Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liberal Alliance viser sig igen som iværksætterpartiet.

Side 5 ud af 12 (115 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange af de som ved så vældigt klart at den offentlige sektor kan skæres meget ned, har aldrig haft meget anden berøring end problemer med atg få dagpenge - støtte til alt muligt osv. Sandheden er jo, at hvis man kender sektoren og har kontakt til dens folk, så ved man, at der er masser af steder der mangler penge - daginstitutioner, ældrepleje, skoler osv.

Selvsagt kan den offentlige sektor som alle andre skære ind og spare og skal gøre det, men jeg tror det er helt ensidigt og naivt at tro, at den gør det så meget lettere end virksomhederne

Hvis det er klart - og det tror jeg det er, at konkurrenceevnen herhjemme skal forbedres og i alle fald ikke forringes - og ja lavere skat KUNNE betyde mindre lønpres - hvor så ikke den oplagte løsning

Sænk alle lønninger 1 % om året og samme med overførselsindkomster.
Direktører vil kunne friholdes, så indfør dog en millionærskat på indtægten over f.eks. en mio. Det antal der vil forlade landet på grund af det, er helt minimalt

At bare bilde sig ind, at den offentlige sektor kan skære ned med ex 10% samtidigt med antal ældre vokser meget, kræver noget mere begrundelse, end den sædvanlige med, "hver gang jeg har været i berøring med den, har det været rent penge spild" - for det kommer oftest fra folk uden helhedsforståelse. Så ved jeg godt jeg får hak for den, og det lever jeg så fint med

Skær gerne, reducer gerne skat fuld financieret, men balancen mellem lønnede, dagpengemodtager og pensionister, er ikke i sig selv specielt skør herhjemme, så fordel den
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
At bare bilde sig ind, at den offentlige sektor kan skære ned med ex 10% samtidigt med antal ældre vokser meget, kræver noget mere begrundelse, end den sædvanlige med, "hver gang jeg har været i berøring med den, har det været rent penge spild" - for det kommer oftest fra folk uden helhedsforståelse. Så ved jeg godt jeg får hak for den, og det lever jeg så fint med

Ingen hak herfra, selvom jeg tror den var møntet på mig.
Jeg kan komme med 2 eksempler fra de sidste to uger, med min svage berøring med det offentlige. Og nej jeg modtager ingen offentlige ydelser, men har bidraget med mange millioner indtil videre. 

Men ja, jeg er nok enestående og har været uheldig, og selvfølgelig kan de ikke skære 10 procent over 10 år. Selvom det er hverdagen i private virksomheder, er det "jo" noget helt andet i det offentlige.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

nej den var nu ikke til dig Jesper - den var helt generel. De fleste der simplificerer har ofte ingen berøringsflade med det offentlige i form af indgående kendskab til arbejdet der. Det vil de hævde at ha, via de har haft problem med skat, eller en mor der kæmpede med det ene eller andet, men det er enkelt fald i de fleste tilfælde.

De private skærer i øvrigt ikke 10% over x år - det er rent gæt - de udvikler sig helt forskelligt og mange af dem bruger penge i overflod lang over det offentlige, også til chefstillinger og andet- og intet brok over det, det er fint hvis de har råd

Man kan bare ikke sige, at selvfølgeligt kan det offentlige spare 10% over x år - Det er en meget alvorlig øvelse og faktisk er der - ud over LA ikke andre der anser det for muligt i en tid med flere og flere ældre.

Det betyder ikke at LA ikke kan ha ret - det betyder bare at man umuligt bare kan sige at de kan - uden at anvise det punkt for punkt, og 10% i det samlede er rigtigt mange penge
Det er langt nemmere, hvis man sætter alle lønninger og overførselsomkostninger i totalt stop eller ned med 1% p.a., for så skal man ikke ind og fordele hvor nedskæringen kan ligge. Nedskær med x% uden at klart på forhånd sige hvor, tror jeg ligger ganske meget til højre hånden hos en kuglestøder, og det er jeg slet ikke med på

Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Nedskær med x% uden at klart på forhånd sige hvor, tror jeg ligger ganske meget til højre hånden hos en kuglestøder, og det er jeg slet ikke med på

Men nu er det igen følelsmæssig argumentation med latterliggørelse (kuglestøder) i stedet for at forholde sig til hvad der er muligt.
Tænk større, hav ambitioner.
Hvad hvis vi sammen kunne få fokus på en serviceorienteret og effektiv offentlig sektor, hvor borgerne blev betjent effektivt, og hvor nogle få procent af de mange offentlige ansatte kunne komme ud i det private i stedet?

Hvorfor bare på forhånd sige at det kan ikke lade sig gøre, når der er nu er så mange eksempler på at ting fungerer helt skørt i det kafkaske offentlige Danmark.
Tag Sverige, Tyskland, Holland, alle lande med lavere offentlige udgifter (pr borger) end her, er det u-lande?

Lad os nu tage bolden op, istedet for at blive overhalet indenom. Smile 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John, det er altså helt i skoven hvad du skriver.

