Amino Buzz er inaktiv. Vi henviser til kategorien “Iværksætternyheder” i Aminos forum. Klik her
12
Boblerikon

Sådan kan vi redde iværksætterkulturen og Danmark med

Under 10% af danskerne vil være selvstændige og vi undres. I folkeskolen holder dem nede der larmer, sætter sig selv i centrum, dagdrømmer, ikke kan sidde stille, køber cykler for 200 kr. og er så associale at sælge dem videre for 500 kr. Med andre ord holder vi iværksætterne nede og det er dumt! Her er mit bud på hvad vi gør.
Læs hele historien på thorborg.tv
Profilbillede
Kasper Ljungstrøm Skov

Helt rigtigt! - jeg går selv i 3g og jeg fatter simpelt hen ikke hvorfor man ikke har mulighed for at vælge anderledes. Det er jo bare 3 år i et venteværelse!

Skrevet den 11-05-2011 11:56
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Rikke aka Potentialejægeren

JEg kunne ikke være mere enig!

Har selv sådan en dreng - lynskarp og hurtig i pæren, men keder sig bravt i den type undervisning der netop kræver du sidder STILLE på din r** og LYTTER.

JEg ser dog lidt anderledes på det i forh t dig, Martin, da jeg ikke mener det hele så derfor skal drejes over i iværksætteri, da der også er brug for forskere og ingeniører og dygtige undervisere osv. Men jeg synes skolen skal overveje om det er skolen eller børnene der er noget galt med, når undersøgelser viser at jeg tror det var 80% af de adspurgte lærere mente at hver 4. elev i klassen var for urolig eller forstyrrende.

Jeg tror vi er i et paradigmeskifte i denne generation af børn.

Ligesom vi så det da det børn fik rettigheder, og man ikke længere måtte banke "fornuft" ind i dem. Man var nødt tilat forholde sig til andre måder at gøre ting på.

Skolebørn af idag, er et helt andet sted end for bare 10-15 år siden.

De fleste 6 årige er fx bedre til at benytte en smartphone end til at binde deres snørebånd...

Så - jo! Der må nytænkning til!!

Skrevet den 11-05-2011 13:31
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Baj

Prøv at læs bogen "Upside-Down Brilliance: The Visual Spatial Learner" skrevet af en af de førende forskere Linda K. Silverman i forbindelse med begavede opfinderbørn, der tænker visuelt, konceptuelt og lynhurtigt på kryds og tværs. I Danmark bliver begavede nytænkere kaldt for børn med ADHD og autisme. Men pudsigt nok vrimler det med ordblinde og autister i Silicon Valley – fordi nytænkning kræver hjerner, der ikke tænker i velkendte ord – men i visuelle muligheder.

Men hvorfor kommer opfinderfrø i klemme i Danmark – det gør de fordi de har to store problemer i forhold til almindelige mennesker: De er for følsomme og for intensive – og derfor tænker de klart! For man kan ikke tænke klart, hvis man ikke kan se klart - og man kan ikke skabe nyt uden at have en vedholdende spørgeiver og afprøvningstrang. Det at være følsom og intensiv er med andre to afgørende kvaliteter hos begavede opfindere - men i skolen får børn med den slags profiler diagnoser som hyperaktive, utilpasningsdygtige, asociale og til med indlæringsvanskeligheder, fordi de interesserer sig for det, der ikke er svar på. Til sammenligning smider man visse steder i USA penge efter børn med opfinderprofil.

En opfinder skal faktisk være en smule asocial – hvilket strider mod fundamentet i et samfund – derfor den sociale udstødelse. For hvis vi ikke kan samarbejde og indordne os, kan vi ikke holde alle de andre racer/samfund/konkurrenter nede. Men når man får en god idé, skal man ikke indordne sig – selv om en masse mennesker siger til én, at det ikke er noget nyt under solen. Ikke af ond vilje, men fordi de ikke ser så klart og ikke har stillet de samme spørgsmål som den følsomme, spørgelystne sjæl. Derfor skal der holdes fast, hvis man føler idéen er rigtig – og den skal prøves af. For man kan ikke tænke sig til om en nyskabende idé er en god idé.

