Amino Buzz er inaktiv. Vi henviser til kategorien “Iværksætternyheder” i Aminos forum. Klik her
9
Boblerikon

Drop Google Analytics og tjen flere penge

Telefonen ringer, en person præsenterer sig og spørger: “Hvad koster jeres kundekartotek og deres købshistorik egentlig”?. Et spørgsmål af den art vil få alarmklokker til at ringe hos de fleste virksomhedsejere og -repræsentanter. I et indlæg i Linkedingruppen Danish Web Analytics Circle stillede Ulrik Sandholdt det spørgsmål for lidt tid siden. Pointen er, at Google dagligt køber fortidig, nuværende og fremtidig kundekartoteker, inkl. en fuld købs- og konverteringsstatistik. Valutaen hedder gratis brug af Google Analytics.
Læs hele historien på mediebevaegelsen.dk
Profilbillede
igang

Og som et lille supplement, er EU selvfølgelig i gang med at kigge på beskyttelse af forbrugerdata: http://epn.dk/teknologi2/computer/article2604253.ece

Skrevet den 11-11-2011 11:58
Er kommentaren brugbar? 2       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Slettet bruger

Hej igang!


Superrelevant link. Tak for share. Det graver jeg videre i.

Har også adspurgt Digitaliseringsstyrelsen om Google Analytics i forhold til dansk lovgivningspraksis. De har sparket bolden videre til Datatilsynet, hvilket kunne indikere, at det sindssygt komplekst og scenarieafhængigt, hvad der er lovligt i forhold til både Persondataloven og Markedsføringsloven.

Jeg må indrømme, at jeg undrer jeg min en smule over, hvor de store brancheorganisationer er henne i billedet, fx FDIM, FDIH og Dansk IT.

 

Alt godt,

Kasper

Skrevet den 11-11-2011 19:25
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Rolf

Der kan være noget om det du skriver her i indlægget, og bestemt noget som flere bør tage mere med i deres overvejelser. Sikkert inklusivt mig selv. 

Skrevet den 11-11-2011 20:37
Er kommentaren brugbar? 2       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Slettet bruger

Hej Rolf!


Ja, problemet, som jeg ser det, at debatten om webanalyse har været så præget af cookieforskrækkelse tidligere. Hvilket betød, at kritikken kom helt ude af proportioner. Alt skulle lukkes ned og af for at beskytte den arme forbruger.

Hele onlinebranchen ville stå i store problemer, og brugerne ville få nogle meget mærkelige og dysfunktionelle weboplevelser ud af det. Var der ikke en eller anden UK-seo-mand, der lavede et site, der viste, hvor mange opt-in-boxe, man skulle klikke på for bare at se en nyhed? 

Jantelovsargumentet
Jeg mener jo på ingen måde, at det er forkert at Google tjener penge (jantelovsargumentet), eller at websideejere bruger Analytics til at optimere deres websites, på indholdfronten og på konverteringsfronten. Tvært om. Re-targeting af frafaldne købere er også fint. 

Problemet opstår, når Google defacto sælger mine, dine og vores data til mine, dine og vores konkurrenter. 

Én skrev i den oprindelige Linkedin-tråd. Det svarer jo til at gi' røveren nøglerne til butikken -- omkring datadeling med fx en virksomheds mediebureau, hvor de store typiske arbejder for flere forskellige virksomheder inden for samme branche/niche.

En anden mener, at vi om fem år vil kigge tilbage og huske årene som Wild Western-tiden. 

Det bli'r sgu spændende at følge udviklingen. Jeg savner dog lidt alle brancheorganisationerne i det her game. FDIM, FDIH, Dansk IT.

Tænk også på SalesForce, hvor alle dine kundeinformationer, kontonumre og hvad ved jeg ligger. Eller CloudFlare, der tilbyder gratis Content Delivery Network-løsninger, loadtidsoptimering, redundante dns-servere og points of presence på alle kontinenter. Kvit og frit. De blev faktisk kort efter de launchede taget i at smække affilliate-parametre på nogle sites udgående links. Skal lige prøve at grave tråden frem fra netarkivets gemmer.

Så er der hele vinklen med, at Amazon også gør det meget i personalisering. Og de ejer cloudarkitekturen, der driver mange af cloudvirksomhederne. Hmm...

Der mangler sgu bare et par tempelriddere eller frimurerer en smuk fransk pige og så har vi en ny Dan Brown-roman.

 

Alt godt,

 

Kasper

PS! Web Analytics Wednesday d. 23/11 indeholder et oplæg fra IT- og Telestyrelsen om cookies. Står der i programmet, selvom den er nedlagt, men den relevante person er nok flyttet over i Digitaliseringsstyrelsen

Skrevet den 11-11-2011 23:40
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
 

Få det bedste fra Buzz

Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.





Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere