Forleden besøgte jeg en af mine venner
tilbage fra folkeskoletiden. Med pizza, øl og FIFA på xboxen er det nok en
overdrivelse at kalde vores lille arrangement for et kreativt mesterværk, men
det var nu engang sådan en afslappende aften vi begge havde haft lyst til, så
sådan blev det - Hvad jeg ikke vidste, var at aftenen nær var gået i vasken.
UPS
to the rescue
Sagen var den, at xboxen en uge tidligere
havde sagt stop, og med en uge tilbage på garantien regnede min ven bestemt ikke
med at tingene ville gå nær så gnidningsfrit, som de faktisk viste sig at gøre.
Således modtog han, dagen efter at have kontaktet Xbox support, UPS emballage,
så han kunne pakke maskinen forsvarligt ned, og den følgende dag blev den
afhentet af en UPS chauffør……………….. 3 dage senere modtog min ven en ny Xbox!
Kan
salt blive for groft?
Ovenstående må siges at være et eksempel på
virkelig god kundeservice, men er det sigende for det generelle serviceniveau i
danske netbutikker? Svaret er heldigvis at mange butikker har godt styr på
hvordan man skal behandle sine kunder, men træerne vokser jo som bekendt ikke
ind i himlen. Selv har jeg været ude for mange besynderlige måder at blive
behandlet på som kunde, men prisen går dog til den butik, der ikke ville give
mig pengene retur for en saltkværn der gik i stykker første gang jeg brugte
den. ”Du har brugt noget forkert salt, så
det kan vi desværre ikke tage os af” lød svaret fra butikken. Hvis du
gætter på at jeg aldrig handlede der igen, så har du fuldstændig ret.
God
service har to ben
I e-handelsfonden prøver vi at have en mere
helhedsorienteret tilgang til kundeservice. Mange danske netbutikker falder
nemlig i fælden med kun at se kundeservice som et påtvunget onde, der foregår i
de to år forbrugerens reklamationsret løber. Andre butikker mener, at når bare varen
er sendt af sted til tiden, så har man gjort sin pligt som virksomhed og bør
egentlig ikke være forpligtet yderligere.
Dette kunne ikke være længere fra
sandheden, for god kundeservice er noget der foregår både før og efter en
handel.
Før: Ville du ikke foretrække at handle i en butik hvor du
havde mulighed for at spørge personalet til råds om den vare du overvejede at
købe? Eller en butik hvor du går derfra med en fornemmelse af, at butikken har
brug for dig og ikke omvendt?
Jo selvfølgelig
ville du det, og specielt i netbutikker hvor det, i forhold til en fysisk
butik, er lidt mere besværligt at bytte sine varer, sætter kunderne pris på at
blive hjulpet til at vælge den rigtige vare fra starten af.
Efter: Er chancen for at en kunde vender tilbage
eller anbefaler din virksomhed til venner, familie og kolleger ikke større, når
du strækker dig lidt længere, end du rent juridisk er forpligtet til, for at
hjælpe med eventuelle problemer?
Jo selvfølgelig er
den det, og hvis dine kunder får en fornemmelse af at de er noget ganske
særligt, så kigger de også i din retning, næste gang de handler.
Hvad
siger forbrugerne?
Det er bestemt vores opfattelse at danske
netbutikker behandler deres kunder ordentligt, men helt naturligt er det oftest
de negative oplevelser vi hører om, når folk ringer til vores Forbruger
Hotline. Selvom det generelt ser fint ud, så må vi være ærlige og sige, at der
desværre er kunder der ikke føler at de er blevet behandlet ligeså godt som min
ven. Nuvel, mange kunder kan være dybt urimelige og man må bide sig i tungen
for ikke og at blive tosset. Men hvad enten kunden har ret eller ej, så er det
et faktum, at sure kunder bliver væk, mens glade kunder vender tilbage.
Virksomheder der starter det helt store tovtrækkeri med kunderne over beløb så
små som 20 kroner (ja det er faktisk ikke usædvanligt), skulle måske overveje
om det er den bedste måde at holde på kunderne.
Koster
det ikke spidsen af en jetjager?
Det koster penge at give god service, ingen
tvivl! Derfor er simple actions som at skrive kundeservice telefon nr. på
forsiden en fornuftig prioritet, svar på alle mails, også dem fra utilfredse
kunder, og husk at det ikke nytter noget at have ret, hvis det betyder at kunderne
bliver væk.
Ja det lyder simpelt, men er noget som
mange glemmer.
e-handelsfondens
blog er til dig, der vil vide lidt mere om hvad dine kunder tænker. Gennem
vores Forbruger Hotline rådgiver vi hvert år en lang række forbrugere, der
enten er kommet i klemme, eller som bare vil vide mere om hvad der er op og ned
i den danske lovgivning. På den måde sidder vi med et godt billede af hvad der
rører sig, og på hvor danske netbutikker kan sætte ind hvis de vil have endnu
gladere kunder.
Hvor mange stjerner giver du?
:
Vær den første til at skrive en kommentar - tilføj en kommentar nedenfor