Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Dårlige"-betalere hvad gør I??

Side 1 ud af 6 (59 indlæg)
Fra Rødovre
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 67
Fra  fru Pedersens Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer Smile

Havde for efterhånden 2 måneder siden en kunde der ringede. Det var en tidlig mandag morgen, og han havde en sag (rimelig stor) som havde deadline samme aften (vil lige sige at sagen egentlig var så stor, at det normalt ville kræve min. 2 dage at lave den). Efter sigende var det fordi at den forrige leverandør pludselig ikke tog telefonen eller svarede på e-mails. Vi var rigtig mange der havde budt ind på sagen på Amino Freelancer, så på mig virkede det naturligt nok at vælge en af de andre der havde budt ind.

Valgte (selvfølgelig) at tage sagen, oveni købet med kyshånd. Selve sagen var også rigtig spændende,  ikke mindst  fordi der var lovning på massere af dens art henover året . Problemerne begynder først at opstå omkring den 7. marts hvor vi havde aftalt at betalingen skulle falde. Først valgte jeg at lade det ligge vi havde under alle omstændigheder en aftale om et møde den 11. Så det ville være passende at tale om det der, mødet blev dog aflyst 1 time inden det skulle afholdes. Siden har jeg i starten haft en del telefonisk kontakt med kunden. Som indtil videre ikke har ført til andet end en afklaring af at der ikke kommer flere lignende sager derfra.

Nu er det så blevet den 23. april og jeg har stadig ikke set nogen betaling, og er i færd med at sende rykker 2.

Ud over at jeg gerne vil høre jeres erfaringer, vil jeg også gerne høre om I ville advare alle de andre freelancere der havde budt ind på sagen?

De bedste hilsner
Kristine Pedersen (fru Pedersens)

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 08:32

Tilfældet skal være yderst grovt, hvis jeg skal hænge en virksomhed ud til offentlig skue. Det tror jeg faktisk aldrig jeg kunne finde på, dog kunne man nok godt finde eksempler, hvor det ville være helt fair.

Hvad angår din rykkersag, så skal du bare sikre dig, at du følger korrekt rykkerprocedure, så du kan sende sagen til inkasso efter 3. rykkers udløb. Vi har haft stor glæde af inkasso op til flere gange. Når jeg skriver korrekt rykkerprocedure, så er det fordi at 3. rykker vist nok skal have 10 dage netto og at du skal gøre opmærksom på, at hvis betalingen ikke foreligger på nævnte dato, så sendes sagen til Advokatfirma XX, som vil køre sagen videre. Du kan ringe til din advokat og få de korrekte bestemmelser at vide :)

Held og lykke med at få krattet pengene ind!

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 09:07

Jeg har selv haft et par mindre behagelige oplevelser her på Amino (begge indenfor det sidste år; havde ikke nogen i årene forinden).

Efter at have læst om andre Aminoers negative oplevelser med en kunde og efter at have indset, at man ofte intet kan gøre ved manglende betaling, når der er tale om forholdsvis beskedne beløb - ja, så tog jeg for nogle måneder siden den beslutning, at jeg først påbegynder en opgave, når pengene er sat ind på min konto. Ikke 50 % af betalingen, men hele 100 %. Jeg var meget spændt på, hvordan potentielle kunder ville forholde sig til denne betingelse, men til min store glæde har jeg endnu ikke "mødt modstand".

Jeg fandt det simpelthen nødvendigt eftersom, jeg så godt som intet kan gøre, hvis beløbet ikke er stort. Inkasso eller en advokat æder hurtigt en større bid af beløbet, og så er der så tilpas lidt tilbage, at det ikke kan betale - slet ikke i forhold til anstrengelserne forbundet med at inddrive pengene.

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 10:40

Kristine Pedersen:
ikke mindst  fordi der var lovning på massere af dens art henover åre

Generelt så ringer der efterhånden alarmklokker når jeg hører dette, min erfaring er at mange af disse dårlige betaler har det med at bruge denne replik, for at opnår lidt længere betalingstider, og derved få endnu mere arbejde udført inden man erfarer at kunden ikke betaler, eller simpelthen fordi de forventer en lavere pris på det udførte arbejde, via tomme løfter om mere arbejde efterfølgende.

