Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Dårlige"-betalere hvad gør I??

Side 2 ud af 6 (59 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

DesignYOU:
eg tror desværre det er en nødvendighed at bede om penge forud, dog vil jeg så mene at 100% er lige i overkanten, her vil mange nok stejle. Jeg vurdere selv fra kunde til kunde og har den politik at helt nye kunder jeg slet ikke kender, de skal betale 30% upfront.

Vi har normalt aldrig betalt hverken helt eller delvist forud, men vi var for nyligt tvunget af omstændighederne, til at gå med på en ny leverandørs krav om 100% betaling, up front.

Vi forsøgte at få en aftale om 50%, men de ville have det hele. Og som tiden gik, kan jeg godt forstå at de havde den holdning, for ellers ville det have lange udsigter med at få penge i kassen, da de absolut ikke var i stand til at levere varen i noget der bare lignede aftalt tid.

Det har lært os, at uanset hvilken situation vi står i, kommer det aldrig mere på tale at betale 100 % forud. Vi går med til max halvdelen, men så er det også det. Allerhelst vil vi gerne betale når arbejdet er udført, men vi har også forståelse for at det kan være nødvendigt at opkræve noget á conto. Især i disse tider.

Vil en leverandør ikke "nøjes" det, er vores holdning nu at det er der nok en grund til, og så bliver der ikke nogen handel med denne.

Nu var beløbet heldigvis kun omkring 8.000 kr. - ellers havde vi heller ikke taget chancen - men nu er det blevet et princip, uanset beløbsstørrelse.

Med hensyn til at få penge fra en skyldner, er det heldigvis ikke noget vi har støre problemer med, men vi har da selvfølgelig også vores del.

Og én ting vi har lært er, at det ikke gør nogen forskel om der sendes 2 eller 3 betalingspåmindelser. Hvis den første ikke virker, er det kun truslen om inkasso der virker, hvis der altså er noget der gør.

Derfor har vi valgt at spare os selv for tid, ved at lave inkassovarslet allerede på rykker 2. Alt andet er bare at trække det unødigt langt. Og vores erfaring er, at vi dermed får pengene inddrevet ca. 10 dage hurtigere.

Vi har ikke mange der sendes til inkasso, men vi er begyndt at bruge Transcom, der har no cure, no pay. Om de virker kan jeg ikke sige, for vi har kun 2 sager hos dem, men vi sad faktisk og talte om det i onsdags. Der gik det op for os, at vi slet ikke har hørt noget fra hverken Transcom eller kunderne, siden vi tastede sagerne ind. Og det er lidt over 2 måneder siden.

Men den må ligge 100% på vores skuldre, for vi skulle selvfølgelig selv have reageret noget før. Men indtil andet er bevist, går jeg ud fra at Transcom kan levere varen :o)

Held og lykke med at få inddrevet pengene, men husk nu at nyde det gode vejr Big Smile

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 12:13

Kristine Pedersen:
Må vist lige tilføje at det ikke på nogen måde var min hensigt at hænge ud til offentlig skue. Tænkte mere på at sende en mail/besked til alle de andre som havde budt ind på samme sag på Amino Freelancer, og her fortælle historien. Så de har en chance for at sige nej tak hvis de skulle blive kontaktet af denne kunde.

Det tror jeg du skal passe på med. Meget faktisk :o)

Jeg kan godt forstå at du har den holdning, og det er også prisværdigt. Men det kan i yderste konsekvens, komme til at koste en del mere end hvad du har mistet på opgaven.

Vi har RKI til at indberette dårlige betalere, og hvis flere brugte dette, både til opslag men også indberetninger, ville mange af disse situationer kunne undgås.

Men at rende rundt og "sladre" i PB, tror jeg i hvert fald ikke er en god idé.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 13:40

igang:

Det tror jeg du skal passe på med. Meget faktisk :o)

Jeg kan godt forstå at du har den holdning, og det er også prisværdigt. Men det kan i yderste konsekvens, komme til at koste en del mere end hvad du har mistet på opgaven.

Jeg er så at modsatte opfattelse her, ville aldrig fravælge en leverandør der advarer andre om dårlige betalere, men sådan er vi jo forskellige.

igang:
Vi har RKI til at indberette dårlige betalere, og hvis flere brugte dette, både til opslag men også indberetninger, ville mange af disse situationer kunne undgås.

Ja, men koster jo penge, og inden vedkommende er kommet i RKI kan personen jo sagtens nå at tage røven på endnu flere, nu står vedkommende herindefra der skylder undertegnet også i RKI, men fandt jeg jo ikke ud af før den var røget videre til inkasso, og vi var klar til at stævne manden.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:29

Hej Kristine. 

Jeg synes, at du i en anmeldelse på amino freelancer skal gøre opmærksom på de ubehagelige oplevelser med kunden. Såvidt jeg har forstået det, kan man på amino freelancer både anmelde kunde og freelancer. Jeg synes det er oplagt, at denne mulighed tages i brug i en sådan situation. Jeg ser det ikke som at hænge kunden ud, men mere som en hjælp til andre freelancere og amino freelancer generalt. 

