Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Men gruppen (stor eller lille), må vel også have en vis betydning.
Det er vel være og ytre sig i et klandsdækkende medie ?
End i et lille lokalt ugeblad (gratis omdelt)
Prisen straffen eller vel forskel ?
Jeg vil tro at hvis jeg skriver noget urigtigt om dig her i disse spalter eller i en PM er det "billigere" end hvis jeg får sendetid TV2 NEWS ?
Som du skriver, prisen er straffen.
Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

P.S. Så "fortæl" også lidt om egen inkasso, og at 1 rykker er nok
For at være en rigtig ordkløver, så er 0 rykkere nok. En rykker er en påmindelse, og sådan en har man som udgangspunkt ret til rykkergebyr for.
Før man iværksætter inkasso/retssag/konkurs/arrest eller andre ting, som påfører debitor omkostninger, skal man sende eet brev, hvor man gør det, som der står i Inkassolovens §10, at man skal gøre.
Normalt vil man da benytte lejligheden, når nu man alligevel har fyret op under printeren, til at medtage et par strofer, der gør brevet til en rykker. Alt andet vil være fjollet i de fleste tilfælde. Så slår man to fluer med et smæk: Man får rykket, og man får inkassovarslet. Men det er ikke et krav, at man gør det.
Debitor kan komme med en indsigelse, som gør kreditor usikker på, om man kan fortsætte sagen som en inkassosag, eller om sagen skal overgå til behandling som en tvistig sag; altså en sag hvor der er indsigelse.
I den situation vil det tit og ofte vise sig fornuftigt at lade være med at mudre sagen til med et rykkergebyr på kr. 100, men bare indlevere stævning til retten. Og igen, for at undgå, at skyldner betaler hovedstolen, men får lov til at slippe for at betale sagsomkostninger, er det en rigtig god idé at overholde Inkassolovens §10, også selvom man kan argumentere for, at bestemmelsen kun finder anvendelse i inkassosager; altså sager uden indsigelse.
Selvom man ikke skal overholde Inkassolovens 10, fordi sagen ikke er en inkassosag, så skal man huske på, at der stadig er regler i Retsplejeloven om sagsomkostninger, som under de helt forkerte omstændigheder kan føre til, at vinderen kommer til at betale sagsomkostninger til taberen.
Når dommeren skal vurdere, om hovedreglen (taberen betaler sagsomkostninger til vinderen) skal fraviges, vil dommeren skele til Inkassolovens §10 og de hensyn, der lægger bagved bestemmelsen.