Hej,
Muligvis er denne blevet besvaret i en guide, men jeg vil gerne lige have det sidste på plads. Jeg har købt en computer til 12815,20 ex moms, leveret fra Irland.
Er det korrekt forstået, at jeg skal bogføre det som vist på dette screenshot.
Altså et positivt beløb på konto 51020, og et beløb der trækkes på konto 55000.
Derudover skal jeg selv holde styr med afskrivningen hver d. 31/12 indtil der er gået i alt 36 måneder.
/anders
Hej Anders,
det er for såvidt korrekt.
Du skal bare huske på, at SKAT ikke accepterer linærer afskrivninger og du derfor skal foretage skattemæssige korrektioner i forbindelse med udarbejdelsen af din selvangivelse.
Mvh
Stig
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
@Stig,
Tak for svar.
Iflg. e-conomics er den lineære afskrivningsmetode den mest anvendet - se e-conomic.
På det regnskabskursus jeg har vi også fået at vide, at den mest almindelige afskrivningsmetode er den lineære, og at man skal angive afskrivninger separat i forbindelse med regnskabet.
I mit tilfælde, ville jeg på den baggrund mene, at jeg kunne afskrive over 36 måneder.
det er også fuldstændig korrekt.
Problemet er bare, at der forskel på hvad årsregnskabsloven foreskriver og hvad der kan medtages i din skatteopgørelse.
Derfor er det jo herligt med disse udbyder af regnskabssystemer, som melder ud, at såfremt du bruger deres system, så kan du spare omkostningen til din bogholder og revisor.
Hej Stig,
Hvis man køber et aktiv d. 1/1 til 36000 som afskrives over 36 måneder, må man hvert år, i tre år, d. 31/12, kunne trække 12000 fra i sin virksomheds resultatopgørelse.
Så ens overskud, i tre år, bliver 12000 mindre end hvad det ellers ville have været.
Mere kompliceret behøver det vel ikke at være .... ?
/ anders
igen - så mener jeg at du har ret mht. dit driftsregnskab.
I dit skatteregnskab skal du derimod korrigere, når bruger andet end 25% saldo afskrivninger.
Jeg er ikke så god til at finde links, men her er et http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789599Måske vil nogen af Aminos revisorer på et tidspunkt falde over denne tråd og verificere eller afkræfte dette.
Ja, det er vist nødvendigt med et separat skatteregnskab, udover driftsregnskabet.
Der er jo også andre ting end afskrivninger af aktiver
Tror fx at kørsel i egen bil muligvis også kun skal i skatteregnskabet, men det har jeg endnu ikke undersøgt.
Ser godt de 25 %, fra linket, men jeg tror bestemt den lineære afskrivningsmodel fortsat er gyldig.
Folk bruger den ihvertfald.
Vh. Anders
Igen ja - den lineære metode er gyldig i forbindelse med dit årsregnskab, men ikke din selvangivelse.
Kørsel i egen bil, vil du i en enkeltmandsvirksomhed kunne medtage begge steder.
Og ja der er er andre ting, som skal behandles forskelligt i forhold til årsregnskabsloven og skattelovgivningen.
Hvad folk bruger er sådanset underordnet. Jeg læste lige, at oraklet Amalie, mener at hun ikke behøver at betale skat, da halvdelen af Danmarks befolkning ikke betaler skat.
Igen - du har har ret, den lineære metode er acceptere rent regnskabsmæssigt. Men den er ikke accepteret rent skattemæssigt.
Jeg syntes, at dette er vigtigt at understrege, fordi jeg har stødt på mange virksomheder og selskaber, som mener, at de bare kan tage deres balance fra Dinero, E-conomic osv og så føre tallene direkte over på selvangivelsen.