Hvad skal du være opmærksom på når du skal sælge en virksomhed?
Før man sælger en virksomhed, så skal man være opmærksom på en masse ting.
At sælge sin virksomhed kan være en svær proces. Ofte har man mange følelser forbundet med den virksomhed man har bygget op. Derfor er det vigtigt at forberede sig rigtig godt inden man går igang med at sælge sin virksomhed.
Det er vigtigt at have styr på følgende:
* Om virksomheden er klar til salg
* Hvad virksomheden er værd
* Hvem de oplagte købere er
* Hvor du skal sætte virksomheden til salg
* Hvordan du skal håndtere de ansatte
Jo bedre forberedt du er, inden du går ind i salgsprocessen, jo bedre.
Her har vi lavet en checkliste, hvis du vil have et større indblik i hvad du skal være opmærksom på
* Overvej om du vil sælge hele virksomheden eller en andel og få en partner ind
* Skal du bruge en virksomhedsmægler?
* Optimer virksomhed til salg
* Værdiberegning af Virksomhed
* Gør dokumentationen til køber klar
* Identificér de mest oplagte købere til din virksomhed
* Håndtér de ansatte så de ikke går i panik
* Find en potentiel køber
* Fortrolighedserklæring (NDA)
* Præsentation af virksomhed
* Due Diligence
* Forhandling med køberen
* Finansiering af købet
* Er der moms på virksomhedssalg?
* Købsaftale
* Beskatning af salgssummen
(Annonce)