på Amino

Afskrivning af kapitalandele i Dinero

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
Amino-karma 27
Tilmeldt 7. jan 14
Indlæg ialt: 6
movesen
Skrevet Skrev: 05-08-2016 kl. 12:26

Hejsa.

Emnet har været berørt før, men jeg har ikke kunnet finde en fuldstændig forklaring.

Jeg har et holdingselskab og et driftsselskab. Holdingselskabets kapital er anvendt til at oprette driftsselskabet. Holdingselskabet har ikke andre aktiviteter end at være ejer.

Nu har mit driftselskab så haft et overskud, og dermed er egenkapitalen i driftsselskabet steget, og driftsselskabet skal selvfølgelig betale lidt selskabsskat. Så langt så godt.

Nu vil jeg så bogføre den regulering af driftsselskabet værdi i mit holdingselskab, for det skal man vel ?

Hvis jeg følger dinero's guide til kursregulsering af aktier, kommer driftsselskabets værdistigning til at fremgå af mit holdingselskab driftsresultat, og det kan vel ikke passe, for pengene er tjent i driften, og ikke i holdingselskabet, jeg skulle jo nødig betale skat af beløbet i begge selskaber. Der er ikke betalt udbytte fra driften til holding.

Er der nogen er jer regnskabseksperter der kan forklare hvordan jeg bogfører det korrekt i holdingselskabet, så balancen på finansielle aktiver stiger uden at det påvirker driftsresultatet i holdingselskabet ?

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 2.625
Fra Holbæk
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 634
Revisor - Thomas Jørgensen
Fra TJ Regnskabsservice
Skrevet Skrev: 05-08-2016 kl. 14:29

Hvis det var mig, ville jeg holde det simpelt og indregne til kostpris, hvorved du undgår at skulle bogføre årets resultat fra datterselskabet i holdingselskabet. Der skal således først gøres noget, når der udloddes udbytte.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

  • Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)

RSS-feed