For det første så vil regeringen selv hente 12 mia på produktivitetsforbedringer uden at pege på præcis hvor de skal komme fra. Der sidder ikke en top-direktør i Mærsk og fortæller hvert enkelt land hvilken afdeling der skal produktivitetsforbedre. Den offentlige sektor er mange gange større end Mærsk, så det skulle da være underligt Christiansborg kunne anvise præcise steder.

LA foreslår ikke 12 mia, men 53 mia (ud af 1.000 mia der opkræves i skatter og afgifter). Produktivitetskommissionen siger at 10% kan lade sig gøre. Det er ikke økonomer som LA har nogen indflydelse på, overhovedet. 

Jeg vil godt minde om udgangspunktet. 

Udgangspunktet er ikke hvordan man sender lidt sukker til folk på overførselsindkomst eller ansatte i den offentlige sektor. Udgangspunktet er hvordan man skaber arbejdspladser i Danmark. Forslaget vil gøre det langt mere attraktivt for folk på dagpenge at starte deres egen virksomhed. Hvis de kunne indtjene deres dagpengesats som selvstændige ville de få 1.700 kroner mere om måneden end andre på dagpenge. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
For det første så vil regeringen selv hente 12 mia på produktivitetsforbedringer uden at pege på præcis hvor de skal komme fra. Der sidder ikke en top-direktør i Mærsk og fortæller hvert enkelt land hvilken afdeling der skal produktivitetsforbedre.
12 mia er milevidt fra 1 % om året - og jeg siger ikke at de ikke kan produktionsforbedre - men at en del af disse jo så bruges på andet der kræver flere penge. Du har sikkert bemærket, at i princip alle ligger og diskuterer om det er 0 løsning eller en 4% stigning om året, så de 12 mia har - intet med sagen at gøre

Jesper:
Produktivitetskommissionen siger at 10%
Du kan finde nogen der siger hvad som helst :)

Jesper:
Udgangspunktet er ikke hvordan man sender lidt sukker til folk på overførselsindkomst eller ansatte i den offentlige sektor. Udgangspunktet er hvordan man skaber arbejdspladser i Danmark

Enig - problemet er vi ser løsningsmodellen forskelligt

Jesper:
orslaget vil gøre det langt mere attraktivt for folk på dagpenge at starte deres egen virksomhed. Hvis de kunne indtjene deres dagpengesats som selvstændige ville de få 1.700 kroner mere om måneden end andre på dagpenge. 

Det er så endnu et punkt vi ikke er enige om - det vil ikke skabe flere succesfulde iværksættere, måske lidt flere der vil prøve, men der vil ikke blive ret mange flere virksomheder ud af det, og vor godt jeg holder af iværksættere, er det ikke det som skaber fremtiden for dk, for de fleste af disse vil leve af at klippe hinanden eller importere fra Kina m.m

Det er den del er så overvurderet - tanken om at større forskel vil få alle de arbejdsløse til at finde noget at lave - i en europæisk verden der vil forsætte udlicitering af alt muligt (med god grund) - ud over den produktion der idag er igang med udliciteringen. Det er ikke omfordeling der løser det store, men mindre omkostningsudvikling, både i det private OG det offentlige- At den ene gruppe vælger at stjæle fra den anden ved politiske beslutinger, KAN være OK, men der er ingen som helst world-wide beviser for at det vil lykkes. Det er der derimod for at mindre omkostninger på begge sider gør det - med en bevaret velfærd

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

iVinkel:
Mindstelønninger der af aftalt af arbejdsmarkedets parter

Så længe hetz, blokade & chikane er normal praksis anerkender jeg ikke at det er indgået på lige og fair vilkår. Det er selvfølgelig set i lyset af at arbejdernes side altid har stået stærkt og benyttede sig af deres ret til at gøre de ting.


iVinkel:
]Jeg ved ikke om det er 70.000. Hvor har du det tal fra? Under alle omstændigheder er det ikke korrekt, at de alle sammen får overenskomstmæssig løn. Uden at kunne dokumentere det, vil jeg skyde på, at det er langt under halvdelen. Og det er netop dét der er en torn i øjet på fagbevægelsen.
 

Tallet kommer fra Poul Erik Skov Christensen - Formand for 3F. Og hvis man efter dit skynd tillader 35.000 udlændinge på "Working poor" "Social Dumpning lønninger" at arbejde uden at blokere og chikanere de virksomheder der benytter sig af dem, så har de spillet yderligere fallit. Og de sager 3F tager fat i hvor de råber om kummerlige forhold, social dumpning viser det sig i de fleste tilfælde at det er ren hetz og spekulationer.

iVinkel:
Her i området lukkede for nyligt en kæmpe stor møbelfabrik med flere hundrede ansatte. På trods af at de gav den overenskomstmæssige løn på 105 kr. i timen, havde de altid folk nok. Alligevel gav lortet underskud og de krakkede. Og ja ... der var en del ukrainere og polakker. Hvor stor en procentdel af de flere hundrede mand ved jeg ikke, men der var altså masser af danskere der gik for den hyre.


