|
Provins, Liberal Alliance mener ikke der skal være grænse for hvor meget du kan tjene på SU, men det gør forslaget intet ved. (Det er dog meget bedre for studerende). Hvis du kigger på linket med selve forslaget fra første side, så vil du se en studerende (beregnet som en enlig udeboende studerende i lejebolig) vil få en gevinst på 19.934 kroner årligt og altså dem der procentuelt får den bedste deal. Det skyldes naturligvis at studerende tjener mindst i forvejen og det forhøjede fradrag får direkte indvirkning på beskatningen af studiejobs. Med andre ord: Hvis man som studerende har studiejob, så skal man beskattes af 20.000 kroner mindre årligt af studiejobbet. I cirka-tal bliver det altså til i omegnen af 900 kroner mere udbetalt for studerende, men altså kun hvis de har studiejobs. |
jeg synes stadigt hovedproblemet ligger i, at det dels næppe i praksis gennemføres uden at gå ud over kerneområder som børnepasning, skoler og hospitaler - uden en øget brugerbetaling (og det kan vi jo skændes om fra nu til evighed og ingen af os, heller ikke LA kan rent faktisk være ret sikre) og da ex efterlønnere og pensionister (og ærlige dagpenge modtagere, som jo findes og ærlige invalide pensionister osv) jo som jeg ser det ikke får en rød øre mere ud, men formentlig i mange omgange både vil betale med tabt velfærd og mulig meromkostning til brugerbetaling - så er jeg imod
Jeg mener ikke man skal rykke meget ved balancen mellem pensionister, dagpenge modtagere osv - og så folk i fast arbejde, uden at det går ud over det der så smukt hedder sammenhængskraften
Jeg synes da bestemt det offentlige har pligt til at være effektivt og bruge pengene fornuftigt, men vil stadigt mene, at det giver langt mere at holde lønudviklingen i ro. Det giver let 4-6% besparelser for virksomhederne per år i forhold til de fede år hvor overenskomster bare delte ud + sparer samme 4-6% på de offentlige lønninger og sparer penge på dagpengeområdet som ellers skal følge pristal - kunne sættes tilsvarende i bero og samme på pensioner - uden at det rykker ved forhold mellem de der er i arbejde og de der er uheldige - invalide og - ja bare pensionister
Det ene udelukker ikke det andet, men bare at sænke skat ved øget beskæftigelsesfradrag går jeg ikke ind for.
Der er nok ikke en regnemaskine der er stærk nok at at garantere alle de smukke dynamiske effekter, så det er ikke noget der kan ses som andet, end forskellige politiske holdninger og til en vis grad tro på at pisk løser alle problemer og så må pensionister i øvrigt finde sig at at falde endnu længere tilbage i forhold til de der kan få beskæftigelsesfradrag
vh
Bliv gratis medlem