Jeg er helt ny i Dinero. Jeg sidder og overfører nogle faktura fra mit gamle system til Dinero, og er stødt på et problem.
Jeg har solgt nogle produkter til Sverige, og har solgt dem uden moms.
Når jeg prøver at overføre den faktura til Dinero, så vil den ikke acceptere et salg uden moms til Sverige. Altså; hvis jeg vælger kontoen "Momsfrit salg til udlandet", så siger den "Momstypen passer ikke til kontaktens land".
Har jeg dummet mig ved at sælge uden moms til Sverige?
Hvordan håndterer jeg det i Dinero?
/Jakob
Det er fordi Sverige er et EU-land så du skal vælge en af de tre konti for EU-Leverancer
Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk
Tak Kim,
Fik det bogført på "EU-leverancer varer - Indberettes (rubrik B-varer)"... Så håber jeg det er rigtigt.
Systemet krævede et cvr-nummer på kontakten for at kunne kontere på den konto. Nogen idé om hvorfor det er nødvendigt.
Hej,
For at kunne sende en faktura til et svensk firma uden moms kræves det, at der på fakturaen skrives kundens svenske ORG-nummer (momsnummer) samt teksten "NO VAT, reverse charge" eller tilsvarende.
Derudover skal du opgive salget i det der tidligere hed listesystemet (det hedder vist EU salg nu) hos SKAT.
Det er lidt besværligt, men man vænner sig til det.
Dinero sikrer korrekte B2B EU-salg ved at nægte momsfri salg til Sverige uden momsnummer.
Husk at tjekke oplyste momsnumres korrekthed på VIES (google det).
/anders