Jamen selvfølgelig findes der dårligt drevet virksomheder? Det kan også være at branchen er hårdt ramt pga. folk ikke har råd til at købe danskproduceret møbler kontra Ikea's og andre store møbelhuses kina møbler.

Men det ændre ikke på fakta at der sidder et hav af danskere der indtil videre har siddet behageligt i det, økonomisk på offentlig forsøgelse uden nogen form for incitamenter til at gå på arbejde. VI kan så takke SSF regeringen for at de i det nye år ændre ydelserne så der er et større spring mellem offentligt forsørgelse og mindstelønnede jobs.

Jeg var i et par måneder igennem dagpenge systemet og kom på et jobcenter/aktiveringscenter, hvor der sad 20-25 hver dag, foran pc'en 5-6 timer om dagen, og spillede Facebook Spil & så youtube klip. Det var det de fik deres dag til at gå med.. Fuldt ud accepteret af aktiveringscenteret og de modtog med glæde deres ydelse.. 

 

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

BruunMedia:
VI alle er skatteslaver, så det har du sådan set ret i.  Og er der noget forkert i at hæve sine offentlige almisser i Saxo Bank når venstrefløjen smutter i Arbejdernes Landsbank og hæver deres?

Bliver det da mindre forkert af at "nogen andre også gør det"?



Næ, det er selvfølgelig iorden, ligemeget om det er de røde eller blå. Men typisk så er det acceptabelt når kameraterne fra den røde fløj gør det, og korruption og købe partierne der på blå blok benytter sig af sponsorer osv.

Så det er helt iorden. 

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:

BruunMedia:
Det man kan er at sænke skatten så folk beholder de penge de tjener selv, og dermed giver en del tilbage til staten igennem forbrug, som giver et afkast i form af jobs.

I teorien ja, men i praksis nej.. problemet er at vores handelsbalance bliver påvirket negativt.. 

Hvorfor?

Tjo.. fordi Coca Cola og andre gigantiske virksomheder trækker overskuddet ud af danmark, og placerer det i andre lande med lavere skat.
Resultatet er at den øgede indtjening blot forsvinder ud af landet, i stedet for at bidrage til samfundet.  



Daniel: Næ... Der skabes vækst og folk fjernes fra offentligt forsørgelse og ryger i private jobs. Dermed giver det mindre udgifter til staten, og skatteindtægter til staten.. Så kan det være at til sidste en virksomhed trækker penge ud af landet, men skattefar har sparet & "tjent" penge allerede.

& virksomehder der trækker penge ud af landet har typisk bidraget til samfundet i form af arbejdspladser.. Ikke at jeg ser skattesvig som acceptabelt men følger man de regler der nu engang er så er det vel ikke virksomhedens ansvar at andre finder det forkert? 

 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Mange af de som ved så vældigt klart at den offentlige sektor kan skæres meget ned, har aldrig haft meget anden berøring end problemer med atg få dagpenge - støtte til alt muligt osv. Sandheden er jo, at hvis man kender sektoren og har kontakt til dens folk, så ved man, at der er masser af steder der mangler penge - daginstitutioner, ældrepleje, skoler osv.

Du antager at den offentlige sektor kører efter samme effektivitets og profit maksimerende principper som den private sektor. Den offentlige sektor er grotesk ineffektiv.

Hvor mange eksempler skal der til? Hvor mange milliard store investeringer i fejlslagne IT projekter, i arbejdstider der ikke kan tilrettelægges (så fx hospitals scannere kører døgnet rundt og derved tjener sig hjem hurtigere), hvor mange ordblinde der køres i taxi fra Holbæk til Ballerup, hvor mange 16 milliarder til Jobcentre der ingen jobs skaber, hvor lange venteliser på hospitalerne, hvor mange analfabeter der skal uddannes?

Jeg må ærligt talt sige jeg bliver overrasket over de synspunkter jeg ser på et iværksætterforum som Amino.

Der er masser af eksempler på afdelinger i Danmark i det offentlige der effektiviserer 10% OM ÅRET, gennem simpel bedre ledelse. Gentofte Hospital er fx landets førende indenfor laboratorie tid. Her er næsten alle prøver klar på 1 time. Hvis resten af landets hospitaler så lærte fra Gentofte, hvor mange procent har vi så sparet? Hvorfor har nogle daginstitutioner meget mere sygefravær end andre? Eksemplerne er talrige.

Overforbruget på nonsens i kommunerne er enormt. Lysende bænke i København, ekstremt grim 'kunst' i Herning.

Der kunne med fordel skæres 20-30% i det offentlige tror jeg. Uden problemer.

Men så de der har haft overflødige jobs jo finde sig et privat job. Det offentlige kan jo ikke være beskæftigelsesterapi vel? Eller måske misforståer jeg. Måske er det faktisk det kommunistiske samfund hvor alle har et job - ligegyldig om der noget udrettes - der målet?

Side 5 ud af 12 (115 indlæg)