Købsaftalen er det centrale dokument i en virksomhedsoverdragelse. Det er i denne aftale at alle vilkårene for overdragelsen nedskrives.
Aftalen sikrer rettighederne for både køber og sælger. Derfor er det vigtigt at skrive alle detaljer ned helt konkret så der ikke er noget at være i tvivl om.
Hvad skal købsaftalen indeholde?
- Identificerende oplysninger på de involverede parter
- Selskabets pris
- Opgørelse over hvilke aktiver der overdrages hvornår og hvordan
- Køberens ansvar for at undersøge om alt er som det skal være inden overdragelsen
- Garantier som sælgeren stiller overfor køberen
- Garantier som køberen stiller overfor sælgeren
- Ansvar i tilfælde af mangler
- Konkurrenceklausul, varighed og omfang
- omfanget af fortrolighed forbundet med handlen
- Opgørelse af hvem der afholder omkostninger i forbindelse med salget
- Eventuelle ændringer i medarbejderstab eller revision ifbm. salget
- Aftalegrundlag
- Vilkår for ugyldighed
- Lovvalg og voldgift
Du bør altid få din advokat til at læse din købsaftale igennem inden du underskriver den, for at være på den sikre side. Det koster måske lidt, men det kan ende med at blive meget dyrere hvis du ikke får lavet en ordentlig aftale.
Læs mere om købsaftalen her på Saxis.dk - Danmarks største online virksomhedsbørs
(Annonce)