Så jeg er ligeglad med lovning om mere arbejde under samtale ved gennemgang af arbejde, det er langt fra et plus at de bringer dette op.

Når første opgave er løst, og betalinger er faldet som aftalt, så kan man diskutere yderligere arbejde, indtil da koncentrere jeg mig om den relevante opgave.

Kristine Pedersen:
Ud over at jeg gerne vil høre jeres erfaringer, vil jeg også gerne høre om I ville advare alle de andre freelancere der havde budt ind på sagen?

Kender godt Aminos regler omkring dette, men mener helt klart vi skal være bedre til at informere hinanden omkring dårligt betalere, da der bliver flere og flere af disse, og der også også en del af dem herinde, har selv lige fået afsagt dom mod en Amino bruger herinde fra, som på trods af dommen alligevel ikke har ville betale regningen, så har nu spildt et år på dette, og kan så starte forfra med at slæbe kvajet i foged retten, med mindre jeg simpelthen bare sender nogen ned og henter mine penge nu, kender heldigvis også folk der gør sig i sådan noget.

Jeg er træt af at folk med glæde modtager en service som de bevist ikke betaler for, og nemt kan "slippe" fra det her i landet, med mindre vi vil betale tusindvis af kroner på at forsøge at indkrave vores penge, fordi kunderne er beskyttet i hoved og røv her i landet.

Få sendt rykker nummer 2 til manden, og varsel med det samme om inkasso hvis ikke denne betales inden for 10 dage, er betalingen ikke modtaget så ville jeg smide det til inkasso med det samme.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 10:47

Jeg var meget spændt på, hvordan potentielle kunder ville forholde sig til denne betingelse, men til min store glæde har jeg endnu ikke "mødt modstand".

Seriøse kunder har sikkert ingen betænkeligheder ved dette, men man skal jo huske det kan ske begge veje, nemlig at man betaler for en varer man ikke får leveret, præcis som man ikke får betaling for arbejde man har udført, har man dog et ry for at levere varen, og behandle sine kunder ordnetligt, så tror jeg ikke du vil opleve alt for mange der ikke vil gå med til dette.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:59

Koludabyg:
men man skal jo huske det kan ske begge veje, nemlig at man betaler for en varer man ikke får leveret, præcis som man ikke får betaling for arbejde man har udført, har man dog et ry for at levere varen, og behandle sine kunder ordnetligt, så tror jeg ikke du vil opleve alt for mange der ikke vil gå med til dette.

Jeg tror desværre det er en nødvendighed at bede om penge forud, dog vil jeg så mene at 100% er lige i overkanten, her vil mange nok stejle. Jeg vurdere selv fra kunde til kunde og har den politik at helt nye kunder jeg slet ikke kender, de skal betale 30% upfront.

Jeg vil så mene i Thomases tilfælde, her kan du vil aflevere din tekster "låst" eller som billede format, dette giver dig jo lidt tryghed.

Hvad muligheder har man ellers? Den måde systemet er bygget op på er jo helt hen i skoven hvor det faktisk kan svare sig for nogle at rytte rundt og få lavet opgaver uden at betale.

/allan

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

YesTag sagen i egen hånd straks. Glem alt om værdiløse inkassofirmaer og dyre advokatfirmaer og andre "gode" forslag til alternative inkassometoder (stærke mænd). Du risikere istedet for selv, at blive sorteper.

Hvis ikke du synes du kan lade lade være, så sørg for at det er udfra no cure no pay princippet.

WinkLæs denne http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx

Husk de forskelliige retter har vejledningspligt overfor dig som selvmøder, sålænge sagen er en småsag (under 50.000 kr.).

På amino er der også blokke omkring emnet Jacob Trøjner, Dit Selskab og Jurarådgiver Ulrik Guldbæk m.m.

