Hej,
Jeg havde lavet en testfaktura, som jeg derefter gerne ville slette helt - Men den ligger stadig listen over alle fakturaer og jeg har en fast notifikation som siger "Salgsbilag 1 er forfalden"
Hvordan sletter jeg en faktura permanent, så den ikke længere fremtræder i min oversigt?
Venlig hilsen
Søren Larsen Pedersen
Søren Larsen Pedersen: Hej, Jeg havde lavet en testfaktura, som jeg derefter gerne ville slette helt - Men den ligger stadig listen over alle fakturaer og jeg har en fast notifikation som siger "Salgsbilag 1 er forfalden" Hvordan sletter jeg en faktura permanent, så den ikke længere fremtræder i min oversigt? Venlig hilsen Søren Larsen Pedersen
Hej Søren,
Tak for feedback.
Det er fejl at den fremgå i notifikationerne. Vi lægge en opdatering op i aften, hvor det bliver rettet.
Du kan ikke slette den permanent, da vi overholder bogføringsloven. Den fremgår dog på listen som slettet (altså i grå skrift med en streg igennem). Så længe fakturaen er i kladde kan du godt slette den permanent.
Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk
Jep når først du kører rigtigt må man aldrig i et system kunne slette eller ændre dato eller pris i en faktura der er udstedt. Den skal fremgå af systemet MEN du kan jo altid udstede en kreditnota. Når du har fakturaen åben, kan du ude i højre side vælge FLERE HANDLINGER og herunder - lav kreditnota
Så får du en kreditnota der helt udligner din faktura. Du kan også her rette, hvis det kun er den ene linje der skal krediteres, eller kun halv pris osv
Du må IKKE bruge det bare til en masse egne fejl, når først du benytter systemet og siden benytter det med bogføring. Generelt, når kunden har fået en faktura - skal du ALTID sende kreditnotaen til kunder også, ellers risikerer man jo, at kunden trækker moms fra grundet fakturaen, medens du ikke betaler moms da du har krediteret internt.
Så længe der er interne test og ikke noget der sendes, kan du sagtens eksperimentere med faktura og kreditnota - men fra du begynder, skal du ha nummerrække følge på alt (og det må gerne starte fra nr 8 eller 201308 hvis det lyder flottere) og der må ikke laves huller i numrene, når du starter korrekt med systemet
God fornøjelse med det.
vh John
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Tak for hurtigt svar!
Den lille detalje havde jeg selvfølgelig ikke lige tænkt på, da jeg oprettede "test-fakturaer" - Æv æv, de kommer til at ligge der for evigt.
Hvis du vil teste, så lav et testfirma.Det gør du ved at gå op i højre hjørne under "Min konto".
Søren Larsen Pedersen:Den lille detalje havde jeg selvfølgelig ikke lige tænkt på, da jeg oprettede "test-fakturaer" - Æv æv, de kommer til at ligge der for evigt.
Kan du ikke bare slette firmaet og oprette det på ny som jomfru - og så ha et andet som test firma - det burde være muligt
vh
Tak Martin - Det gør jeg.
Jeg kom til at skrive forkert i firmanavnet, og firmaet har bedt om en korrekt faktura. Er der en måde at rette fejlen, eller er den eneste (og rette) måde først sende en kreditnota og så lave en ny faktura med de rette oplysninger?
Mvh
Lars
Ballondyr til fødselsdagen! Book en ballonmand til fornuftige priser på www.BallonMand.dk
Jep du bør faktisk lave en kreditnota og så en ny faktura - og beskrive i kreditnotaen, at den var udstedt til forkert firmanavn og er kreditnota til faktura nr xx med samme beløb - og så bare en ny faktura
Jeg får at vide at "Et billag ikke kan have en negativ total", for jeg går ud fra at en kreditnota, der skal opveje den forrige faktura, skal have dette beløb som minus.
Eller tager ejg fejl?