Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis du ser en hjemløs

Side 6 ud af 17 (166 indlæg)
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

" vores" hjemløse står lige ved indkøbscentret, hvor man stiller vognene - og lige får en tier eller tyver retur - meget smart Smile

Der går ikke noget af mig - tværtimod - at stikke dem den mønt.

Hvad de bruger pengene til skal jeg heller ikke gøre mig til dommer over, det er jo ikke en livsstil de har valgt for sjov...

PS. ham med harmonikaen får også en tyver - for at stoppe med at spille...

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er skønt at der endlig er overtal på possitive indstillinger i forhold til det at hjælpe sine medmennesker.

Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 18:33

Tja, ved sgu ikke hvad jeg skal mene?

Selvom der er hjemløse, og du nu skriver "....i forhold til det at hjælpe sine medmennesker", så sidder jeg alligevel med delte meninger.

Jeg vil gerne hjælpe, og har også haft børn gennem "Børnefonden". Dét er hjælp for mig..., det giver mig en god samvittighed!

At jeg så har givet 40.000 kr til Dansk Folkehjælps Julehjælp 2010 er nok mere fordi, at det er skatteteknisk billigt for min branche:-)

Som andre også mener - altså selv om jeg giver - ja, så mener jeg desværre også, at det er samfundet problem. De skal tage sig af den enkelte. Og den enkelte kan så vælge om han vil tage i mod hjælpen. Hvis ikke, han vedkommende taget et valg og må leve med konserkvenserne.

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 19:22

Vi når rigtig rundt om yderpunkterne i denne tråd.

Trådstarter opfordrer os til at give en skilling til en gruppe af befolkningen, som har det svært, specielt lige nu hvor det er vinter. Det gør han fordi han er i stand til at føle ansvar for en svag og dårlig stillet samfundsgruppe, selvforskyldt eller ej er spiller ingen rolle i den forbindelse. Fænomenet kaldes empati og social ansvarsfølelse.

Det kan der ikke argumenteres imod.

Der kan opstå en masse diskussioner omkring ”det at blive/være hjemløs” , selvforskyldt osv, også omkring nationalitetsforhold, altså rent politiske forhold, men det ændrer ikke ved det faktum at den velbjærgede del af os kender problemerne. Spørgsmålet er om vi er I stand til at ignorere det.

Det er vi åbenbart for en stor del,  ren personligt men især politisk. Der er ikke plads til at ofre de forholdsvis få skattekroner på at skaffe pladser nok på herberg mv.

I årtier har det danske samfund været baseret på fælles social ansvarsfølelse. Høje skatter til gengæld for gratis undervisning, behandling for sygdom og social hjælp for dem som trængte. Det var lagt i hænderne på de folkevalgte at fordele skattekronerne således at sol og vind var ligeligt fordelt og samfundet som helhed kunne kaldes et velfærdssamfund,  baseret på at de stærke tog sig af de svage.

Sådan er det jo i bund og grund stadigvæk når det drejer sig om at betale skatten, de stærke betaler den største del .

Det er resulteret i at vi i Danmark er vokset op i et samfund uden at skulle være vidne til sult, hjemløshed og ekstrem fattigdom,  hvor ingen ”døde i rendestenen” og tak for det. Det kendetegner et social trygt samfund og er et trygt sted for børn at vokse op.

Er det ved at ”skride” for os? – thjae åbenbart. Det er så som så med empatien/medfølelsen og vi kan uden dårlig samvittighed gå forbi folk der lider uden at føle noget som helst og oven i købet blive irriteret over det menneske der er hjemløs.

Politikerne har mistet den ansvarsfølelse, der skulle sætte dem i stand til at fordele de skattekroner, som burde anvendes til social omsorg. Det er helt OK at lave en byttehandel med en kristendemokrat gående ud på at han/kristendemokraten får en motorvej i Vestjylland mod at stemme for en ikke særlig kristen lov om familiesammenføring.

Lad mig lige vende blikket mod USA hvor enhver jo er ”sin egen lykkes smed”. Betyder det at de velhavende derovre ikke tænker på feks de hjemløse? Nej, størstedelen betaler store beløb til kirken og velgørenhd er en fast bestanddel af de velhavendes tilværelse, hvilket jo fortæller os at empati og social ansvarsfølelse også hører hjemme og udøves i et liberalt samfund.

At vore politikere føler mere for at sørge for en motorvej end på akut hjælp til de hjemløse er for mig at se sørgeligt. Hvis vi giver et natlogi på et herberg skal vi først spørge om nationalitet, og vi synes oven i købet at vi  skal  tage stilling til hvad pengene bruges til før vi giver en skilling.

