Hej John, Igen må jeg holde fast i, at forudsætningen er at Produktivitetskommissionen mener der kan effektiviseres med 10%, svarende til 1,5% om året frem til 2020. Der er således ikke tale om 'flere fugle på taget' end dem regeringens uvildige ekspert kommission påstår der findes. Hvis du vil spare i form af løntilbageholdenhed på offentlige lønninger, så er det naturlitvis også muligt at finansiere af den vej. Dette er bare et sprøgsmål der afgøres af arbejdsmarkedes parter, så man kan ikke politisk beslutte sig for det. Du bringer offentlige ydelser, så som efterløn, dagpenge og (invalide) pension ind i billedet. Selve ydelsen/udbetalingen har intet med forslaget at gøre, da dette er fra en helt anden del af det offentlige budget. Det er dog naturligvis korrekt, at hvis et bibliotek lukker, så går det ud over dem, ligesom alle andre. Om man syntes der skal rykkes på balancen mellem den økonomiske fordel i at være på arbejde og på offentlig forsørgelse er et politisk spørgsmål. Det er klart, at hvis man er tilfreds med tingene som de er, så kan man bare stemme på et af regeringspartierne eller V, K, O. Danmark har verdens højeste skattetryk. Danske pensionister er (som gruppe) den rigeste, kun overhalet af gruppen par-uden-børn. Liberal Alliance går ikke ind for at forringe nogen forhold for pensionister, men generelt er det ikke nogen svag gruppe. |
det er nok ikke en helt gyldig påstand at pensionister - folke og invalide pensionister ikke er en svag gruppe og en stigning på 3-7000 kr om året for alle i arbejde og 0 til folkepensionster, invalide pensionister OG ærligt arbejdsløse rammer en svag gruppe i sagens natur. Hvis LA ikke mener det er svage grupper - rigtigt mange af disse - så forstår jeg det mindre og mindre - Jeg fastholder man ikke af sammenhængskraft mæssige årsager skal rykke væsentligt på forholdet mellem de grupper og folk i arbejde - heller ikke som ekstra ekstra gulerod - Selve besparelsen i det offentlige - ja om den er vanskelig eller ikke er jo belyst meget forskelligt så man kan slå hinanden i hovedet med undersøgelser, men er den mulig er det fint -
Min hovedtese er, at der ikke skal forrykkes væsentligt mere mellem de grupper jeg har nævnt og folk i arbejde - Det er en ren politisk sag, og jeg kender alle argumenter om at det vil få de arbejdsløse igang, men tror ikke på dem sorry :)
Venlig hilsen