Det er forholdsvis problemfrit, har selv prøvet det nogle gange og skal igang igen straks. det værste er tidsforbruget og måske manglende "fandens involskhed".

Held og lykke.

vi kan jo lave en gruppe herinde i "Erfaring i inddrivelse af tilgodehavende" - Hvad gjorde jeg ?.

Det er ihvertfald et stigende problem, og det har lovgivning også hjulpen med, samtiddig med der er sket et moralsk skred hos folk. 

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:08
DesignYOU:
Koludabyg:
men man skal jo huske det kan ske begge veje, nemlig at man betaler for en varer man ikke får leveret, præcis som man ikke får betaling for arbejde man har udført, har man dog et ry for at levere varen, og behandle sine kunder ordnetligt, så tror jeg ikke du vil opleve alt for mange der ikke vil gå med til dette.
Jeg tror desværre det er en nødvendighed at bede om penge forud, dog vil jeg så mene at 100% er lige i overkanten, her vil mange nok stejle. Jeg vurdere selv fra kunde til kunde og har den politik at helt nye kunder jeg slet ikke kender, de skal betale 30% upfront.
Jeg vil så mene i Thomases tilfælde, her kan du vil aflevere din tekster "låst" eller som billede format, dette giver dig jo lidt tryghed.
Hvad muligheder har man ellers? Den måde systemet er bygget op på er jo helt hen i skoven hvor det faktisk kan svare sig for nogle at rytte rundt og få lavet opgaver uden at betale.
/allan

Yes ja løbende a conto f.eks. ved opstart 25 % og frem efter som arbejdet skrider frem, således at der f.eks. ikke skyldes mere end 25 % ved afslutning.

I eget tilfælde har jeg som regel nøgle som "pression/sanktion". Som f.eks. kan afleveres med tak for lån ved betaling. Ellers kan "tilbagelevering glemmes". (Iøvrigt ikke særligt ulovligt iflg. en advokat) Jeg har også i ordrebekræftelse kvitteret for nøglemodtagelse. Ligesom fotos tages forimnden og efter arbejdets udførelse. Men ellers tilbageholdelse i arbejdet.

Men uanset hvad et stigende problem, også med gengangne/"faste" kunder, der ændrer adfærd. Et samfundmæssigt skred i moral og etik.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Rødovre
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 67
Fra  fru Pedersens Skrevet kl. 11:44

Joachim Løvgaard:
Tilfældet skal være yderst grovt, hvis jeg skal hænge en virksomhed ud til offentlig skue. Det tror jeg faktisk aldrig jeg kunne finde på, dog kunne man nok godt finde eksempler, hvor det ville være helt fair.

Må vist lige tilføje at det ikke på nogen måde var min hensigt at hænge ud til offentlig skue. Tænkte mere på at sende en mail/besked til alle de andre som havde budt ind på samme sag på Amino Freelancer, og her fortælle historien. Så de har en chance for at sige nej tak hvis de skulle blive kontaktet af denne kunde.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:48
Kristine Pedersen:
Joachim Løvgaard:
Må vist lige tilføje at det ikke på nogen måde var min hensigt at hænge ud til offentlig skue. Tænkte mere på at sende en mail/besked til alle de andre som havde budt ind på samme sag på Amino Freelancer, og her fortælle historien. Så de har en chance for at sige nej tak hvis de skulle blive kontaktet af denne kunde.

YesSynes jeg ville være helt iorden.

Kunderne advarer også hverandre om dårlige firmaer.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

P.S. Husk
også at det ikke er nødvendigt med 3 rykkere.
Det bestemmer man selv. man kan også lade den første rykker være den sidste. dette
skal bare fremgå at det er et sidste inkassovarsel, og man skal altid give mindst 10 dages betalingsfrist. Det står i inkassobekendtgørelsen.

I kunne også som selvstændige erhvervsdrivende støtte omkring dette http://www.amino.dk/forums/t/121964.aspx?PageIndex=14&#824864

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Side 1 ud af 6 (59 indlæg)