Har i øvrigt hørt at hver 6. dreng bliver sendt til skolepsykolog. Psykiater Gideon Zlotnik har skrevet bogen ”De stakkels drenge” – hvori han på letforståelige vis forklarer, hvorfor drenge er det ekstreme køn. Det handler om X og Y - og selvfølgelig om hormoner. Pigen er kort sagt forfordelt, og mandekønnet en afvigelse fra dag ét. Kvinden er gennemsnittet, manden er varianten. Kvinden er generalist, manden er specialist. Kvinden er kernen, manden er et nødvendigt onde for at formere racen. Flere drenge er af samme grund syge som børn, flere dør som børn, flere er retarderede, flere er psykisk syge og flere er højt begavede. Mænd er i sandhed det ekstreme køn – skrøbelige, stærke, syge, ordblinde og ind i mellem mere end almindeligt begavede. Dette har lægmand nok vidst i mange år. Det afspejler sig blandt andet i, at det foretrukne adoptivbarn er en pige. Men når det handler om at opfinde – har vi brug for mennesker, der kan nørde time efter time – og her har vi brug for skæv, visuel maskulinitet (ikke i biologisk, men i antropologisk forstand).

Så mænd, gider i komme på banen i forhold til det danske skolesystem - og også i HR-afdelingerne – og forsvare de skæve nytænkere. For mange kvinder forstår reelt ikke, hvad det betyder, når der kribler og krabler med indfald og udfald i en drengs krop. 

Og nu får jeg sikkert en masse kvinder på nakken – fordi nogle læser, hvad de vil læse. Kvinder er generelt ikke dummere – de har en fantastisk afbalanceret hjerne - men pudsigt nok er de mest intelligente kvinder typisk drengepiger. Men det åbner for en helt anden snak. Og jeg er tilfældigvis ordblind, så der er også varianter blandt kvinder. Ovenover taler jeg kun om mønstre og signifikans.

Skrevet den 11-05-2011 13:45
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Jesper Nerløe

Jeg er enig i de fleste af dine betragtninger, men mener at fokus bør være på andet end "kun" iværksætteri (det er den generelle grundholdning til det, at opdage og udvikle børns evner i alle henseender, der bør ændres).

Et eksempel fra min egen skolegang: Allerede i de første klassetrin i folkeskolen var jeg langt fremme med hensyn til at skrive og læse (jeg kunne skrive og læse allerede inden, jeg kom i skole). Da mine klassekammerater på det tidspunkt ikke var helt så godt med, fik jeg besked på at "underholde mig selv" ved at sidde stille og tegne (hvilket jeg også var ret god til), mens de andre fik danskundervisning. Gennem hele 1. og til et stykke inde i 2. klassetrin, sad jeg så i alle dansktimerne og tegnede på livet løs, men jeg "ventede" på at de andre nåede mit niveau, så jeg kunne følges med dem.

Dengang synes jeg jo bare at det var fedt at få lov til, men senere har det undret mig, at jeg ikke fik undervisning i andre fag eller at der ikke blev arbejdet videre med mine læse- og skrivefærdigheder på det niveau, jeg nu engang var på.

Skrevet den 11-05-2011 14:02
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Claus Dittrich

Hej

Kan give dig ret i essensen i det du siger :)

Dvs. jeg mener at folkeskolen generelt kvæler enhver form for "anderledes tankegang",

simpelthen på den måde den er skruet sammen på.

Har selv en pige på 7 år som iflg. lærerne ikke kan sidde stille - hun er og har altid været,

meget nysgerrig, alt skulle undersøges, drejes og vendes.

Og det huer altså ikke hendes lærere !

Så et godt indlæg fra dig - er bare bange for at det med de regeringsalternativer vi har; ikke hjælper !

Hilsen Claus

Skrevet den 11-05-2011 14:07
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Mads

Martin! Du er ginial! Jeg er selv 13år. Og jeg passer på en prik på det du siger. Jeg vil personligt hellere være på en skole som dem du foreslår! 

