Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pres politikerne – nu!

Side 13 ud af 23 (223 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Hvad så når vi håndværkere, arbejder for det offentlige og ikke får betaling til tiden ? Det skal det offentlige også bare have lov ? 

Offentlige debitorer tager man til inkasso og i fogedretten på lige fod med private kreditorer, når det er nødvendigt. Offentlige kreditorer skal også betale renter og inkassoomkostninger, men somme tider er problemet, at kreditor af frygt for at fornærme den offentlige kunde er tilbageholdende med at holde fast i sit rentekrav og sende ubetalte regninger til inkasso.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 16:35
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Dit eksempel med Peter som tvangskreditor er helt ude på et overdrev, og findes i den teoretiske verden.

Hvad nu med at bevæge sig ude i den virkelige verden ? og se hvordan realiteterne ?

Men det er iorden at Peter får erstatning ?

Sådan ser jeg ikke på det. Peter har ikke frivilligt valgt at være kreditor. Det er afgørende for mig. I den situation bør kreditor have flere muligheder.

Privat lønindeholdelse ville være en god idé for erstatningskrav og gæld stiftet ved kriminalitet. I eksemplet overtrædelse injurielovgivningen. 

Det vil også virke præventivt.

Et teoretisk eksempel på, at kreditor med gæld stiftet ved kriminalitet faktisk er ringere stillet end frivillige kreditorer:

Debitor har lånt 150 t.kr. i bank 1 og røvet 150 t.kr. i bank 2. Bank 1 har helt lovligt aftalt en høj rentesats på 18%, mens bank 2 kun har ret til procesrensen, p.t. 8,05%.

Er det rimeligt ?

For at gøre ondt værre, så går der en længere årrække, hvorefter debitor får gældssanering, hvor debitor skal betale kr. 1000 månedligt i 5 år.

Da den frivillige kreditors gæld vokser hurtigere end gælden til tvangskreditoren, ender den den frivillige kreditor også med at få flere af sine penge hjem end tvangskreditorern.

Er det rimeligt, at den røvede bank skal lide et større tab end den bank, der frivilligt har påtaget sig en kreditrisiko ?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:54

Kære Ulrik !

Tak for din ildhu og gode "teoretiske besvarelser", og der er temmeligt sikkert ikke nogen fejl i dine anyser. Det er jo ikke første gang jeg læser dine indlæg.

Og netop jura er et af de områder jeg tidligere har nævnt mangler på Amino. Jo "netjura" er temmeligt godt dækket ind ved Kristian Holte. Indenfor andre områder kniber det mere. Som f.eks. arbejdsmarked, entreprise, aftale m.m.

Ja du har fuldkommen ret i relation til sine krav overfor det offentlige at dem kan man som f.eks. hpåndværker bare fastholde.

Nu er problemet bl.a. det at håndværkeren af egne kompetancer skal opretjolde disse, hvorimod det offentlige sætter betalte offentlige medarbejdere på håndværkeren. En ikke særlig "lige kamp".

Hvis det nu er mig skal jeg som "stakkels maler" sidde og skrive til det offentlige, når jeg har forladt pensel og rulle, medens det offentlige i dagtimerne kan lade deres jurister gå løs på mig med alle mulige dårlige undskyldninger.

Der i årevis påpeget at det offentlige er dårlige betalere, ikke mindst fra Håndværksrådet, men hvad har det hjulpen ? Netop Håndværksrådet har i årevis kæmpet mod annoncehajer og lavet en hjemmeside til dette formål. Hvor længe gik der ikke før Lasse Schou og hans ligestillede blev dømt ?

Og som nogle håndværkere siger vi ved at vi får vores penge på et tidspunkt, hvorimod de private er mere tvivlsomme.

Men lad "os" endnu engang går tilbage til Peter og Amalie, selv om det måske er et dårligt eksempel.

Kan det så være meningen at den som det "går udover/offeret" - Peter skal have vanskeligere ved at kradse sine 100.000 kr. ind end det ofentliges bøde til Amalies mor. ?

Tilmed er det Peter der skal rejse sagen af civilretligs vej, og herunder erlægge nogle omkostninger i forvejen. ? Ja vil du sige han kan få nogle af disse refunderet af retten - ja som du også ved ofte symboisk.

Småsags processen (sager under 50.000 kr.) Hvis man som håndværker føre sag på disse, viser det sig ofte at man i retten bliver opfordret til forlig, "meget" ofte på betaling af ca. det halve af ens tilgodehavende. Tror du de private kan spekulere i dette ?

