Amino Buzz er inaktiv. Vi henviser til kategorien “Iværksætternyheder” i Aminos forum. Klik her
9
Boblerikon

Eksperter frygter massiv butiksdød

Inden for de næste 12-13 år vil 3,7 mio. ud af cirka 11 mio. kvadratmeter butiksareal ligge øde. Sådan lyder den fysiske detailhandels skrækscenarie, hvis e-handelen fortsætter sin nuværende fremgang.
Læs hele historien på epn.dk
Profilbillede
Morten Falk Nielsen

Nogle gange må den fysiske branche også se lidt indad. Så sent som lørdag formiddag fik jeg et eksempel på hvorfor de fysiske butikker står så lukningstruet.. Min datter på nu 4 år havde fødselsdag, og jeg havde bestil en gigantisk kagekone hos den lokale bager. Da jeg hentede denne kagekone klokken 10.50 lørdag formiddag, var der ikke en sjæl i bagerforretningen - udover mig selv og ekspedienten naturligvis. Jeg betaler for denne kagekone, takker mange gange og ønsker ekspedienten en god weekend (jeg får intet svar retur) - derefter går jeg hen for at tage denne gigantiske kagekone op fra sin plads ovenpå en kasse i 30 centimeters højde og går hen til døren som skal åbnes indad, og som man naturligvis selv skal åbne. Jeg får ingen hjælp til at åbne døren på trods af at jeg lige har afleveret 500 kroner i butikken, står med en kagemand på noget der ligner 100x75 cm og der ikke er et øje i butikken.

Det kan godt være at jeg bare er en sur idiot som ikke forstår hvordan en bagerforretning skal køres, men jeg planter i hvert fald ikke mine ben i den bagerforretning igen. Faktisk gav det mig en sindssyg lyst til at åbne en onlinebager som kun leverer lagkager og kagemænd/koner.

Så med det i baghovedet, forstår jeg udemærket hvorfor de fysiske forretninger har det så hårdt.

Skrevet den 26-11-2012 21:16
Er kommentaren brugbar? 4       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Cookie - John Hannover
Det var jo en uheldig oplevelse men jeg tror ikke det er hovedårsagen til detailhandlens problemer. Det er helt enkelt ganske bestemte butikstyper som lider mere end andre. Den type der helt typisk let kan erstattes af nethandel. Ingen tvivl om at detailhandlen skal stramme ballerne og tage sig af kunderne, men samtidigt presses de på omkostningerne. Der skal butikkerne jo passe på, at det ikke betyder så dårlig service, at de selv er med til at grave egen grav dybere. Jeg tror ikke der er så meget vi eller de kan gøre, de fleste synes jeg har fin service - det er tiden og det smarte net, som mange vil blive nødlidende til. vh
Skrevet den 26-11-2012 21:34
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Mads Mogenshøj

Super, det er jo bare fri konkurrence.

Lidt modsigende artikel. "har spået, at næsten en tredjedel af alle specialbutikker kan risikere at lukke frem mod 2020" og "Med et standardiseret produkt har du ikke samme behov for at se og føle det."

Specialbutikker bør vel netop ikke have standardiserede produkter. Ellers er de vel selv udenom det.

Skrevet den 26-11-2012 21:34
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Nordic Logistic Solutions - Lagerhotel

Ja det tror da fa....., nu begynder man også med onlinegrænsehandel i Danmark..

www.scannetbutik.dk begynder at sælge til danskere fra Flensburg...

Tænk så kan man få leveret 3 kasser øl lige til døren og lige fra grænsen..

Skrevet den 26-11-2012 21:36
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Dukkemageren

Det er jo ved at være en smule trivielt med disse dommedagsprofetier. Jeg har haft detailbutikker i 35 år og webshop siden `98 - og udviklingen har været størst i detailhandelen. Det bemærker man jo bare ikke så meget fordi det sker lige midt i hverdagens andre sysler. Et enkelt eksempel er færdigretterne som vel nok har ændret mere for kvinderne end alverdens afbrændte BH´ere. Det var også kun i cowboyfilmene at man kunne få en skjorte og en bøf i samme lokale. - idag bemærker vi det næppe hvis vi da ikke lige smider 10 par tennissokker i kurven med mælk og frossen pizza :)

Så mon ikke butikkerne klarer skærene? Selvfølgelig vil centerfolkene bag artiklen gerne have butikkerne under deres vinger (mod betaling), - det går jo ikke med de frie fugle. Så hellere skræmme dem fra at starte op. Jeg tror bare ikke det lykkes.

Michael

Skrevet den 26-11-2012 23:23
Er kommentaren brugbar? 2       1       Svar Svar
 
Profilbillede
Mathias Friis Mortensen

Man oplever jo desværre gang på gang at ekspedienter der ikke giver en skid for en som kunde. Jeg var i en fiskeributik i sommers for at købe grej til en fisketur, hvor jeg stod i 20 minutter og lyttede på 3 ekspedienter der snakkede om patter i baglokalet. Jeg oplever det jævnligt, og jeg går simpelthen et andet sted hen, hvis jeg har sådan en oplevelse.

Jeg tror ikke man skal afskrive det som en af grundene til, at butikkerne mister kunder. Den bærbare computer jeg sidder ved nu, har jeg købt online fordi jeg stod i elgiganten og ventede på 2 ekspedienter der snakkede om en eller anden del på lageret. Det gider jeg simpelthen ikke. De må betjene de kunder, der er i butikken - og jeg nægter at tro på, at de de diskuterede var vigtigere end 9.000 kr...

//Mathias

Skrevet den 27-11-2012 08:53
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Slettet bruger

Jeg synes, det er ærgerligt, men det er en uundgåelig udvikling.

Folk jamrede i halvfjerdserne og syntes, det var skrækkeligt, at den lille købmand forsvandt. Alligevel handlede alle ind i supermarkederne, fordi det var billigere.

Bankerne skrumper ind grundet nettet.

Butikkerne kommer også til at skrumpe ind, fordi det er billigere at handle ind over nettet.

Jeg tror ikke, at alle butikker forsvinder. Jeg ville fx købe Levi's 501, men kunne ikke finde dem i nogen butik. Altså købte jeg dem online. Jeg valgte farve - og fik en forkert farve leveret, så bukserne røg retur. Jeg køber IKKE tøj på nettet. Hellere betale mere og så til gengæld få, hvad jeg ønsker.

Skrevet den 27-11-2012 09:22
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
 

Få det bedste fra Buzz

Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.