Jeg vil først og fremmest gerne sige tak til jer alle sammen. Det er godt at se, at jeg ikke er den eneste, der synes, at dette er en interessant sag - om I så ser det fra mit synspunkt eller et andet, er en anden sag. Tak fordi, at I er med til at sætte fokus på sagen, i det mindste.
Nu til sage; Jeg er blevet anklaget for en del ting i dag efterhånden, så jeg tager mig lige den frihed, at udrydde et par misforståelser:
Jeg er ikke blevet anholdt. Jeg fik fortalt, da jeg blev hevet ud af forelæsningen tidligere, at jeg enten kunne behave, eller vi kunne gøre det på den hårde måde, og jeg kunne blive anholdt. På det her tidspunkt vidste jeg knap nok, om jeg var anklaget for brud på SL § 299b eller mord. Jeg kom i hvert fald i tvivl.
Jeg er ikke fornærmet over, at jeg er blevet snuppet. Jeg er overrasket over fremgangsmetoden, og at det kan være politiets og retssystemets tid værd, at jeg har hentet approx. 50 (nu konfiskerede) film. Det kan jeg faktisk godt blive lidt fornærmet over, hvis vi skal bruge det ord. Derudover også, at politiet skal bruge hele min computer og ikke bare min harddisk.
Min side beskæftiger sig med alt og intet indenfor online anonymitet, fildeling, root + jailbreak af telefoner samt anden sjov. Jeg viser, hvordan man undgår, at alle kan se, hvad man laver på nettet (men jeg skulle have skjult registratoroplysninger på domænet, fjols). Jeg kan godt lide at sidestille det med en tøjforretning, der sælger elefanthuer - det er ikke andet end bankrøvere, hvis jeg må have en fordom, der benytter dem, men tøjbutikken er nu i sin ret til at sælge dem alligevel.
Hvorvidt det, jeg har gjort på min side, er strafbart eller ej, er der ingen der ved - Jeg er blevet sigtet (proforma, er mit bud) for brud på ophavsrettighedsloven og straffeloven, og ikke for terrorloven eller andet sjov.
Jeg har intet problem med de politibetjente, der har brugt hele formiddagen på at køre fra Odense til Aarhus. De gjorde deres arbejde, og det har jeg respekt for. Hvordan politiet bliver brugt i denne sag af Antipiratgruppen er en helt anden ting, som jeg ikke har respekt for. Der er en stor forskel. Jeg ser på mange måder politiet som et lige så stort "offer" (Jeg er forbryderen, ikke ofret, I know, men i denne forstand, nevertheless) som mig i den sag her, når de tvinges til at bruge deres ellers sparsomme ressourcer på så definitivt små sager som det her. No wonder det kan være svært for politiet at nå det hele.
Jeg har stor respekt for musikere og filmmagere. Jeg har selv spillet med i et band i 4 år, og de spiller skam stadigt; Jeg havde blot jura-drømme, der ødelagde mine muligheder for at deltage. Jeg ved, at de ville give deres højre arm for, at folk gad piratkopiere deres ting. Det er en meget unuanceret debat i det hele taget; enten er alle musikere stenrige, og de "fortjener det", eller så er de fattige som kirkerotter. Der findes mange i mellem, hvor piratkopiering er en måde til at udbrede deres musik til et nyt publikum. Ditto for film - Jeg havde aldrig købt visse uspecifikke film, havde jeg ikke først set dem ad anden vis.
Desuden har jeg altså ikke et eller andet suspekt forhold til medier som et hele. Jeg var i biografen med en ven i fredags, købte et spil sidste uge (Fifa 12) og var til koncert for en måned siden. At jeg skulle piratkopiere i 3-4 år for at opbygge mig en base på 50 film siger vist det hele. Det er på hobbyniveau. Men vi er åbenbart alle guds fromme børn herinde. q:o
Don't do the crime, if you can't do the time - Yep, jeg kender den godt. Udmærket ordsprog. Gælder så absolut også her. Jeg havde blot ikke forventet, at 50 film ville blive mødt med sådanne repressalier, men der kan man bare se.
Igen, tak fordi, I vælger at tage stilling til sagen. Jeg besvarer de mange kommentarer indlægget om antipiratgruppen har fået senere i aften.
Nu vil jeg have aftensmad. Det har været en lang dag.