Jeg har kigget grundigt på hvad mine børns skole i USA gør bedre, end det jeg kender fra Danmark.
Jeg mener vi kan gøre det samem, uden det koster en kr. Læs hele historien på www.youtube.com
Spændende indlæg. Og jeg synes faktisk den "elitære" amerikanske model virker mere varm og social end den typisk danske. Her går man virkelig op i skolegang og roser de dygtige elever, så der skabes motivation og entusiasme. Selvfølgelig er dygtige danske elever også påskønnet af lærere, men skolekulturen handler ikke om dem. Der mangler generelt entusiasme i danske folkeskoler. Og jeg kunne forestille mig at mobning er mindre slemt på en skole hvor børnenes aktivt bliver en del af skolens kultur.
Jeg syntes de har fat i noget af det rigtige. Jeg ser det også på skoler her i Asien at børn undervises i at blive iværksætere og investorer som en helt naturlig ting af undervisningen. De lærer endda om privat økonomi, fornuftig brug af kredit kort, bolig og huslån, og kan udfylde deres egen selvangivelse efter 9. klasse. Det er en stor mangel at danske børn ikke lære ting som er så super vigtige for deres financielle fremtid.
Hvad der virkeligt skræmmer mig er at kun 10% af danske studenter vil være iværksættere mens 90% vil være lønslaver. For bare 10 år siden var det 30% af unge studerende. Vi har alt for få der skaber jobs og alt for mange som vil ha jobs. Thaierne og kineserne har fat i noget af det rigtige her - de lærer at "you wont be rich working for someone else"!
Spændende tanker! Hvis du eller nogen af jer andre har flere forslag til hvordan vi skaber en mere engagerende dansk folkeskole er i velkomne til at dele dem på Idéernes Danmark. De bedste forslag præsenteres på DR2 i slutningen af november og diskuteres med den nye regering: http://ideernes.dk/uddannelse
Og jeg bed mærke i at du sagde at dygtige folk, er dem der bliver til noget i firmaerne.....Det er en sandhed med modifikationer. Lær at fedte for chefen og du bliver til noget.....Er min oplevelse i de danske firma'er.
Men ellers er jeg enig i at den danske folkeskole, samt det danske uddannelses system er for ringe. Men også fordi at vi har en forkert pædagogik, der er grundlag for at det konstant er den svage der skal sætte standarten. Og det oplever man desværre også på debatter, hvor man tit høre folk brokke sig over småting, men også at folk bliver gale over kritik.
En ting der er vigtigt, og det er en ting jeg oplever meget i mit virke i det daglige, det er at folk låser når man giver dem negativ kritik. Fx er der en tradition inden for serigrafi, at alle ens fejl bliver konfronteret, sådan at man lærer af dem. Og her er der mange mennesker der op giver. Fordi de ikke er van til at blive konfronteret. Så derfor skal elever til at lære negativ kritik. Og ikke kun køre på det positive konstant. for det gør at vi udvasker det danske erhvevsliv, til at være en gruppe mennesker der har brug for at sidde i rundkreds, med bare tær og snakke om armesmerter istedet for at få den kritik, og tør at se den i øjnene så man kan komme videre.
/Kenneth
PS. nu fokuserer jeg her på negativ feedback, dette udelukker ikke at man også giver positiv feedback, som også er vigtig. Men negativ feedback er vigtig, og skal selvfølgelig serveres ordentligt. Og den er med til at gøre positiv feedback endnu mere kraftfuld.
Så håber vi at hun ser videoen og tager det bedste frem til overvejelser omkring forbedringer af det danske folkeskolesystem.
PS: -En ting jeg tænker over hver gang jeg ser en af dine bil-videoer; Har du overvejet at få en mere permanent indstalation i din bil, til optagelserne ? = mindre rystelser + bedre lyd
Karsten Madsen
Spændende indlæg. Og jeg synes faktisk den "elitære" amerikanske model virker mere varm og social end den typisk danske. Her går man virkelig op i skolegang og roser de dygtige elever, så der skabes motivation og entusiasme. Selvfølgelig er dygtige danske elever også påskønnet af lærere, men skolekulturen handler ikke om dem. Der mangler generelt entusiasme i danske folkeskoler. Og jeg kunne forestille mig at mobning er mindre slemt på en skole hvor børnenes aktivt bliver en del af skolens kultur.