Hvad med at bruge julemåneden til at være lidt gode ved hinanden inklusive dem der tigger en skilling og så blæse på om situationen er selvforskyldt eller om pengene bruges til juleglögg eller leverpostej.

mvh

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 19:25

Spinner:

Som andre også mener - altså selv om jeg giver - ja, så mener jeg desværre også, at det er samfundet problem. De skal tage sig af den enkelte. Og den enkelte kan så vælge om han vil tage i mod hjælpen. Hvis ikke, han vedkommende taget et valg og må leve med konserkvenserne.

Da jeg læste disse linier, kom jeg uvilkårligt til at tænke på denne:

Uanset om nogle har taget det valg at leve på gaden, både af den ene eller anden årsag, så er der ingen , der går fallit af at stikke en trængende mand en tier eller en tyver?! Det er famne langt ude hvis man ikke kan udvise medmenneskelighed, uanset årstid.

Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 20:26

Det er så din vurdering!

Hvis du havde ret, ville jeg sige mit arbejde op, tage konen og børnene med ned på hovedgaden, stå en time og tigge mig til 2000 kr dagligt.

Når det så var ordnet, ville jeg smutte hjem og hygge mig igen!

I øvrigt vil jeg så pointere, at det ville være rart, hvis du ville fortælle hvor meget du bruger på at hjælpe andre, og også gerne, hvorfor du ikke bruger mere - da der jo er nok der gerne vil have hjælpen!

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:24

Spinner:

Det er så din vurdering!

Hvis du havde ret, ville jeg sige mit arbejde op, tage konen og børnene med ned på hovedgaden, stå en time og tigge mig til 2000 kr dagligt.

I øvrigt vil jeg så pointere, at det ville være rart, hvis du ville fortælle hvor meget du bruger på at hjælpe andre, og også gerne, hvorfor du ikke bruger mere - da der jo er nok der gerne vil have hjælpen!

Man misser pointen nu det handler ikke om at den der tjener meget skal give mere, det handler om at tage skyklapperne af og se hvad der er for næsen af jer. VI sidder herinde og hjælper hinanden med råd og vejledning, gratis, men smide 5 kr 10 kr eller 20 til en der måske ikke vågner imorgen pga af vejret, det kan vi ikke for det er hans egen skyld. Vi må acceptere at det er ikke alle mennesker der passer i de kasser samfundet er skruet sammen af, og falder udenfor, men skal de ikke hjælpes aligevel.

Det er også vores egen skyld hvis vi bliver syge af for fed en livsstil, men vi vil da gerne behandles for vores lidelser, og det betaler vi for, men de hjemløse er udenfor lov og ret, da de ikke har en folkeregister adresse og derfor får de ingen hjælp.

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 22:17

Spinner:

Det er så din vurdering!

Nu er det ligegyldigt hvor meget eller hvor lidt jeg bruger på at hjælper andre! For mig handler det om at denne generalisering af hjemløse bare kan tage sig sammen, grundlæggende er helt forkert. Når man først er blevet hjemløs, så er man allerede rutchet ret langt ned af den sociale rangstige, og så kan man være svær at hjælpe. Jeg har tit oplevet at der rent faktisk feks kan ligge alvorlige psykiske problemmer bag, og så er det næsten umuligt

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 22:32

Fireball:

Man misser pointen nu det handler ikke om at den der tjener meget skal give mere, det handler om at tage skyklapperne af og se hvad der er for næsen af jer. VI sidder herinde og hjælper hinanden med råd og vejledning, gratis, men smide 5 kr 10 kr eller 20 til en der måske ikke vågner imorgen pga af vejret, det kan vi ikke for det er hans egen skyld. Vi må acceptere at det er ikke alle mennesker der passer i de kasser samfundet er skruet sammen af, og falder udenfor, men skal de ikke hjælpes aligevel.

Det er også vores egen skyld hvis vi bliver syge af for fed en livsstil, men vi vil da gerne behandles for vores lidelser, og det betaler vi for, men de hjemløse er udenfor lov og ret, da de ikke har en folkeregister adresse og derfor får de ingen hjælp.

Kald mig bare kynisk, men de fleste kender udtrykket survival of the fittest... Vi har et sikkerhedsnet i Danmark der muliggør alle mennesker at få tag over hovedet, hvorfor skal jeg så have dårlig samvittighed? og hvorfor give en 5'er? jeg giver allerede 50%..

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:34

The-shop.dk:

Kald mig bare kynisk, men de fleste kender udtrykket survival of the fittest... Vi har et sikkerhedsnet i Danmark der muliggør alle mennesker at få tag over hovedet, hvorfor skal jeg så have dårlig samvittighed? og hvorfor give en 5'er? jeg giver allerede 50%..

Måske fordi systemet fejler gang på gang på gang... Alle lever i en tro om, at der er et sikkerhedsnet, men nettet er der ofte slet ik!

Side 6 ud af 17 (166 indlæg)