på Amino

Sådan kan din webshop anvende sociale medier

Man hører ofte, at virksomheders tilstedeværelse på sociale medier er alfa omega. Pointer som, at det er en nem måde at få kontakt til kunderne, og at det er en gratis mulighed for eksponering, er med til at understrege forventningerne til disse medier. Der er altså ingen tvivl om, at mulighederne er mange, men hvordan griber man egentlig sociale medier an, hvis man har en webshop? Læs med her, og få fem gode råd.

-        Skab unikt indhold

Der er efterhånden så mange virksomhedsprofiler på de sociale medier, at man hurtigt kan forsvinde i strømmen. Derfor er det vigtigt at producere unikt indhold, som skaber opmærksomhed. I den forbindelse er det en god idé at tænke på din modtager og sørge for, at indholdet er relevant og brugbart for denne målgruppe. En fordel ved at skabe unikt indhold kan desuden være, at andre har lyst til at linke/dele/regramme.

Et eksempel på dette er webshoppen ASOS, som producerer originalt og brugbart videoindhold på deres YouTube-kanal.


-        Vær social

Et af kendetegnene ved disse medier er det sociale aspekt. Udnyt muligheden for interaktivitet ved at tagge andre og stille spørgsmål, som åbner op for et livligt kommentarspor. Husk desuden at besvare eventuelle spørgsmål og kommentarer, da det gør profilen mere troværdig og skaber velvilje hos modtagerne.

Lykkes det at skabe en god forbindelse til brugerne, kan du være med til at styrke relationen til nuværende kunder og måske endda også etablere nye kunder.


-        Varier posts

Det siger næsten sig selv, at variation er godt, og at kedelig ensformighed er knap så godt.

Alligevel er det en fælde, mange ryger i. Det kan nemlig være svært at blive ved med at gentænke ens indhold, hvis produkterne nu engang er de samme. Her er det dog vigtigt at huske på, at brugerne på de sociale medier er ude efter at blive inspireret og underholdt, og derfor er det værd at bruge lidt ekstra tid på at finde på kreative varianter af de posts, man lægger op.

Et eksempel på en varieret profil er shoppingportalen Katoni, der varierer deres feed på Facebook og Instagram ved at supplere modestoffet med mad, oplevelser og citater.

 

-        Respekter mediet

På din shop er det ingen hemmelighed, at det handler om salg. Men på de sociale medier går det ikke udelukkende at producere indhold, der er kommercielt.

Bliver det ren reklame, vil mange brugere fravælge din profil og i stedet søge mod dem, der i højere grad inspirerer og lægger brugbart indhold op.

Desuden bør du sætte dig ind i hvert af de sociale medier, du anvender. Facebook og Instagram har hver sine karakteristika, og formår du at udnytte hvert medies potentiale, kan det give udslag i flere følgere og i sidste ende en større omsætning.

  

-        Gør det lækkert

De fleste sociale medier er stærkt visuelle, og derfor bliver du nødt til at medtænke et æstetisk aspekt, når du lægger noget op.

Det er ikke nok, at hvert billede har fået den store tur i Photoshop – der skal også være en rød tråd i dit feed. Det overordnede udtryk skal have en vis kontinuitet, hvilket eksempelvis kan opnås ved at holde sig til ét filter.

Sælger din webshop tøj eller anden form for design, er det ekstra vigtigt, at din profil tager sig godt ud, da den fungerer som en repræsentant for webshoppens produkter.

Et godt eksempel på et vellykket feed kan findes på Samsøe & Samsøes Instagram, hvor der er hvide rammer om alle billeder samt en farvemæssig forbindelse: 

Sociale medier er blevet en stor del af alle ambitiøse virksomheders marketingstrategi. Det er et emne i konstant udvikling og du kan altid blive klogere på eksponering og reklamering på online medier.

Ovenstående er fem grundlæggende guidelines, der fungerer som gode retningslinjer for dig, der ønsker at fremme din webshops tilstedeværelse på de sociale medier.

Danmarks ubetingede sociale-medier-guru, Thomas Bigum, blogger på sin hjemmeside (link til www.thomasbigum.dk), hvor du altid kan hente gode råd om din sociale tilstedeværelse. En anden førende personlighed inden for sociale medier er David Lorentzen (link til www.davidlorentzen.dk), hvis ekspertise især omhandler Facebook annoncering.


Skrevet 26-04-2016 16:11   af   mortenstorgaard