på Amino

QUE Spansk eller dansk virksomhed?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Amino-karma 27
Fra København
Tilmeldt 12. apr 11
Indlæg ialt: 5
Mille Sjøgren
Skrevet Skrev: 03-10-2014 kl. 10:25

Hej Gruppe. 

Jeg er dansker og bosiddende i Spanien på 3 år. Jeg arbejder som speaker og freelancejournalist med eget firma, som jeg har flyttede herned. Dvs at jeg er det man kalder aotonomous - selvstændig. 

Det er nemt nok, da jeg ikke har de store udgifter. I spanien skal man nemlig have faktura på alting med sit NIE nummer, hvis det skal kunne trækkes fra. 

Nu har jeg fået en ny ide, som jeg brænder for - Det er et koncept, hvor danske firmaer, kommer herned i 4 dage og arbejder, med projekter (deres egne) produktioner til tv programmer, eller problemer for virksomheden. Et seminar eller hvad de vil. Det er op til dem. Jeg booker hus, laver yoga - sund morgenmad og frokost til dem. Sørger for de har det godt. etc. 

Nu er det sådan at jeg ikke kan finde ud af om jeg skal starte virksomheden i Spanien eller DK. Det er langt lettere at starte virksomhed i DK end Spanien.

Jeg er nervøs for om jeg kan få fakturaer på de indkøb jeg gør hernede, så jeg kan trække det fra. Fx det at gå i supermarked - og skal have faktura på det man køber ( det er ikke nok med bon).

Og det gør at jeg tænker - skal jeg bare starte en udenlandsk virksomhed i dk?

1. Er der nogle der har erfaring med at have fakturaer på det man trækker fra i Spanien?

2. Jeg betaler spansk skat - fordi jeg bor og arbejder i Spanien. Men hvis jeg har en udenlandsk virksomhed i dk, og arbejder kun fra Spanien. Hvor skal jeg så betale den sakt? Har forsøgt at søge på Skat - men som altid ender jeg med at blive mere forvirret end oplyst. Nogen der ved det?

Håber der er nogle der kan give mig lidt input - vil være meget taknemmelig.

KH Mille 

  • Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)

RSS-feed