Vi har normalt aldrig betalt hverken helt eller delvist forud, men vi var for nyligt tvunget af omstændighederne, til at gå med på en ny leverandørs krav om 100% betaling, up front. Vi forsøgte at få en aftale om 50%, men de ville have det hele. Og som tiden gik, kan jeg godt forstå at de havde den holdning, for ellers ville det have lange udsigter med at få penge i kassen, da de absolut ikke var i stand til at levere varen i noget der bare lignede aftalt tid. Det har lært os, at uanset hvilken situation vi står i, kommer det aldrig mere på tale at betale 100 % forud. Vi går med til max halvdelen, men så er det også det. Allerhelst vil vi gerne betale når arbejdet er udført, men vi har også forståelse for at det kan være nødvendigt at opkræve noget á conto. Især i disse tider. Vil en leverandør ikke "nøjes" det, er vores holdning nu at det er der nok en grund til, og så bliver der ikke nogen handel med denne. Nu var beløbet heldigvis kun omkring 8.000 kr. - ellers havde vi heller ikke taget chancen - men nu er det blevet et princip, uanset beløbsstørrelse. Med hensyn til at få penge fra en skyldner, er det heldigvis ikke noget vi har støre problemer med, men vi har da selvfølgelig også vores del. Og én ting vi har lært er, at det ikke gør nogen forskel om der sendes 2 eller 3 betalingspåmindelser. Hvis den første ikke virker, er det kun truslen om inkasso der virker, hvis der altså er noget der gør. Derfor har vi valgt at spare os selv for tid, ved at lave inkassovarslet allerede på rykker 2. Alt andet er bare at trække det unødigt langt. Og vores erfaring er, at vi dermed får pengene inddrevet ca. 10 dage hurtigere. Vi har ikke mange der sendes til inkasso, men vi er begyndt at bruge Transcom, der har no cure, no pay. Om de virker kan jeg ikke sige, for vi har kun 2 sager hos dem, men vi sad faktisk og talte om det i onsdags. Der gik det op for os, at vi slet ikke har hørt noget fra hverken Transcom eller kunderne, siden vi tastede sagerne ind. Og det er lidt over 2 måneder siden. Men den må ligge 100% på vores skuldre, for vi skulle selvfølgelig selv have reageret noget før. Men indtil andet er bevist, går jeg ud fra at Transcom kan levere varen :o) Held og lykke med at få inddrevet pengene, men husk nu at nyde det gode vejr
|
Kristine Pedersen:Må vist lige tilføje at det ikke på nogen måde var min hensigt at hænge ud til offentlig skue. Tænkte mere på at sende en mail/besked til alle de andre som havde budt ind på samme sag på Amino Freelancer, og her fortælle historien. Så de har en chance for at sige nej tak hvis de skulle blive kontaktet af denne kunde.
Det tror jeg du skal passe på med. Meget faktisk :o)
Jeg kan godt forstå at du har den holdning, og det er også prisværdigt. Men det kan i yderste konsekvens, komme til at koste en del mere end hvad du har mistet på opgaven.
Vi har RKI til at indberette dårlige betalere, og hvis flere brugte dette, både til opslag men også indberetninger, ville mange af disse situationer kunne undgås.
Men at rende rundt og "sladre" i PB, tror jeg i hvert fald ikke er en god idé.