Hvis du lærer dine besøgende at kende, får du lettere ved at opnå succes på nettet.
Det er vigtigt at have detaljeret viden om din hjemmesides besøgende og kende deres holdning til din hjemmeside, hvis du har en:
-Webshop der sælger varer
-Hjemmeside der præsenterer din virksomhed
-Blog eller forum
-Hjemmeside med annoncer (fx bannere)
Glemte jeg nogle? Det er vigtigt at kende sine brugere uanset hvilken type hjemmeside du har!
De fleste webmastere har desværre ikke denne værdifulde viden og udnytter derfor ikke hjemmesidens potentiale.
Kunne følgende udsagn komme fra din mund?
-Jeg ved med sikkerhed, om det typisk er mænd eller kvinder, der besøger min hjemmeside!
-Jeg ved med sikkerhed, hvilken aldersgruppe mine besøgende typisk tilhører!
-Jeg ved med sikkerhed, hvad mine besøgende synes om min hjemmeside - sammenlignet med mine konkurrenters!
Hvis ovenstående kunne være citater fra dig, behøver du ikke læse videre ... med mindre du gerne vil vide, hvordan du udnytter denne viden til din fordel.
Lavere afvisningsprocent og højere konverteringsrate
Der kan naturligvis være mange succeskriterier for en hjemmeside.
Men ultimativt er de to vigtigste kvalitetsparametre afvisningsprocenten samt konverteringsraten.
Afvisningsprocenten skal naturligvis være lav og konverteringsraten høj!
Konverteringsraten skal der altid arbejdes på at forbedre
Konverteringsraten er et udtryk for hvor stor en andel af de besøgende på en hjemmeside, du får til at udføre en given handling.
Handlingen kan fx være at købe en vare, udfylde en kontaktformular, kommentere på et blogindlæg eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Jo større en andel af de besøgende du kan få til at udføre en ønsket handling, jo større succes har du pr. definition med hjemmesiden.
Det er ikke unormalt, at webshop har en konverteringsrate på omkring 1 %. Det betyder, at kun 1 ud af 100 besøgende gennemfører en handel.
Hvis webshoppen får sine besøgende fra annoncer med Google Adwords, som vi i dette tænkte eksempel kan sige koster 2 kr. pr. stk., koster det webshoppen 200 kr. at få en kunde.
Webshoppen skal altså tjene mere end 200 kr. på en gennemsnitsordre for at tjene penge.
Du skal ikke være professor i matematik for at regne ud, hvad det kan betyde for webshoppen at få hævet konverteringsraten fra 1 – 2 % …
Vær altid opmærksom på afvisningsprocenten og få den ned
Afvisningsprocenten på en hjemmeside er et udtryk for hvor stor en procentdel af de besøgende der forlader hjemmesiden uden at se mere end én side.
Dermed siger afvisningsprocenten meget om hvor god din hjemmeside er til at fange brugernes opmærksomhed effektivt og fastholde dem.
Det er meget forskelligt, hvad der skal til for at sænke en hjemmesides afvisningsprocent. Men et godt udgangspunkt for arbejdet hermed er at forsøge at ”tilfredsstille” og imødekomme de besøgende bedre.
For at kunne tilpasse indhold samt grafisk udtryk efter brugernes ønsker, skal du naturligvis kende dine brugere samt deres præferencer.
Bruger du Google Analytics, kan du hurtigt se din afvisningsprocent og begynde at arbejde med at forbedre den.
Se også Googles video om afvisningsprocent – også kaldet bounce rate og hvorfor den er så vigtig at arbejde med.
Lær dine besøgende at kende
Hvis du ved hvem dine besøgende er og hvad deres præferencer er, kan du bedre tilpasse din hjemmeside efter deres behov og ønsker.
Når du i det løbende arbejde med udvikling af din hjemmeside tager udgangspunkt i brugerne, vil du få den største succes med både at hæve din konverteringsrate og sænke din afvisningsprocent.
I den virkelige verden ved du som oftest hvem du taler med og kan se vedkommende i øjnene. Det hjælper dig til at kommunikere på den rigtige måde og give det rette udtryk/indtryk.
Din hjemmeside taler hver dag til mange forskellige mennesker. Det er naturligvis svært at gøre alle tilfredse og tale i et sprog, som appellerer til alle.
Men hvis du kender din hjemmesides primære målgruppe og besøgende, har du størst mulighed for at tilpasse både dit grafiske og skrevne udtryk, så det harmonerer med målgruppens forventninger.
Tjen ekstra på annoncer
Har du bannere og andre annoncer på din hjemmeside, er det ekstremt vigtigt at kende profilen på de besøgende på hjemmesiden. Det konverterer dårligt at vise annoncer, der ikke appellerer til de besøgende – og det skræmmer dine annoncører væk. Og uden annoncører - ingen penge!
Kan du derimod dokumentere hvilken type brugere du har på hjemmesiden over for dine annoncører, vil de også være villige til at betale en højere pris for at annoncere på hjemmesiden - du kan nemlig dokumentere, at de rammer lige ned i deres målgruppe.
UserReport giver dig svarene gratis
UserReport.com er en dansk virksomhed, der har udviklet et gratis system til oprettelse af brugerundersøgelser og indsamling af baggrundsoplysninger og feedback fra de besøgende på din hjemmeside.
Når du bruger UserReport, får du viden om hvem der bruger dit website og hvad de synes om det. Men du får også detaljeret information om brugernes alder, køn, indkomst/købekraft, uddannelse og meget mere.
Systemet giver dig også mulighed for at få online feedback fra de besøgende. Du kan også lufte dine egne idéer for bruger, som de besøgende kan stemme på.
Ved kontinuerligt at spørge til brugernes tilfredshed og indsamle data om dem, får du et stærkt værktøj til udvikling af din hjemmeside og mulighed for at måle udviklingen over tid.
God fornøjelse med arbejdet!