Manden der skaffer flere salg - med samme trafik
Så enkelt kan noget så komplekst faktisk beskrives. Det er hvad jeg lever af - skaffe flere salg, eller leads, med den trafik der er til rådighed. Jeg bliver faktisk tit mødt med spørgsmålet om hvad konverteringsoptimering rent faktisk er, og det er meget mere komplekst end for eksempel SEO, men stadig rørende enkelt.
Det handler faktisk om noget så enkelt som at skabe en god oplevelse. Det komplekse ligger i at skabe noget unikt for den enkelte, samtidigt med at man ikke skal skabe 100.000 unikke klikflows med landing pages, kommunikation og des lige. Lyder det som volapyk? - måske vil optimeria's model til en bedre konvertering give mere mening. Her er den i overskrifter:
1. Fang min opmærksomhed
2. Fortæl mig hvor jeg er, hvad jeg kan, og hvorfor jeg skal gøre det.
3. Forstå mit formål, forventning og fokus
4. Fasthold mit fokus på målet, og få fuld fortjeneste
Bygget til konverteringsoptimering
Det ovenstående er selvfølgelig meget forenklet, fordi i dagligdagen indbefatter konverteringsoptimering, masser af analyser, test og undersøgelser. Det jeg kan, som er unikt blandt mine kolleger, er at jeg har mange super relevante kvalifikationer, der er strømlinet til konverteringsoptimering.
De rigtige kvalifikationer er ikke et must - men de skader aldrig
Jeg har altid haft en næse for kommunikation og er uddannet inden for markedsføring. Jeg har haft 4 gode år i marketing i et større dansk finansieringsfirma, som havde et meget tungt direct mail setup (direkt mail er alle de dejlige breve - med tekster der tryllebinder dig) hvor også værdien i datamining, statistik og risikovurdering for alvor blev lysene klart for mig - alle ting som er uvurderligt og næsten ikke eksisterende hos de kunder jeg møder nu.
Kuren mod den lave konvertering
Jeg har dataforståelse, og kan mange gange se ting i rå-data, som forbundet til oplevelserne og adfærden, reaktionerne på kommunikation kan sammensættes til et potent miks af behandlinger imod et website, eller webshops største sygdom: Den lave konvertering.
For nogle handler det om at rette usability fejl og mangler samt gøre actions mere klart for de motiverede besøgende, for andre om at optimere kommunikationen og få flere til at forstå det ellers så åbentlyse, for andre ligger de største forhøjelser i konverteringen i de mest simple, eller ligegyldige og intetsigende steder.
Jeg er ikke ekspert
Jeg kalder mig aldrig ekspert - de eneste eksperter på din e-forretning er dine kunder - jeg er specialist, og ret dygtigt til hvad jeg gør.
Ud over det, er jeg ellers en meget ydmyg person.
-Karsten Lund