Med venlig hilsen

Linnart S Felkl

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 14:43
Linnart Sining Felkl:
Hej Kristine. 
Jeg synes, at du i en anmeldelse på amino freelancer skal gøre opmærksom på de ubehagelige oplevelser med kunden. Såvidt jeg har forstået det, kan man på amino freelancer både anmelde kunde og freelancer. Jeg synes det er oplagt, at denne mulighed tages i brug i en sådan situation. Jeg ser det ikke som at hænge kunden ud, men mere som en hjælp til andre freelancere og amino freelancer generalt. 
Med venlig hilsen
Linnart S Felkl

YesJEPS
Det er vel også det "systemet" her gør http://www.experian.dk/
Dog skal manlige huske på ved at bruge f.eks. Amini Freelancer at en sag altid har 2 sider.
Ib Abildgaard
Råd & Mal
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 15:41

Jeg har det sådan, at hvis folk siger, der falder en betaling på den og den dato, så skal den også falde. Gør den ikke det, så ville jeg ikke have det mindste problem med at hænge dem ud offentligt.

Hvis de snyder mig for penge, så mister jeg al den respekt, jeg måtte have for vedkommende.

Valget er selvfølgelig dit, men stod det til mig, så ville hele Danmark vide det nu. Specielt, fordi de valgte at aflyse jeres møde d. 11. (jeg går ud fra, det var dem, der aflyste?).

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:18

WinkNoj N E J det med offentlig og "hænge" nogen ud skal man være yderst forsigtig med. En sag har som bekendt altid 2 sider. Selv hos Peter og Amalie.

Du kan meget hurtigt komme til at stå til ansvar overfor disse regelsæt:

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/4a63136607524bc6c12574b2007564bb/eee268b8bbf0a252c12571e10033d7dd?OpenDocument

http://www.update.dk/cfje/lovbasen.nsf/(LBfritekstsingle1LOVBEK)/A2A20573256C327DC1256BC100452E06?OpenDocument

Som meget hurtigt kan løbe op i bøder på en ca. 25.000 - 50000 kr. derudover erstatning for tort (svie m.m.) til den forudrettede.

Det at informere på Amino Freelancer er et meget mindre "krængende" skridt og kommer ikke til den samme offentlighed kendskab på samme måde, som rundt på nettet.

WinkSå vær varsom med dette, det har andre også måttet erkende også herinde på Amino.

Og jeg ved at der for øjeblikket mindst er en sag kørende grundet mis ytringer herinde.

Ib Abildgaard

Råd & Mal  

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 16:31

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Det at informere på Amino Freelancer er et meget mindre "krængende" skridt og kommer ikke til den samme offentlighed kendskab på samme måde, som rundt på nettet.

Men kan være mindst lige så strafbart. Også selvom det er i en lille lukket kreds i private beskeder :o)

Og ved den fremgangsmåde er det svært at påstå, at det mere var en tanketorsk, end en gennemtænkt og bevidst handling.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 16:42
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Koludabyg:
Jeg er så at modsatte opfattelse her, ville aldrig fravælge en leverandør der advarer andre om dårlige betalere, men sådan er vi jo forskellige.

Jeg tænker heller ikke på at fravælge en leverandør, men om det mulige juridiske efterspil.

Selvom jeg selvfølgelig også ville tænke mig om en ekstra gang, inden jeg valgte en leverandør der bruger den slags metoder. Tænk hvis vi blev uenige om betalingen..

Jeg er mest tilhænger af, at vi hver passer vores, uden at hele verden  nødvendigvis skal indblandes. Men jeg ved også, at jeg er i mindretal her :o)

Men der er altså vedtaget nogle spilleregler, og uanset om vi bryder os om dem eller ej, er vi nødt til at følge dem.  Vi kan også vælge at ignorere spillereglerne, og håbe at det kan ske uden konsekvenser.

Koludabyg:
Ja, men koster jo penge, og inden vedkommende er kommet i RKI kan personen jo sagtens nå at tage røven på endnu flere, nu står vedkommende herindefra der skylder undertegnet også i RKI, men fandt jeg jo ikke ud af før den var røget videre til inkasso, og vi var klar til at stævne manden.

Ja, RKI koster penge. Og også for meget, efter min mening.

Nu ved jeg ikke hvor meget du har tabt på denne kunde, men med det arbejde du udfører, er det ikke utænkeligt at det havde været en god investering at have slået kunden op først.

Jeg håber selvfølgelig at det er sidste gang du oplever en dårlig betaler, men det er j langt fra sikkert. Og selvom ikke alle dårlige betalere er registreret i RKI, er det i hvert fald et godt redskab.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:27
No
igang:
Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Men kan være mindst lige så strafbart. Også selvom det er i en lille lukket kreds i private beskeder :o)
Og ved den fremgangsmåde er det svært at påstå, at det mere var en tanketorsk, end en gennemtænkt og bevidst handling.

Nej der tager du fejl. Jo flere der må formodes at der ville kunne få kendskab til dette, jo mere straftbart. Der findes i forvejen domme der udviser disse forskelle.

Derfor er straffene også hårdere jo mere "landsdækkende" medierne er.

Der er simpelthen forskel om der bliver bekendtgjort i et lille lokalt medie, istedet for offentligørelse i et landsdækkende og stort medie. Jo flere modtagere jo være. Det lyder vel også meget logisk ?.

Med hensyn til det "gennemtænkte" har det vel ikke nogen forskel, om det er i det ene medie eller andet.

Hvorfor mon også nogle truer med f.eks. Ekstra Bladet, istedet med lokalbladet for Nr. Snede og omegn ? Men mon ikke de samme overvejelser og handlinger der skal til i begge medier.

Så jo medier størrelse og omfang har betydning, og derfor er Amino Freelancer mindre skadelig end f.eks. Operation X.   

Ib Abildgaard

Råd & Mal

P.S. Men tak for "kampen" til Yes"igang"- stjernerne og god påske

Side 2 ud af 6 (59 indlæg)