på Amino

Bilag under "Øvrige bilag" ændrer ikke på "Udgifter" i overblikket

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
Amino-karma 15
Fra Denmark
Tilmeldt 6. jul 10
Indlæg ialt: 4
Kasper F
Skrevet Skrev: 15-08-2014 kl. 13:37

Hejsa!

Nu har jeg lige købt en ny computer, som er dyrere end de tolvtusinde-et-eller-andet, og som derfor skal afskrives over længere tid.

Så jeg oprettede et nyt finansbilag under "Øvrige bilag", valgte konto: "51020 - Driftsmiddel, tilgang i året", skrev en tekst "Bærbar", Skrev beløbet ekskl. moms, og valgte min bankbeholdning, i det her tilfælde hedder den "55000 - Lån & Spar", og så gemte jeg.

Det er så her mit(mine) spørgsmål opstår. 

For det første, på oversigten over "Øvrige bilag", står der "0,00" udfor mit nyoprettede bilag under "Bilagsbelance" - hvad betyder det?

For det andet, så har det ikke ændret på tallet under "Udgifter" på selve overblikssiden, hvilket jeg havde håbet på (og det gør den sikkert også når man gør det rigtigt), for lige nu ser det ud til at jeg har flere penge end jeg rent faktisk har. :-|

Er der nogen der kan hjælpe mig her med hvad jeg evt. gør forkert, eller mangler at gøre? :-)

På forhånd tak!

Mvh.
Kasper 

• Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 101
Tilmeldt 1. apr 11
Indlæg ialt: 21
Jonas Dohlmann
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 19-08-2014 kl. 09:58

Hej Kasper

Det er nogle gode spørgsmål, du der stiller Smile

Kasper F:
For det første, på oversigten over "Øvrige bilag", står der "0,00" udfor mit nyoprettede bilag under "Bilagsbelance" - hvad betyder det?

Det betyder at bilag går i nul hvilket det skal, da du bogfører dit bilag på en konto og en modkonto, som således skal balancere.

Kasper F:
For det andet, så har det ikke ændret på tallet under "Udgifter" på selve overblikssiden, hvilket jeg havde håbet på (og det gør den sikkert også når man gør det rigtigt), for lige nu ser det ud til at jeg har flere penge end jeg rent faktisk har. :-|

Det er helt rigtigt, at den ikke står som en udgift, da du snarere skal se din computer, som et aktiv. Dvs. værdi i din virksomhed, som senere kan afhændes for et beløb til din virksomhed.

Håber dette kunne bringe lidt klarhed over begreberne Smile

• Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 15
Fra Denmark
Tilmeldt 6. jul 10
Indlæg ialt: 4
Kasper F
Skrevet Skrev: 19-08-2014 kl. 11:09

Hej Jonas

Tak for dine svar - det giver nogenlunde mening, men nu har min hjerne aldrig rigtigt være konstrueret til at kunne forstå regnskabsteknikker (burde nok have taget handelsskole fremfor gymnasiet, men det er en anden snak ;-)).

Kan man sige - i forlængelse af dit sidste svar - at det også har noget med afskrivningen af mit aktiv at gøre? Altså at de penge jeg har lagt, "får" jeg igen over en årrække gennem de procentvise afskrivninger jeg kan foretage mig på aktivet årligt? Eller er det bare mig der gætter helt forkert? :-D

Mvh.
Kasper  

• Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)

RSS-feed