Skrevet den 11-05-2011 20:49
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
nikær

Hej Martin du har ramt sømmet lige på hovedet, når man tænker på at mange af de store forretningsfolk der har været i gennem tiderne så kendetegner det mange af dem, at de kommer fra en sølle skolegang, hvor de blev dømt som taber før de kom ud i livet, og skulle til at bevise noget.

Det er som at få en ekstra byrde på nakke før man skal ud og løbe om kap med andre her i livet, og har uden tvivl koste mange gode iværksætter som ikke har haft troen på dem selv.

 

Undertegnet har selv oplevet været et af de problembørn, som var dømt til at være taber med 03 ikke mindre end 7 forskellige steder i min års og eksamen kareter.

 

Så fremtiden så sort og mørk ud for mit vedkommen, men jeg valgte at overhøre alt snak og gå min egen vej (hvad jeg også altid er blevet bakket op til, af min mor, der var alene med 4 børn efter min far døde mens jeg kun var 11 år.) men som alle der er som undertegnet ved at det tager tid at lærer det ved den hårde måde ”to learn by doing it” men nok også den bedste måde at lærer tingen på. Undertegnet starte min først forretning efter jeg var blevet 27 år. Det udviklede sig meget stærkt, og blev til 8 selskaber i Danmark, men en gren ud til Thailand.

 

 Sidste år deltog jeg i en klassefest for gamle elever, og det var et meget spændende at se hvad de andre havde bedrevet i livet, men alle var overrasket over det var gået undertegnet så godt, pga. den skolegang, som man bliver dømt på hele livet.

 

Så klart det vil være oplægt at prøve at lave en skole for dem der falder uden for og har de karter træk som du beskriver i stedet for at kalde det for damp, som de gør det i mange tilfælde når de har udtømt alle andre muligheder. De gjorde det til min egen søn, men som hans far sagde så fik sagt, så skal du nok blive til noget her i livet. 

Er klart overbevist at vi kan få de unge mennesker til at skabe store ting hvis vi dyrker de unge mennesker, og det vil uden tvivl også give dem mere udfordring når de er sammen med Deres egen, der har de karakterer træk i steder for at undertrykke dem, og det er klart at de vil havde betingelser for at komme meget længere end ”os” hvis de får motivation i steder for undertrykkelsen.

 

Det handler vel også om Danmarks fremtid, og så er det en meget lille investering, i forholdt til hvad der kan vindes. Der vil også blive sparet mange penge i folkeskolen som også må havde en værdi.

 

Så klart jeg stille mig op i koret med dig Martin, og sige vågn nu op kære politikker og tag en næsten gratis chance i forholdt til det der kan vindes, og der vil uden tvivl være meget goodwill til den politikker der tager chancen og arbejder for denne sag.  

 

Skrevet den 12-05-2011 14:49
Er kommentaren brugbar? 2       0       Svar Svar
 
Profilbillede
lone98

Et utroligt vigtigt emne, jeg arbejder med indretning som støtter vores indlæring. Jeg kan se når jeg er ude og genindrette, hvor lidt er der skal til for at skabe bedre trivsel og dermed større indlæring hos den enkle elev. Vi har i Danmark en meget stor viden omkring dette emne. Vi ved godt at belysning kan skabe ro og øget indlæring. Vi ved også godt at farver kan være med til at skabe ro og igen derved bedre indlæring. Vi ved også godt at placering af eleverne har stor betydning for deres indlæring. Men vi bruger ikke ret den viden. Jeg tror det er en opgave for os forældre, at blive ved med at spørge til en bedre trivsel, indretning og belysning i vores børn institutioner. Helle Fisker har lige skrevet en bog om læringstille; Lær med stil jeg har været med til at lave to afsnit omkring indretning og lys. En god bog som giver eksempler på hvor lidt der skal til. Børn & unge har også lige haft emnet omkring indretning og trivsel oppe, i kan læse deres artikel på min hjemmeside www.lonelings.dk den beskriver lidt om den ro farver og lys kan have på børn og voksen i en daginstitution. 

Jeg håber at der i fremtiden bliver indrette så møbler, placering, farver og belysning komme til at støtte os og ikke bare være der. 

 

Skrevet den 23-05-2011 10:35
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
 

Få det bedste fra Buzz

Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.