* , så er det mig i det sidte ende, der tager beslutninger om min forretningmoral og derved --handlinger, når loven ikke gælder....
Ok, jeg har en super ide, som jeg personligt har gennemprøvet fra A til Z og kan stå inde for, og ser selvfølgelig samtidig gerne at den kan give mine venner basis for lidt indtjening. Men jeg mener nu ikke det er min pligt at få alle mine venner med i div. projekter hver gang jeg støder på noget der kan give et fornuftigt afkast.
Vedr. pligt til at få vennerne med på vognen når guldet falder, har du så tænkt på hvilken smag du havde haft i munden bagefter, hvis bare een af dine venner ikke havde formået at følge dine retningslinier og i stedet havde spillet sig fra hus og hjem i smug. Syntes personligt at det er svært at vurdere mine venners reelle potentiale for at ende som ludomaner, skønt jeg har kendt de fleste så længe jeg kan huske. For nogle år siden oplevede jeg at en god bekendt af mig blev fængslet for et bankrøveri han åbenbart havde begået[:0] ..og hvis du bare vidste hvilken stille og rolig gut jeg her skriver om. Jeg var fuldstændig mundlam da jeg fik det af vide, og kan stadig ikke i selv min vildeste fantasi forstille mig ham i en bank med et våben i hånden. ..nå men det korte af det lange er at han langsomt havde fået pådraget sig en rigtig grim gang ludomani der kulminerede i en kæmpe økonomisk krise og et efterfølgende ophold i lukket fængsel. Muligheden for at du rent faktisk kender dine venner så godt, at du ikke får sat en "negativ glidebane" i gang hos nogen, foreligger selvfølgelig, men det er ikke noget jeg selv ville turde give mig i kast med.