|
Ja... med fare for HELT at afsporer debatten... så lad mig citerer Bibelen "Lad den der er ren kaste den første sten!"... Hvad der er god moral og hvad der er juridisk i orden kan man tovtrækkes om i timevis, men i sidste ende er det Halfdan vs. the system, og det finder de så ud af, den debat jeg ville ønske vi kunne holde fast i, var hvad ordensmagten skal bruge sine ressourcer på, og jeg kan blive edderspændt gal i skralden over at ordensmagten åbenbart bruger sin energi på at beskytte nogle borgeres ejendom, i dette tilfælde kunstnere, men IKKE vil beskytte andres, prøv i at ring til politiet når en eller anden narkoidiot af indbrudstyv er løbet med dine kones uvurderlige 111 år gamle gulvarmbånd... ja så for du at vide at hvis de ved en fejl falder over det skal vi da nok få det igen, men vi skal ikke regne med det, og nogen gange skal man nærmest råbe ad den vagthavende for overhovedet at få en politianmeldelse man kan sende til sit forsikringsselskab. Den her sag har en personlig og en principiel vinkel, den principielle handler om at den får mange af os til at miste troen på et fungerende retssamfund. Det var bare det jeg vil sige... HEJ! ;-) |
Nu handler dansk lovgivning ikke om principper.
Det handler om at statuere eksempler med præventiv effekt og effektuere dansk lovgivning, i det format som anklager formår at kunne dokumentere tilstrækkeligt og det som en dommer jf dansk lovgivning er bundet til at effektuere en dom ud fra.
Så kan man synes om det som man vil.
Det er såmænd ikke meget anderledes end at blive nappet for at køre for stærkt, eller gå over for rødt..
"Jamen alle andre gør det jo..."
Det gør det ikke mindre ulovligt jf. dansk lovgivning.
Så kan vi jo synes om det som vi vil, og argumentere op og ned. Vi kender alle lovgivningen og vælger vi at se bort fra den, så kender vi risikoen, og vælger at tage den potentielle konsekvens.
Og som jeg kan høre på Halfdan's indlæg så er han helt forsonet, med at tage konsekvensen af sine handlinger...
Det er behandlingen og måden det effektueres på han modsætter sig, og det kan jeg egentligt godt forstå, men på samme tid må vi også nogle gange forholde os til at det danske politi har nogle oplevelser med i bagagen og et job hvor man ikke kan tillade sig at lave fejl. I yderste konsekvens kan det koste livet, og det er en realitet som rigtigt mange ser i øjnene ret ofte.
1. Naturligvis bærer politiet emner der gør dem i stand til at pacificere anholdte efter nødvendige midler. Ville vi have det anderledes, så de ikke er i stand til at forsvare sig, hvis nødvendigt? - vi forventer vel ikke at de skal klæde om hver gang de har været ude på en afhentning?
2. Nu har man ikke helt den luksus til at sætte spørgsmålstegn ved hvor grundige politiet må være. Det er jo ikke ligefrem en sjældenhed at politiet ved rutine kontroller pludseligt falder over et scoop. Men jeg forstår det må føles krænkende, men det er jo en af de konsekvenser man har valgt at sige ja til når man bryder loven, selvom man måske ikke har overvejet hvor hårdt det rammer når det sker.
Jeg føler for Halfdan's ubehagelige oplevelse, og jeg fortsætter stadig med at gå over for rødt når der ikke er nogle biler i 2km radius, fra hver side, på en lige vej...
Men faktum er bare at det ikke kan gradbøjes til hvad folk individuelt synes. Det er derfor vi har en lovgivning.
Han har brudt loven, og nu er der en konsekvens.
Ærgerlig som den er, men det er jo tydeligt at han er forsonet med konsekvensen.
Bliv gratis medlem