Torben Rudgaard
Jeg syntes de har fat i noget af det rigtige. Jeg ser det også på skoler her i Asien at børn undervises i at blive iværksætere og investorer som en helt naturlig ting af undervisningen. De lærer endda om privat økonomi, fornuftig brug af kredit kort, bolig og huslån, og kan udfylde deres egen selvangivelse efter 9. klasse. Det er en stor mangel at danske børn ikke lære ting som er så super vigtige for deres financielle fremtid.
Hvad der virkeligt skræmmer mig er at kun 10% af danske studenter vil være iværksættere mens 90% vil være lønslaver. For bare 10 år siden var det 30% af unge studerende. Vi har alt for få der skaber jobs og alt for mange som vil ha jobs. Thaierne og kineserne har fat i noget af det rigtige her - de lærer at "you wont be rich working for someone else"!
Martin Thorborg
Ja vi får voldsom konkurrence ud fra, ingen tvivl om det og det kræver at vi tænker nyt!
Sofus Midtgaard
Hej Martin
Spændende tanker! Hvis du eller nogen af jer andre har flere forslag til hvordan vi skaber en mere engagerende dansk folkeskole er i velkomne til at dele dem på Idéernes Danmark. De bedste forslag præsenteres på DR2 i slutningen af november og diskuteres med den nye regering:
http://ideernes.dk/uddannelse
Mange hilsner
Sofus
Slettet bruger
Hej
Jeg så lige din Video, her.
Og jeg bed mærke i at du sagde at dygtige folk, er dem der bliver til noget i firmaerne.....Det er en sandhed med modifikationer. Lær at fedte for chefen og du bliver til noget.....Er min oplevelse i de danske firma'er.
Men ellers er jeg enig i at den danske folkeskole, samt det danske uddannelses system er for ringe. Men også fordi at vi har en forkert pædagogik, der er grundlag for at det konstant er den svage der skal sætte standarten. Og det oplever man desværre også på debatter, hvor man tit høre folk brokke sig over småting, men også at folk bliver gale over kritik.
En ting der er vigtigt, og det er en ting jeg oplever meget i mit virke i det daglige, det er at folk låser når man giver dem negativ kritik. Fx er der en tradition inden for serigrafi, at alle ens fejl bliver konfronteret, sådan at man lærer af dem. Og her er der mange mennesker der op giver. Fordi de ikke er van til at blive konfronteret. Så derfor skal elever til at lære negativ kritik. Og ikke kun køre på det positive konstant. for det gør at vi udvasker det danske erhvevsliv, til at være en gruppe mennesker der har brug for at sidde i rundkreds, med bare tær og snakke om armesmerter istedet for at få den kritik, og tør at se den i øjnene så man kan komme videre.
/Kenneth
PS. nu fokuserer jeg her på negativ feedback, dette udelukker ikke at man også giver positiv feedback, som også er vigtig. Men negativ feedback er vigtig, og skal selvfølgelig serveres ordentligt. Og den er med til at gøre positiv feedback endnu mere kraftfuld.
Gentle Expert
Spændende indlæg og super vigtige observationer samt nu og her indblik i forskelle og ligheder på skolerne DK vs. USA.
Jeg har sendt linket til Videoen til vores nye Ny børne- og undervisningsminister
Christine Antorini http://www.facebook.com/antorini
Så håber vi at hun ser videoen og tager det bedste frem til overvejelser omkring forbedringer af det danske folkeskolesystem.
PS: -En ting jeg tænker over hver gang jeg ser en af dine bil-videoer; Har du overvejet at få en mere permanent indstalation i din bil, til optagelserne ? = mindre rystelser + bedre lyd
All The Best
CEO & Partner
Jacob Betzer
Virtual Network