Som iværksætter luner det altid med "gratis" omtale i medierne, hvad enten det er i lokalsprøjten, fagblade eller større aviser. Lad det være sagt med det samme. At forfatte en pressemeddelelse er en disciplin, der næsten er dømt tabt på forhånd. I hvert fald skal din historie være uanmindelig godt skruet sammen, hvis redaktionen ikke skal delete din mail.
Ender i skraldespanden
Enhver redaktion og journalist modtager hver eneste dag stakkevis af mails med tips og opfordringer om det ene eller andet. Oftest er historien der bare ikke set ud fra redaktionens opstillede nyhedskriterier og læsernens interesse, som journalististerne jo er sat i verden til at skrive for. En pressemeddelelse med en generel vending, om at x-virksomhed er gået i luften eller lancerer et nyt produkt i eksklusive materialer, har ganske enkelt ikke nok journalistisk appeal. I disse tilfælde vil den skarpe redaktør bede virksomheden om at annoncere i avisen i stedet. Alligevel kan man jo som iværksætter være heldig at få historien trykt. Måske fordi lokalredaktionen slækker på kravene til, hvad der kan publiceres? Måske fordi iværksætteren er udstyret med gode talegaver, eller blot fordi hun er heldig?
Drible uden om delete-knappen
Skal jeg så helt droppe ideen om at skrive en pressemeddelelse, spørger den skarpe iagttager. Tjah, hvis du drømmer om omtale i landsdækkende medier er svaret formentlig et ja. Er det derimod til fagblade, lokale eller regionale medier er dine muligheder bedre. Men du bør tænke dig om. Stil spørgsmålet, hvorfor din historie i det hele taget vedkommer mediets målgruppe? Her kunne en oplagt vinkel jo være, at din virksomhed har klaret sig super godt og nu søger nye medarbejdere til at fortsætte successen. En anden vinkel kunne være, at du søger ligesindede kollegaer i et område, hvor iværksætterne ikke er mange eller organiseret i netværkfællesskaber. Med andre ord kan indgangene på din næste pressemeddelelse være utallige. Så længe det har dit lokalområdes interesse, eller din virksomhed virkelig har noget ekstraordinært på hjerte. Er du det mindste i tvivl om, hvordan du brænder igennem, kan opfordringen herfra kun lyde på at tage fat på en professionel fagmand, der kan sit journalistiske håndværk og kender mediernes arbejdsbetingelser. God vind med at skabe synlighed!