Kongehuset bør afskaffes. Egentlig så er denne ene grund nok til at gøre det: Vi lever i et Danmark hvor demokratiet er det øverste. Kongehuset koster ikke alene mange penge, men det er nok også det mest udemokratiske. Jeg vil mene det er rigelig med grund til at afskaffe det. Det er selvfølgelig interessant at tage med, at de får omkring ½ milliard af den danske stat. Hvis I tænder for Nyhederne, så vil I i hver en udsendelse høre om nedskæringer på velfærden, på den ene eller den anden måde, og det mener jeg er noget vi ikke bør gå på kompromis med. Jeg kunne finde rigtig mange ting, som man kunne bruge pengene på og personligt mener jeg at sundhedsvæsnet og skolesystemet burde blive opgraderet. 2 ting som sørger for at vi får nogle kloge og raske mennesker her i landet. /Bomann |
Mikkel deMib Svendsen:Ja, royalister har jo pr. defination lidt svært ved demokrati :)
- men det er vi andre heldigvis ligeglade med - vi vil fortsat bruge vores demokratiske og grundlovssikrede ret til, at argumentere for og imod de ting vi synes burde ændres. Herunder også nedlæggelsen af Kongehuset.En monark er iøvrigt helt sammenlignelig med alle andre ikke-demokratiske magt-institutioner.
Mikkel
Det er lidt sjovt du refererer til grundloven.... Jeg er nemlig lidt i tvivl om hvorvidt du har læst (og forstået) den eller ej ;)
Som jeg allerede har været inde på har regentens direkte politiske magt de facto været lig nul siden 1901 - de jure har den i praksis været lig nul siden 1953, hvor parlamentarismen blev indført i grundloven.
Faktisk er det sådan, at monarkens status som regeringsoverhovede (og derved også dennes politiske magt) udelukkende er symbolsk qua paragrafferne 12 og 13 i den nuværende grundlov.
Nu skal det ikke tolkes som om jeg er det ene eller det andet... Som sagt er det ikke umiddelbart noget jeg ønsker at diskutere min personlige holdning til i et åbent forum. Men grundlaget for diskussionen vil jeg gerne give mit besyv med omkring, og der holder dit grundlag altså ikke - sorry.
Det er f.eks. direkte forkert, at monarken kan forhindre Danmark i at forsvare sig. Qua §12 og 13 i grundloven er det forsvarsministeren, der har den udøvende magt over landets forsvar.