Og hvad nu hvis de ikke betaler. Ja så kender du også proceduren med Fogedretten og betaling af Fogedretsgebyr, så vidt jeg husker omkring 500 kr., tiden m.m.

Malerregningen var måske på 15.000 kr. og var tæt ved 3 år gammel. den blev så "barberet" ned til 7.500 kr. så kommer alle omkostningerne og risikoen for alligevel ikke at få sin betaling - "kunden" er "i mellemtiden" "insolvent".

Jo det går nok med de ubetalte regninger, som med injurier, ingen af de forudrettede orker at gøre mere ved det. Ej hellere domsstolene.

Derfor kom småsagsprocessen vel også "under dække" af at  nu skulle det blive lettere at kradse penge ind. Og hvad er resultatet blevet ?

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:10
Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
Dit eksempel med Peter som tvangskreditor er helt ude på et overdrev, og findes i den teoretiske verden.
Hvad nu med at bevæge sig ude i den virkelige verden ? og se hvordan realiteterne ?
Men det er iorden at Peter får erstatning ?
Sådan ser jeg ikke på det. Peter har ikke frivilligt valgt at være kreditor. Det er afgørende for mig. I den situation bør kreditor have flere muligheder.
Privat lønindeholdelse ville være en god idé for erstatningskrav og gæld stiftet ved kriminalitet. I eksemplet overtrædelse injurielovgivningen. 
Det vil også virke præventivt.
Et teoretisk eksempel på, at kreditor med gæld stiftet ved kriminalitet faktisk er ringere stillet end frivillige kreditorer:
Debitor har lånt 150 t.kr. i bank 1 og røvet 150 t.kr. i bank 2. Bank 1 har helt lovligt aftalt en høj rentesats på 18%, mens bank 2 kun har ret til procesrensen, p.t. 8,05%.
Er det rimeligt ?
For at gøre ondt værre, så går der en længere årrække, hvorefter debitor får gældssanering, hvor debitor skal betale kr. 1000 månedligt i 5 år.
Da den frivillige kreditors gæld vokser hurtigere end gælden til tvangskreditoren, ender den den frivillige kreditor også med at få flere af sine penge hjem end tvangskreditorern.
Er det rimeligt, at den røvede bank skal lide et større tab end den bank, der frivilligt har påtaget sig en kreditrisiko ?

Du forudsætter at alt gælden betales både i den ene og anden situation, modsat det jeg påpeger.

Jeg påpeger alene en ligestilling i forhold til "indkradsning".

Det er vel rimelig ? om jeg så som maler skal være tvangskreditor er mig ligegyldgt, sålænge, der kan ske en ligeberetigelse offentlig/privat gæld.

Helt ærligt Ulrik vi kan sætte en masse "hvisser op" og tænkte eksempler. Det har bare ikke noget at gøre med pågældende pkt. 6 hos Flemming H. LIGESTILLING IMELLEM OFFENTLIGE og PRIVATES GÆLD.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 17:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes Ib har fat i en rigtig god pointe her.

Når en person (f.eks. tidligere erhvervsdrivende) har en del gæld til såvel det offentlige som private erhvervsdrivende, trækker det offentlige en pæn del i lønindeholdelse. Det gør at personens rådighedsbeløb bliver mindre, og hans/hendes mulighed for at betale de private er umulige. De går så i fogedretten, som Ib skriver, og skriver under på en insolvenserklæring. Så mens det offentlige stille og roligt får deres penge hjem, kan vi andre bare acceptere, at sådan er systemet. Bestemt ikke tilfredsstillende!

mvh
Michael

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:36

Tak til Michael fra Vesterskov Bogføring !

Hvor er det dejligt at få kendskab til en fra den "virkelige" verden, selvom det er mest Debet og Kredit, og vi håndværkere ved godt hvorfor Debet (omkostninger/udgifter) kommer først - end udover i alfabetet, end Kredit (indtægter/indbetalinger. For sådan er virkeligheden også, nemlig at omkostninger kommer før indtægterne. 

Men Michael du rejser forsåvidt en ny "problemstilling" i relation til måske det samfundsnyttige.

Det vil Ulrik Jurarådgiver temmeligt sikkert gerne "dykke ned i" ? ikke sandt Ulrik ?

