på Amino

hvorfor automatisk bilagsnummer ved "opret køb"?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
Amino-karma 208
Fra Juelsminde
Tilmeldt 13. aug 06
Indlæg ialt: 55

Når jeg vil oprette et kontantkøb el. fakturakøb er der forudfyldt bilagsnummer som jeg ikke kan ændre. Dette bilagsnummer vil jo variere fra gang til gang da man handler hos mange forskellige leverandører.

Bilagsnummeret er ovenikøbet det jeg har indsat i mine EGNE fakturaoplysninger som "næste fakturanummer". Sletter jeg det her, får det ikke indflydelse under fakturakøb.

Hvad er det jeg overser?

-søren

facefoto.dk :: fotograf søren nellemann :: århus :: mobil 2986 3058

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 08-01-2014 kl. 11:13

Søren Nellemann - facefoto.dk:

Når jeg vil oprette et kontantkøb el. fakturakøb er der forudfyldt bilagsnummer som jeg ikke kan ændre. Dette bilagsnummer vil jo variere fra gang til gang da man handler hos mange forskellige leverandører.

Bilagsnummeret er ovenikøbet det jeg har indsat i mine EGNE fakturaoplysninger som "næste fakturanummer". Sletter jeg det her, får det ikke indflydelse under fakturakøb.

Hvad er det jeg overser?

-søren

Hej Søren.

Måske er det mig som er lidt tungnem i dag - men er ikke helt sikker på, at jeg forstår din problemstilling.

Dit bilagsnummer tilhører dit regnskab - ikke leverandørens :). Så derfor skifter bilagsnummeret altid 1 op, og kan ikke ændres.

Hvad mener du med det andet spørgsmål ? Brug gerne screenshots.

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 208
Fra Juelsminde
Tilmeldt 13. aug 06
Indlæg ialt: 55

Hej Rasmus

Jeg er vant til et system hvor mine salgsfakturaer kører med egen fortløbende (faktura-)nummerrække når de blev udstedt, og når de så blev bogført får de et nyt (bilags-)nummer i samme nummerrække som leverandørbilag.

Dinero kører så både køb og salg i én nummerrække kan jeg forstå.

Men prøv at se dette svar som en (tilsyneladende) ekspert giver en bruger: http://startvaekst.dk/ekspertsvar/45115/2002

"Købs- og salgsbilag får fortløbende bilagsnumre i bogholderiet. Dette må ikke forveksles med salgsfakturanumre, der skal have sin egen nummerrækkefølge, hvilket regnskabsprogrammet normalt ikke har nogen problemer med at håndtere. "

Dette er altså det "nummersystem" jeg bruger i dag.

- spændt på at høre din kommentar.

hilsen Søren

facefoto.dk :: fotograf søren nellemann :: århus :: mobil 2986 3058

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 09-01-2014 kl. 09:58

Søren Nellemann - facefoto.dk:

Hej Rasmus

Jeg er vant til et system hvor mine salgsfakturaer kører med egen fortløbende (faktura-)nummerrække når de blev udstedt, og når de så blev bogført får de et nyt (bilags-)nummer i samme nummerrække som leverandørbilag.

Dinero kører så både køb og salg i én nummerrække kan jeg forstå.

Men prøv at se dette svar som en (tilsyneladende) ekspert giver en bruger: http://startvaekst.dk/ekspertsvar/45115/2002

"Købs- og salgsbilag får fortløbende bilagsnumre i bogholderiet. Dette må ikke forveksles med salgsfakturanumre, der skal have sin egen nummerrækkefølge, hvilket regnskabsprogrammet normalt ikke har nogen problemer med at håndtere. "

Dette er altså det "nummersystem" jeg bruger i dag.

- spændt på at høre din kommentar.

hilsen Søren

Hej Søren.

Jeg beklager men jeg forstår ikke problemstillingen- eller udtrykker mig ikke klart :)

Alle salgsfakturaer har en nummerserie

Alle købsfakturaer har en nummerserie

Opretter du nyt regnskabsår forsætter nummerserien for salgsfakturaer, men det er muligt med købfakturaer at starte forfra -> nøjagtigt som dit link beskriver.

Dermed blander vi ikke disse "nummerserier" sammen.

I Dinero arbejder vi med fakturaer som er en kladde - disse optager derfor ikke et bilagsnummer før de er godkendte (og dermed bogførte)

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 208
Fra Juelsminde
Tilmeldt 13. aug 06
Indlæg ialt: 55

Hej Rasmus

Det kan være svært med spg. via nettet i stedet for at sidde overfor hinanden el. pr. tlf. Smile

Men altså ...

Hvis jeg vil lave nyt kontantløb står bilagsnummer til at være 100628.

Da jeg skrev første gang i går havde jeg sat fakt.nummer til 100627; denne lavede jeg som test og derefter stod der 100628 i bilagsnummer.

Det var dette som fik mig til at tro at salgsfakturaer og købsfakturaer/notaer kører i samme nummerrækkefølge.

Har nu kigget på det igen; har jeg forstået det korrekt sådan, at bilagsnummeret trækkes over fra kassekladden, og at jeg dér selv kan lave nummerserien for købsfakturaer?

-søren

facefoto.dk :: fotograf søren nellemann :: århus :: mobil 2986 3058

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 13-01-2014 kl. 11:10

Søren Nellemann - facefoto.dk:

Hej Rasmus

Det kan være svært med spg. via nettet i stedet for at sidde overfor hinanden el. pr. tlf. Smile

Men altså ...

Hvis jeg vil lave nyt kontantløb står bilagsnummer til at være 100628.

Da jeg skrev første gang i går havde jeg sat fakt.nummer til 100627; denne lavede jeg som test og derefter stod der 100628 i bilagsnummer.

Det var dette som fik mig til at tro at salgsfakturaer og købsfakturaer/notaer kører i samme nummerrækkefølge.

Har nu kigget på det igen; har jeg forstået det korrekt sådan, at bilagsnummeret trækkes over fra kassekladden, og at jeg dér selv kan lave nummerserien for købsfakturaer?

-søren

Hej Søren.

Der er 2 forskellige nummerserier :

1 fakturaer (dem du sender til kunder)

2 alle andre (køb, uanset om det er kontant, fra leverandør eller oprettet på kassekladen)

Håber det hjælper dig videre

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)

RSS-feed