Det er vist et emne der splitter vandene.
Jeg hører vist også ind under den gruppe der synes at man må give hvor man kan, og so what hvis jeg giver en 50'er til en hjemløs og han så går ud og køber sprut bagefter.
I det mindste har han ikke røvet min nabos hjem for at få penge til det. I det mindste har han ikke slået en gammel dame ned for at få dem. I det mindste er der ikke andre der har måtte lide.
(Dermed ikke sagt at alle hjemløse er voldelige eller kriminelle, men om ikke andet så har man mindsket chancen for desperate handlinger.. Man har styrket deres tro på medmenneskelighed og næstekærlighed.. og i det mindste har de FÅET en forudsætning til at tro på at tingene nok skal blive bedre..) Det handler ikke om pengene. Det handler om det det gør for dem.
Mit største vendepunkt var da jeg boede i København, og var sgu nok lidt for selvoptagen i den periode i mit liv. I metroen på Nr bronx spurgte en hjemløs mig efter en smøg og jeg ignorerede ham fuldstændigt. Da jeg sad i toget fik jeg så dårlig smag i munden over mig selv at jeg på tilbage turen gik ind og købte en pakke cigaretter og gik hen og sagde undskyld til ham for min opførsel tidligere på dagen og gav ham pakken.
Manden græd, som jeg aldrig har set før.
Det kostede mig under 30 kr. - og fortalte mig lidt om hvordan han sandsynligvis bliver behandlet hver eneste dag, hvis den smule kan gøre så stort et udslag. Bare at blive behandlet som et menneske.
Flertallet af de mennesker der er hjemløse gør det ikke af valg. Det er oftest psykisk syge, folk med misbrugsproblemer og folk der generelt har svært ved at klare sig i systemet som det er sat sammen, eller folk der har mistet alt og knækket psyken. Det er ofte folk der ikke fik en chance.
Overvej at empati og indlevelse i andre menneskers situation er egenskaber der gør jer bedre i stand til at connecte til andre mennesker. (AKA bedre sælgere og bedre til at formidle budskaber til forskellige målgrupper) Så ikke nok med at det "i min verden" er vigtige menneskelige egenskaber.. Så er det bestemt også en god forretningsmæssig egenskab.
Ovenstående hører naturligvis til i kategorien "De hjemløse der ikke gør det af valg, men af tvang"
Så næste gang du går forbi en hjemløs der står med "Hus Forbi" - Stik ham de 25 kroner og fortæl ham at han kan sælge bladet til den næste. Han står der, han prøver, han gør noget. - Giv ham en chance, og vis ham at han er på det rigtige spor.