Men hvor er det også rart at en tråd hvor man kan være/få lov til at være så uenige. Dem skulle der være nogle flere af på Amino. Istedet for man ikke respekterer hinanden synspunkter, og man bliver beskyldt for det værste, om ikke andet i private mails.

Men tak for "kampen" til alle i denne tråd.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 17:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:

Det offentliges særstilling er begrundet i, at det offentlige har en forpligtelse til at ligebehandle borgerne, som medfører en pligt til at yde borgerne kredit. 

Med baggrund i en sammensætning af en række sager i en tænkt sag, vil jeg begrunde, hvorfor jeg er uenig med Ulrik i, at det offentlige skal have særstatus.

En selvstændig erhvervsdrivende beder mig om at lave hans bogføring og årsregnskab. Virksomheden går dårligt og han vælger at lukke. Da han dels ikke har fremsendt alle bilag og dels ikke betalt for det hidtil udførte arbejde, stopper jeg med at lave mere - inklusive hans årsregnskab, som jeg umuligt kan lave grundet de manglende bilag.

Han bliver lønmodtager, og er fuldstændig ligeglad med alt og alle. SKAT sætter ham til et megastort resultat i virksomheden pga. det manglende årsregnskab og han bliver trukket et stort beløb i lønindeholdelse. Han har derfor ikke mulighed for at betale andre kreditorer, og han underskriver et hav af insolvenserklæringer.

SKAT får en masse penge ind i lønindeholdelse for skat af et overskud der i virkeligheden er et underskud, så de har det godt. Vi andre betaler!

Er det rimeligt?

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:56

Men tak for "kampen" til alle i denne tråd.

Hvis jeg lige må hale tråden tilbage på ønsker til politikerne.

Jeg fornemmer at mange ønsker et større ansvar, større "netmasker" for iværksættere imod at gevinsten bliver større altså mindre beskatning. Mindre beskatning kan kun ske med færre offentlige ansatte, færre regler og færre fradrag.

Hver gang der kommer et særønske fra en lille gruppe, tænk så på, at for at administrere en ny lov skal der måske ansætter 2-300 flere i det offentlige. Det er sådan det er gået i mange år. Chefredaktør hos Berlingske Lisbeth Knudsen påtager sig i en leder en del af ansvaret på journalisternes vegne. Journalisterne påpeger en lille uretfærdighed i systemet og fluks laver politikerne en ny lov. Den nye lov hjælper så den ene, men koster måske 2-300 nye ansatte i det offentlige. Hun kan se problemet i den danske millimeter retfærdighed, den er dyr for alle.

Det er her problemet ligger kære aminoer. Er du klar til at bakke de to sidste ønsker op, eller har du andre og bedre?

Mange påskehilsener

Flemming Hasselriis

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:03

Michael V. Kristensen:

SKAT får en masse penge ind i lønindeholdelse for skat af et overskud der i virkeligheden er et underskud, så de har det godt. Vi andre betaler!

Er det rimeligt?

Ja. Er man erhvervsdrivende skal man overholde de regler der gælder ligesom lønmodtagere skal overholde deres regler. Min overordne begrundelse kan du læse ovenfor.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:25

Ja kære Flemmeing !

"Vi" har snart forestået du er imod forslaget, og har været det helt fra start.

Hvem taler om flere offentlige ansatte ? udover dig selv

Der er ikke tale om en særlov. Men kun en ligestilling i en eksisterende lov, dog kun tilsyneladende kun gældende for priviligerede kreditorer.

Er Amino ikke en iværksætterportal med erhvervsdrivende ??

Startede det ikke med at 50.000 aminoer kunne presse politikerene ?

Skulle du ikke kigge lidt dybere på det økonomiske kredsløb ? Herundder se på nogle af de absolutte afledende effekter ?

Du påpegede tidligere din "veninde" Colette Brix fra Dansk Folkeparti, tror du ikke hun som selvstændig erhvervsdivende har oplevet lignende problemer ?

Helt ærligt tror jeg ikke du forstår problemstillingerne, eller ikke har lyst til at forstå disse ? Også alene af den grund du efterlyser bedre ideer på Amino, end nærværende forslag.

Men der er andre "påtale" muligheder

Men var det der var meningen med trådens start ?

Men det er klart du har ikke de samme behov som rigmand, som du jo kalder dig

Jeg ved for øvrigt ikke rigtigt om du er repræsentiv for aminoer herinde ?

Ib Abildgaard

Råd & Mal  

Side 13 ud af 23 (223 indlæg)